2011-04-11, 13:48
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonazo
Jag skulle nog säga att Vasastan är AIK dominerat

Det tror jag inte. Om Vasastan är dominerat av något så är det inflyttade yuppie-familjer i 3-orna och 4-orna, och inflyttade yuppie-par i 1-orna och 2-orna. Dessa människor kommer antingen från förorten eller landsbygden och är fullt upptagna att leka reklamgurus och datavisionärer samt diskutera trendiga kvarterskrogar, och de saknar grundläggande insikt om fotboll.

Vilket i och för sig talar för att de skulle vara AIK:are.

Poängen är att Vasastans karaktär, som en gång fanns, idag är i princip helt utraderad av gentrifiering och yuppiefiering, och det är väldigt svårt att säga något generellt om stadsdelen, mer än att lägenheterna är dyra och att det bor rätt mycket snygga unga MILFar där.

- F.G
Citera
2011-04-11, 13:56
Medlem
Bill Cliffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Testat att läsa tråden? Eller åtminstone inlägget två poster över ditt?

Läste sista sidan (hade för mig att jag läst tråden tidigare utan att ha sett kartan) och länken två poster över min fungerar inte. Hittade en fungerande på sidan innan så tack för tipset.

Mitt minne var relativt bra ändå tycker jag.
Citera
2011-04-11, 14:11
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill Cliff
Läste sista sidan (hade för mig att jag läst tråden tidigare utan att ha sett kartan) och länken två poster över min fungerar inte. Hittade en fungerande på sidan innan så tack för tipset.

Mitt minne var relativt bra ändå tycker jag.

Ok, den länken funkar bra för mig.
Citera
2011-04-11, 21:26
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ointment
AIK's hem är Solna och det inser väl ändå de flesta och var klubben bildades blir då oväsentligt. Det är trist att AIK's fans lierar sig med tanken på att vara Stockholmare när klubben inte ligger där. En match i Solna spelas aldrig i Stockholm.

Orkar inte diskutera detta, men Solna tillhör ju Storstockholm, så det är ju ett stockholmslag varesig du vill det eller inte.
Citera
2011-04-12, 00:50
Medlem
Skulle nog säga att Vasastan tillhör djurgården, jobbade där under hösten och vintern och tog varje morgon en promenad ifrån Odenplan till min arbetsplats och det var ju en hel del dagisgrupper och skolklasser ute, och bland barnen var det betydligt mer djurgårdsmössor än man ser i resten av stan.

Så pass stor skillnad att jag reflekterade över det, det är ju sånt som värmer ens hjärta en kall vintermorgon.
Citera
2011-04-12, 17:27
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackie
Bor själv här. Är mestadels AIKare vad jag själv vet. Klart minst bajare i alla fall.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vallentuna_BK

Vallentuna är ett rätt starkt DIF-fäste.
Citera
2011-11-27, 18:13
Medlem
TheInsanes avatar
Har någon tillgång till kartan över supporterfördelningen i Stockholm i bra kvalitet? Länken i tråden fungerar fortfarande men texten är svår att läsa pga den dåliga upplösningen.
Citera
2011-12-01, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Det tror jag inte. Om Vasastan är dominerat av något så är det inflyttade yuppie-familjer i 3-orna och 4-orna, och inflyttade yuppie-par i 1-orna och 2-orna. Dessa människor kommer antingen från förorten eller landsbygden och är fullt upptagna att leka reklamgurus och datavisionärer samt diskutera trendiga kvarterskrogar, och de saknar grundläggande insikt om fotboll.

Vilket i och för sig talar för att de skulle vara AIK:are.

Poängen är att Vasastans karaktär, som en gång fanns, idag är i princip helt utraderad av gentrifiering och yuppiefiering, och det är väldigt svårt att säga något generellt om stadsdelen, mer än att lägenheterna är dyra och att det bor rätt mycket snygga unga MILFar där.

- F.G

Jag är AIK:are som du. Och din analys är korrekt. Vasastan är inte Stockholm på ngt konstigt sätt. Jag hade en konversation med en "fellow" Ekenkis på min arbetsplats (över 1000 pers) på Kungsholmen. Han var iofs gårdare men samma generation som mig. Födda på 60-talet. Som Sthlm:are var vi unika. Majoriteten var inflyttade Svenskar eller invandrare. Det var en jävligt konstig känsla.
Citera
2011-12-01, 21:53
Medlem
patgarrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubba
Jag är AIK:are som du.
Nja, nu retar du nog upp den fule gubben som givetvis håller på Djurgårn.

Ont så är jag Djurgårdare och bor på Söder så det är som tidigare påpekats i tråden inte helt skrivet i sten att bajendominansen är 100%. Har också gnagarpolare i samma kvarter. Tar mig en halvtimme att gå till Stadion och nästnästa år blir det ju ännu närmare på gott och ont.
Citera
2011-12-01, 22:53
Medlem
TGTNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patgarret
Ont så är jag Djurgårdare och bor på Söder så det är som tidigare påpekats i tråden inte helt skrivet i sten att bajendominansen är 100%. Har också gnagarpolare i samma kvarter. Tar mig en halvtimme att gå till Stadion och nästnästa år blir det ju ännu närmare på gott och ont.

På vilket sätt är det gott om man får fråga?
Citera
2011-12-02, 00:47
Medlem
Jinkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Och det grundar du på vad?

Om jag inte missminner mig helt så värvade AIK flera ishockeyspelare från just Haninge i början 90-talet. En av dem, Stefan "Keegan" Andersson sa att anledningen till att han valde AIK är att "alla är ju gnagare i Haninge, så det var inte ett sånt svårt val".

Är det Keegan ifrån Vendelsö IK som lirade fotboll i Bajen som ungdom? Kom han inte ifrån Bajen hockey också?
Citera
2011-12-05, 17:20
Medlem
patgarrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TGTN
På vilket sätt är det gott om man får fråga?
Betydligt närmare än till Solna. Sen hoppas jag på bättre stämning på en något inte lika gigantisk arena. Självklart hade en egen arena varit guld men det dröjer nog några år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in