Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-04-25, 18:37
Medlem
AmanitaMuscarias avatar
Tjenare, jag har ett Chaintech SPT800 och jag undrar hur jag ska updatera mitt BIOS? jag tankade drivers från hemsidan men det är bara massa .bin filer och jag har ingen som helst aning om vart jag ska slänga dem? finns det några risker om man updaterar bios? om datorn kan gå sönder kommer jag verkligen inte göra det. så någon som kan något om detta moderkort? btw finns det ingen sensor i skiten? fan ser inte hur varmt moderkortet/grafik/cpun är i everest :/

hemsida: http://www.chaintech.com.tw/eng/a41_product_downloads.php?type=pro&mk=166&sk=
Citera
2007-04-25, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmanitaMuscaria
Tjenare, jag har ett Chaintech SPT800 och jag undrar hur jag ska updatera mitt BIOS? jag tankade drivers från hemsidan men det är bara massa .bin filer och jag har ingen som helst aning om vart jag ska slänga dem? finns det några risker om man updaterar bios? om datorn kan gå sönder kommer jag verkligen inte göra det. så någon som kan något om detta moderkort? btw finns det ingen sensor i skiten? fan ser inte hur varmt moderkortet/grafik/cpun är i everest :/

hemsida: http://www.chaintech.com.tw/eng/a41_product_downloads.php?type=pro&mk=166&sk=
Binfiler säger du? Det skulle jag också vilja veta eftersom det hänt att man fått ned en sådan fil till en av mina datorer med, men jag förstod aldrig. Däremot på mitt Asrock är det bara köra en EXE när operativsystem kör!
Citera
2007-04-25, 21:38
Medlem
DennisOlofs avatar
Oftast är det .bin filer eller liknande man lägger på t.ex. diskett, man bootar om och väljer att uppgradera bios via biosen, så väljer man filen på disketten.

Om du inte har ett nytt moderkort som har crash free bios eller liknande finns det risker. Flashar du med fel biosfil kan du sabotera moderkortet, med nyare moderkort kan man alltid återställa biosen. På de viset kan man inte ha sönder moderkortet eller göra det obrukbart.

Chaintec borde ha någon hemsida där har dom olika moderkorts modellerna och vad dom heter, leta upp och ta hem biosfilen, se till att det är en ny bios och att den verkligen är till just ditt moderkort.

Därefter är det bara flasha. Ingen fara.
Citera
2007-04-26, 11:48
Medlem
AmanitaMuscarias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Oftast är det .bin filer eller liknande man lägger på t.ex. diskett, man bootar om och väljer att uppgradera bios via biosen, så väljer man filen på disketten.

Om du inte har ett nytt moderkort som har crash free bios eller liknande finns det risker. Flashar du med fel biosfil kan du sabotera moderkortet, med nyare moderkort kan man alltid återställa biosen. På de viset kan man inte ha sönder moderkortet eller göra det obrukbart.

Chaintec borde ha någon hemsida där har dom olika moderkorts modellerna och vad dom heter, leta upp och ta hem biosfilen, se till att det är en ny bios och att den verkligen är till just ditt moderkort.

Därefter är det bara flasha. Ingen fara.
jag hari ngen disketthållare. fan kan dom inte bara ha en .exe fil för
Citera
2007-04-26, 17:32
Medlem
DennisOlofs avatar
Ok ingen diskettläsare, det går att uppgradera bios utan diskettläsare.

Men det kräver att du bootar från t.ex. en boot cd och kan läsa från hårddisken, jag brukar köra med hirens boot cd och lägga bios filen på hårddisken. Sedan kör man bara programet från hårddisken och pekar till filen så flashas biosen.

Med moderna datorer kan du också bränna ut bios filen på en cd-r och välja direkt från bios att läsa av filen eller även USB minne. Inte behöver du diskett, det är bara på äldre datorer.

Men då kan man göra som jag beskrev ovan, dock måste man få tag i en boot cd där man kan läsa ntfs om man har det filsystemet på t.ex. C:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in