2007-04-23, 22:53
Medlem
East Clintwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
Angående "röda kommuner" så håller argumentet inte riktigt eftersom Solna ju är en av landets blåaste kommuner och är 99% AIK.

Angående röda - blå kommuner? Ingen aning.
Solna en av landets mer blåa kommuner? Helt korrekt.
99%? Glöm det.
Citera
2007-04-24, 00:42
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Bajen är en klubb från söderort och även om inte alla söderortsbor är bajare så bor nästan alla som är bajare i söderort. Jag är från Västerort och där gick det 1 bajare på ungefär 500. Jag tror det fanns ca 3 stycken i min skola som hade runt 800 elever.

AIK:s hemort är ju som bekant Solna och i Solna och närliggande orter som Sundbyberg och Spånga (Bromsten, Solhem, Sundby, Flysta, Rinkeby, Tensta) och även Kista (Kista, Husby, Akalla) hittar man nästan enbart AIK:are även fast det förekommer enstaka djurgårdare också, men då oftast i de finare delarna av Spånga som Solhem och Flysta. Hässelby och Vällingby är väl också mest AIK medan Bromma nog är rätt blandat men antagligen överhängande AIK. Jag känner många från Äppelviken och Nockeby som är AIK:are. Ängby är också ganska svartgult. Men som sagt, det finns en hel del gårdare också.

Djurgårdarna är helt utspridda över stan även fast hemorten är Östermalm. Djurgården har ju som sagt dock någon sorts social förankring. Folk från överklassen är ju oftast djurgårdare om dom nu måste välja nåt lag men inte fan går de och ser fotboll med smutsiga arbetare och medelklasssvennar. För fotbollen är fan ingen överklassport...

Angående "röda kommuner" så håller argumentet inte riktigt eftersom Solna ju är en av landets blåaste kommuner och är 99% AIK.

Vill du diskutera supportertäthet, säg det då.
Lokalförankring är suppotertätheten i det område klubben förknippas med och där arenan ligger. För AIK är det Solna, för DIF är det Östermalm, för Bajen är det Södermalm och jag skulle vilja påstå att lokalförankringen är mycket god för alla tre klubbar. Förorter som Märsta och Spånga är lika relevanta för AIKs lokalförankring som Essingen är för DIF.
Citera
2007-04-24, 02:07
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East Clintwood
Angående röda - blå kommuner? Ingen aning.
Solna en av landets mer blåa kommuner? Helt korrekt.
99%? Glöm det.

Okej 98% då?
Citera
2007-04-24, 02:13
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Vill du diskutera supportertäthet, säg det då.
Lokalförankring är suppotertätheten i det område klubben förknippas med och där arenan ligger. För AIK är det Solna, för DIF är det Östermalm, för Bajen är det Södermalm och jag skulle vilja påstå att lokalförankringen är mycket god för alla tre klubbar. Förorter som Märsta och Spånga är lika relevanta för AIKs lokalförankring som Essingen är för DIF.

Östermalm har ju traditionellt varit en hel del AIK. Läste någon undersökning för inte så länge sen som avslöjade att AIK hade ett större antal medlemmar på Östermalm än vad Djurgården hade. Men det betyder inte att det finns fler AIK-supportrar på Östermalm vilket det verkligen inte gör. Men det finns nog fler AIK:are på Östermalm än det finns djurgårdare i Solna dock... Om Dif kunde få en ny arena i Ropsten så skulle ju lokalförankringen i Östra Stockholm förstärkas ännu mer. Om man spelar fotboll på Gärdet så ser man ju att 9 av 10 kids springer runt med DIF-attiraljer, så var det inte för bara 10 år sen.
Citera
2007-04-24, 02:32
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Östermalm har ju traditionellt varit en hel del AIK. Läste någon undersökning för inte så länge sen som avslöjade att AIK hade ett större antal medlemmar på Östermalm än vad Djurgården hade. Men det betyder inte att det finns fler AIK-supportrar på Östermalm vilket det verkligen inte gör. Men det finns nog fler AIK:are på Östermalm än det finns djurgårdare i Solna dock... Om Dif kunde få en ny arena i Ropsten så skulle ju lokalförankringen i Östra Stockholm förstärkas ännu mer. Om man spelar fotboll på Gärdet så ser man ju att 9 av 10 kids springer runt med DIF-attiraljer, så var det inte för bara 10 år sen.
Det där med medlemmar är svårt då det inte bara är supportrar som är medlemmar.
Antalet gnagare på Östermalm vs djurgårdare i solna orkar jag inte debattera, det blir alltför svårt utan något konkret att gå på men jag har samma känsla som du.
Förstår inte ditt resonemang kring Ropsten. Bara för att Ropsten ligger i öster så skulle en arena sitta finfint där?
Citera
2007-04-24, 11:43
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Det där med medlemmar är svårt då det inte bara är supportrar som är medlemmar.
Antalet gnagare på Östermalm vs djurgårdare i solna orkar jag inte debattera, det blir alltför svårt utan något konkret att gå på men jag har samma känsla som du.
Förstår inte ditt resonemang kring Ropsten. Bara för att Ropsten ligger i öster så skulle en arena sitta finfint där?

