Jag käkade citalopram i ca 1år, jag var skit rädd innan jag skulle börja med medicinen, man läste så jävla mkt om att man blir ännu värre under dom första 2 veckorna, men jag tyckte faktiskt inte att det var så farligt.
1:a veckan blev jag enbart trött och hade MYCKET lättare att somna (sömnproblem)
När det gäller spriten så ska man passa sig riktigt noga, visst läkaren säger att man inte ska dricka för mkt och att man får känna efter själv men säg mig vem som har kontroll på drickandet efter 3 bira? Dricker man sig full samtidigt som man tar medicinen finns det stor risk att du får ovanligt mkt minnesluckor och dessutom blir man väldigt aggressiv (jag blev det iaf) och inte lite heller.
Men visst hjälper medicinen, svårt att förklara vad den egentligen gör eller varför man känner sig bättre. Det lilla jag minns var att dom negativa tankarna var lättare att ignorera/glömma, men man var inte heller speciellt glad (skum kännsla)
Biverkningarna tyckte inte jag om, iaf 1 av dom och det var att man var tvungen att vara väldigt noga med tandhygien, jag löste det med flour tablettermen det hjälpte inte hela vägen. Jag kunde tex sitta o äta middag och plöttsligt tappa fyllningar, tandbitar kunde oxå lossna. Den andra biverkning kanske inte är en biverkning egentligen, det var att det var svårare att få orgasm

och plötsligt blev man KUNGEN över en natt

Sexuallusten var det ingen fel på.
Till sist vill jag säga att visst hjälper medicinen! Det hjälper mot det värsta iaf, men jag rekommenderar att gå KBT samtidigt.