2009-08-21, 00:01
Medlem
Ylangs avatar
Jag tyckte man blev typ dubbelt så full dubbelt så fort när jag blandade..
Citera
2009-08-21, 01:35
Medlem
Sumegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Exakt. Men på det individuella planet kan skillnaderna vara mycket stora. Det som är ett rävgift för en är en undermedicin för någon annan.

Det stämmer, även om det sällan är så dramatiskt som "rävgift" resp "undermedicin"
Citera
2009-08-21, 02:35
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumeg
Det stämmer, även om det sällan är så dramatiskt som "rävgift" resp "undermedicin"

Åh, vänta bara tills din egen hjärnkemi får spel och en medicin återställer ordningen igen, det känns som ett under, jag lovar.
Och "rävgift", tja - riktigt tråkiga biverkningar så kan det nog kännas så också om det inte är väldigt dramatiskt (typ som tråden här där någon rapporterade medicin-utlöst mani som snabbt övergick i psykos).
Citera
2009-08-21, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gersonides
Jag satt och läste lite igår och drack en öl till boken. Efter ungefär en halv 3.5 märkte jag att jag började bli lite påverkad och hällde ut resten. Även om jag väger lite för min längd så reagerade jag på hur snabbt det gick. Jag hörde min läkare påpeka att man kunde bli påverkad betydligt fortare om man gick på Citalopram, men inte på en halv öl väl?

När jag gick på citalopram slog alkoholen så in i helvete. Tyckte även fyllorna blev annorlunda/konstigare
Citera
2009-08-21, 21:20
Medlem
Sumegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Åh, vänta bara tills din egen hjärnkemi får spel och en medicin återställer ordningen igen, det känns som ett under, jag lovar.
Och "rävgift", tja - riktigt tråkiga biverkningar så kan det nog kännas så också om det inte är väldigt dramatiskt (typ som tråden här där någon rapporterade medicin-utlöst mani som snabbt övergick i psykos).

Baserar det jag skrev på att jag behandlat ett hundratal patienter med SSRI och sett effekten / biverkningarna. Men det är klart att det kan kännas som ett "under" när man kommer ur en depression eller ett ångesttillstånd etc. Väldigt sällan "riktigt tråkiga biverkningar"; brukar oftast vara sexuella av något lindrigare art eller att man har en diffus känsla av att vara avskärmad.
Citera
2009-08-23, 10:49
Medlem
1c9r5s avatar
alltså, bivärkningarna behöver vara rätt hårda för att slå ut hur man mår när man mår som värst utan tabletter (nu har jag inte hunnit känna med heller, är bara på dag två men ni fattar greejen).

har ätit igår o tagit en precis. kommer dricka på fredag och lördag (om fredagen går ok) vad jag vet. men då blir det låååååååååångsamt och lite. sen blir det nog inte på ett tag.
Citera
2009-08-31, 02:21
Medlem
Jag käkade citalopram i ca 1år, jag var skit rädd innan jag skulle börja med medicinen, man läste så jävla mkt om att man blir ännu värre under dom första 2 veckorna, men jag tyckte faktiskt inte att det var så farligt.
1:a veckan blev jag enbart trött och hade MYCKET lättare att somna (sömnproblem)

När det gäller spriten så ska man passa sig riktigt noga, visst läkaren säger att man inte ska dricka för mkt och att man får känna efter själv men säg mig vem som har kontroll på drickandet efter 3 bira? Dricker man sig full samtidigt som man tar medicinen finns det stor risk att du får ovanligt mkt minnesluckor och dessutom blir man väldigt aggressiv (jag blev det iaf) och inte lite heller.

Men visst hjälper medicinen, svårt att förklara vad den egentligen gör eller varför man känner sig bättre. Det lilla jag minns var att dom negativa tankarna var lättare att ignorera/glömma, men man var inte heller speciellt glad (skum kännsla)

Biverkningarna tyckte inte jag om, iaf 1 av dom och det var att man var tvungen att vara väldigt noga med tandhygien, jag löste det med flour tablettermen det hjälpte inte hela vägen. Jag kunde tex sitta o äta middag och plöttsligt tappa fyllningar, tandbitar kunde oxå lossna. Den andra biverkning kanske inte är en biverkning egentligen, det var att det var svårare att få orgasm och plötsligt blev man KUNGEN över en natt Sexuallusten var det ingen fel på.

Till sist vill jag säga att visst hjälper medicinen! Det hjälper mot det värsta iaf, men jag rekommenderar att gå KBT samtidigt.
Citera
2009-08-31, 23:28
Medlem
1c9r5s avatar
jag börjar med KBT snart, väntar på tid.

och drack i fredags o lördags o det gick bra. behövde inte dricka varken mer eller mindre för o känna nått tror jag ja. enda skillnaden var isf att det kändes lite mer i huvudet o mindre i kroppen. men vet inte ens om det berodde på det eller att man ätit lite eller blabla. äter som sagt bara 10mg.

i övrigt. har haft stora pupiller som vi skrattat lite åt, dålig i magen och lite som "kill" i armarna o benen.. sådär nervös-lite ångest-kill (ehm). annars ingen direkt skillnad åt nått håll tror jag (har vart bortrest o då är det svårare att se). har dock haft svårare att gråta tror jag, det känns så.
Citera
2009-09-02, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
jag börjar med KBT snart, väntar på tid.

och drack i fredags o lördags o det gick bra. behövde inte dricka varken mer eller mindre för o känna nått tror jag ja. enda skillnaden var isf att det kändes lite mer i huvudet o mindre i kroppen. men vet inte ens om det berodde på det eller att man ätit lite eller blabla. äter som sagt bara 10mg.

i övrigt. har haft stora pupiller som vi skrattat lite åt, dålig i magen och lite som "kill" i armarna o benen.. sådär nervös-lite ångest-kill (ehm). annars ingen direkt skillnad åt nått håll tror jag (har vart bortrest o då är det svårare att se). har dock haft svårare att gråta tror jag, det känns så.

Berätta gärna hur det går med KBT, vill oxå gå den. Men jag tror att man måste vilja lära sig att tänka annorlunda annars kommer man bara att misslyckas.
Citera
2009-09-09, 13:38
Medlem
1c9r5s avatar
är "citalopram bmm pharma" samma som vanlig "citalopram"?

mitt första paket med 24 tabletter i hette bara citalopram. men i nästa paket med 100 tabletter i hette citalopram bmm pharma. är det någon skillnad? stod annat om t ex alkohol osv i bipacksedeln.
Citera
2009-09-09, 16:08
Medlem
Bellossoms avatar
Jag hörde från en patient (är oxå doktor men inte psykiater) att hon brukade hoppa över sin tablett på fredagar när hon brukar dricka vin & det funkade bra för henne. Ett tips?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in