Ja alltså en arena i Ropsten borde ju förstärka Djurgårdens lokala förankring ännu mer eftersom jag tror fler skulle vara intresserade av att besöka en ny arena avsedd enbart för fotboll. Och inte minst för att era hemmaderbyn kunde spelas där istället. Jag tycker Stadion känns lite ensamt där det står mitt emellan Valhallavägen och Lill-Jansskogen, det skulle nog sitta bra med ett helt område som präglas starkt av Djurgårdens IF med en massa pubar, affärer osv.
Citera
2007-04-24, 12:18
Medlem
jeppstahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ernst-hugo
En liten fråga. Hur många inbitna AIK:are skulle kunna tänka sig att bo på t.e.x. söder?

*Räcker upp en hand*
Har utsikt över skithålet Zinkensdamm IP

Är född på Löwenströmska i Upplands Väsby så på mitt pass så står det att jag är född i Hammarby (området heter så).

Är dock uppvuxen i Sollentuna..
Citera
2007-04-24, 13:27
Medlem
East Clintwoods avatar
Citat:
Okej 98% då?

Det jag ville säga (varför sade jag det inte då?) var att - absolut ni har total dominans i Solna, men att det finns långt fler Djurgårdare och bajare än vad du kanske tror. Det finns till och med de som är infödingar i Solna som håller på ett annat stockholmslag än ert.

I takt med att Solna blir/är en än större inflyttningskommun när områden som Filmstaden, "nya" Haga Norra, Frösunda, Järvastaden, nya Råsundastadionområdet (och kanske något område till) utvecklas, tippas inte vågskålen i svartgul favör även om - ja - ni alltjämt är överlägset störst i Solna.

De inflyttade har också sympatier åt ert håll (hävdar inget annat), men i någon allmän mening lär det inte flytta in fler gnagare än andra utan tvärtom. Solna kommer alltmer att befolkas av folk med andra lagsympatier.

Det jag vänder mig mot är villfarelsen om ett stöd på uppåt 100 procent. Det stämmer inte alls. Procentsiffror i sammanhanget är dessutom svårt - för att inte säga omöjligt att plita ned - om man inte har undersökt det - och undersökt det nyligen, framför allt i ljuset av den utveckling som beskrivs ovan.
Citera
2007-04-24, 13:28
Medlem
hurricane07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ernst-hugo
En liten fråga. Hur många inbitna AIK:are skulle kunna tänka sig att bo på t.e.x. söder?

hand upp här me! har alltid fått höra att jag bor fel etc... bor i krokarna kring zinken. som värst var det 2001 när bajen vann guld

orka flytta till Solna bara för man är gnagare
Citera
2007-04-24, 14:02
Avslutad
Minns en undersökning i CIty för ett gäng år sedan där man kollade var medlemmarna bodde.

Tack vare att Bajen var klart överrepresenterade på Söder så hade man totalt mest medlemmar innanför tullarna.
Dif och Aik hade flest medlemmar i Östermalm, Kungsholmen och Vasastan (Dif något mer än Aik) och Bajen hade hyffsat även här men inte i närheten av de 2 andra.
Både Dif och Aik hade mycket medlemmar i norra och västra förorter där Bajen i princip hade 0. Aik så klart överlägsna i Solna och Sundbyberg och Dif hade fler i de flesta andra.
Bajen hade mest i Södra förorter.

Observera att Dif inte alls var så överlägsna på Östermalm som man kunde tro. Aik var ganska nära ändå. Dif var inte överlägsna någonstans så som Bajen var på Söder och Aik i Solna / Sundbyberg men Dif hade ändå mest i många andra delar (fortfarande utan att vara överlägsna i något av dem).

*edit*
Ser att vissa ställer sig tveksamma till hurvida var medlemmarna bor är relevant i sammanhanget men för mig är det en mycket trolig riktlinje som jag inte ser anledning att tvivla på.
Citera
2007-04-24, 14:36
Medlem
Rent historiskt är det ju inte så konstigt att AIK är/har varit starkt på Östermalm med tanke på att klubben bildades där (med viss reservation för att Biblioteksgatan räknas som Östermalm? Gränsfall kanske) och hade Stadion som hemmaarena fram till 1937 då Råsunda byggdes.
Citera
2007-04-24, 14:55
Medlem
Bobby Gillespies avatar
Mina egna erfarenheter säger att Vasastan/Norrmalm är AIK, Kungsholmen relativt uppblandat DIF/AIK och Östermalm DIF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in