2007-04-23, 18:08
Medlem
det är ju ett spännande ämne att diskutera, men det är svårt att skapa en. Så, en gång satt jag på en mattelektion som var svår och jag fatta ingenting. så jag satt och funderade på något som skulle få energi från ingenstanns. jag hittade på något och nu undrar jag om detta kan fungera. Jag vet att det inte kommer fungera, men min andra hjärna vill övertyga sig om att den fungerar vilket är störande.
såå, jag vill inte avslöja den helt. Det är såhär att det är en cylinder som alltid är tyngst åt ena hållet hela tiden med hjälp av en kula som alldrig flyttar på sig. Ingen magnetism.
Förstod någon och vad tror ni?
Citera
2007-04-23, 18:25
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Eftersom en maskin aldrig under några som hellst omständigheter kan producera mer energi än vad den drar (således är evighetsmaskiner omöjliga att bygga) kommer det inte fungera.

Jag förstår inte riktigt, men jag gissar på att det du menar är ljulet som är i ständig obalans. Finns en rad varianter av den uppfinningen och ingen av dem har fungerat då de alltid funnit jämvikt efter ett tag, hur man än bygger dem.
Citera
2007-04-23, 19:59
Medlem
hmm, alltså kulan ligger i en cylinder med vatten. och rätt i cylindern är det en bricka som gör att kulan ligger kvar på andra sidan... eller kolla här:

http://img404.imageshack.us/img404/1999/evighetsmaskinfrgeteckecz5.jpg

hmm, dendär långa brickan har en tyngd där längst ner så att inte den välter runt
Citera
2007-04-23, 20:13
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IP-pel
hmm, alltså kulan ligger i en cylinder med vatten. och rätt i cylindern är det en bricka som gör att kulan ligger kvar på andra sidan... eller kolla här:

http://img404.imageshack.us/img404/1999/evighetsmaskinfrgeteckecz5.jpg

hmm, dendär långa brickan har en tyngd där längst ner så att inte den välter runt
Vet inte riktigt om jag har fattat rätt här...

Menar du att kulan hela tiden ska ligga på sidan innuti cylindern och på så sätt få den att snurra?

Eftersom vattentryck alltid är vinkelrätt kommer cylindern inte att röra sig över huvud taget. Oavsett var kulan befinner sig är trycket jämt fördelat i botten på cylindern och således kommer ingen obalans att infinna sig ens från första början.
Citera
2007-04-23, 20:17
Medlem
det trodde jag också. att kulans tyngd fördelade sig i botten (det som nuddar marken)av cylindern.
men pappa sa att det inte var så. hmm,

Vattentryck? vadå? så om man gör ett hål i båda ändana på något sätt då? eller är jag ute och cycklar med lufttryck nu eller kanske?
Citera
2007-04-23, 21:41
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IP-pel
Vattentryck? vadå? så om man gör ett hål i båda ändana på något sätt då? eller är jag ute och cycklar med lufttryck nu eller kanske?
I båda ändar av vad? Nu förstår jag då verkligen ingenting.
Citera
2007-04-23, 22:03
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Jag ska förtydliga lite med vad jag menar med hur vätsketryck fungerar.

http://img78.imageshack.us/img78/7765/evighetsmaskinfrgeteckezk3.jpg

Vattnets tryck ligger vinkelrätt mot cylindern.

Notera att jag gjorde pilarna närmast botten lite längre. Det är för att trycket ökar med djupet. Det högsta vattentrycket befinner sig således alltid i botten vilket gör att cylindern inte kommer att rotera.

Då tänker du då förstås, "AHA! Men då måste ju trycket vara lägre där kulan befinner sig eftersom det blir skillnad i djup under den. Tänk att du räknar från själva kulans botten och rakt ned. Då borde trycket vara lägre just under kulan vilket borde få cylindern att rotera åt andra hållet! Nej! Så fungerar det inte. Trycket räknas från vattenytan oavsett om något föremål befinner sig i vattnet.

Det sista jag skrev gav mig först lite myror i huvudet då jag inte fick ihop det, men efter att ha grävt djupt i mina hydraulikkunskaper kom jag på hur det förhöll sig.

Egentligen säger sunt förnuft att den här uppfinningen inte kommer att fungera. Detta av två orsaker. Om du bygger en cylinder som du beskrivit utan skiljeväggen i mitten, kommer kulan då att flyta in i mitten om cylindern står stilla? Jag vet inte vad du tror, men det låter osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in