2007-04-21, 17:30
Medlem
ungens avatar
Har haft ett problem en längre tid att när jag försöker kopiera eller flytta en fil i explorer så får jag ett meddelande att explorer har avslutats, vill du skicka felrapport blablabla och mappen jag kopierar till stängs ner.
Har gått runt problemet genom att lägga in det jag vill kopiera i en rarfil och sen packa upp där jag vill. Antar att det inte är så mycket att göra åt det förutom att formatera och det tänkte jag göra ikväll men jag måste kopiera ett stort antal filer innan och winrar är inte så effektivt
Finns det någon annan simpel utforskare som jag kan använda istället för explorer? Eller kanske t.om. finns någon lösning på mitt problem?
Citera
2007-04-21, 17:40
Medlem
kklasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ungen
Har haft ett problem en längre tid att när jag försöker kopiera eller flytta en fil i explorer så får jag ett meddelande att explorer har avslutats, vill du skicka felrapport blablabla och mappen jag kopierar till stängs ner.
Har gått runt problemet genom att lägga in det jag vill kopiera i en rarfil och sen packa upp där jag vill. Antar att det inte är så mycket att göra åt det förutom att formatera och det tänkte jag göra ikväll men jag måste kopiera ett stort antal filer innan och winrar är inte så effektivt
Finns det någon annan simpel utforskare som jag kan använda istället för explorer? Eller kanske t.om. finns någon lösning på mitt problem?

Du kan prova att göra en reparation. När du startar installarionen som vanligt så trycker du på installera och sedan reparera installation, eller något åt det hållet... Om du trycker på fel reparera så kommer du in där du ska sätta in någon diskett, och dit ska du alltså inte... Då får du starta om och börja om.
Om detta inte hjälper så kan jag skicka min explorer.

Innan du provar detta, gå till x:\windows och ta bort explorer.exe så ska denna återskapas. Det är inte alls säkert att detta hjälper
Citera
2007-04-21, 17:55
Medlem
ungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
Du kan prova att göra en reparation. När du startar installarionen som vanligt så trycker du på installera och sedan reparera installation, eller något åt det hållet... Om du trycker på fel reparera så kommer du in där du ska sätta in någon diskett, och dit ska du alltså inte... Då får du starta om och börja om.
Om detta inte hjälper så kan jag skicka min explorer.

Innan du provar detta, gå till x:\windows och ta bort explorer.exe så ska denna återskapas. Det är inte alls säkert att detta hjälper

Har ingen XP-skiva, tankade vista som jag kommer att installera och jag kommer att formatera på samma gång då det verkligen behövs, så jag kan inte reparera. Hur får jag bort explorer.exe när den används? Om jag inte bootar datorn med DOS vilket jag inte heller har
Citera
2007-04-21, 18:01
Medlem
MaZtoRs avatar
utan att läsa någonting säger jag bara. använd inte explorer. Finns mycket bättre och roligare skal. själv använder jag litestep.
Citera
2007-04-21, 18:15
Medlem
ungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
utan att läsa någonting säger jag bara. använd inte explorer. Finns mycket bättre och roligare skal. själv använder jag litestep.

Installerade litestep, men den använder ju också explorer.exe som filhanterare så det hjälpte inte

Har för mig att man kan starta den gamla filhanteraren från Win 3.1 genom någon gömd fil i windowsmappen, vad heter den?
Citera
2007-04-21, 18:51
Medlem
ungens avatar
Löste sig nu, hittade en alternativ filhanterare "Norton Commander".
Citera
2007-04-21, 19:45
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Installerade litestep, men den använder ju också explorer.exe som filhanterare så det hjälpte inte

Har för mig att man kan starta den gamla filhanteraren från Win 3.1 genom någon gömd fil i windowsmappen, vad heter den?

Litestep använder ingenting som filhanterare det gör DU. Jag använder mig av totalcommander som jag tycker är mycket treligare än explorer.
Citera
2007-04-21, 23:38
Medlem
kklasens avatar
När man tar bort explorer.exe så ska den återskapas...
Det du kan göra är att du tar någons "friska" explorer.exe-fil och döper om den till ex. explora.exe och placerar den i windows-mappen och ändrar sedan i registret, vilken shell du ska använda. Det ändrar du genom att...

Klistra in detta i ett textdokument, och döp om den till explora.reg
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon]
"Shell"="Explora.exe"

Dra igång filen, starta om datorn!
Citera
2007-04-22, 15:38
Bannlyst
Citat:
Löste sig nu, hittade en alternativ filhanterare "Norton Commander".
leta upp en original shell32.dll på tex dll-files.com och byt ut den mot den nuvarande kopiera till system mappen (%sysdir%) kolla versionerna på filerna så du inte nergraderar dig, mycke buggigt
f.ö så om du gillar NC i dos, så är WinCmd mer praktiskt i win32/16 läge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in