Jag ska förtydliga lite med vad jag menar med hur vätsketryck fungerar.
http://img78.imageshack.us/img78/7765/evighetsmaskinfrgeteckezk3.jpg
Vattnets tryck ligger vinkelrätt mot cylindern.
Notera att jag gjorde pilarna närmast botten lite längre. Det är för att trycket ökar med djupet. Det högsta vattentrycket befinner sig således alltid i botten vilket gör att cylindern inte kommer att rotera.
Då tänker du då förstås, "AHA! Men då måste ju trycket vara lägre där kulan befinner sig eftersom det blir skillnad i djup under den. Tänk att du räknar från själva kulans botten och rakt ned. Då borde trycket vara lägre just under kulan vilket borde få cylindern att rotera åt andra hållet! Nej! Så fungerar det inte. Trycket räknas från vattenytan oavsett om något föremål befinner sig i vattnet.
Det sista jag skrev gav mig först lite myror i huvudet då jag inte fick ihop det, men efter att ha grävt djupt i mina hydraulikkunskaper kom jag på hur det förhöll sig.
Egentligen säger sunt förnuft att den här uppfinningen inte kommer att fungera. Detta av två orsaker. Om du bygger en cylinder som du beskrivit utan skiljeväggen i mitten, kommer kulan då att flyta in i mitten om cylindern står stilla? Jag vet inte vad du tror, men det låter osannolikt.