2007-04-20, 23:07
Medlem
raskenss avatar
Om ämnet inte passar här eller det redan finns en tråd så ber jag om ursäkt.

Jag köpte DVD:n Mannen från Mallorca av Bo widerberg i veckan (underbarfilm förresten) och kände en viss nostalgi att få återse 80 talet. Jarnebrink åkte i filmen omkring i en vad jag tyckte var en gammal volvo 240 men förmodligen splitterny då och blev nyfiken på vad som eg hände med den verkliga bilen så jag tänkte jag provar att skicka ett SMS till vägverket som har fordonsregistret. Jodå bilen existerar fortfarande men är avställd En ägare i Huddinge som ställde av bilen 2005.

Det borde ju finnas många gamla svenska filmer som har fordon som numera har hamnat i de sälla jaktmarkerna hos skroten eller kanske har funnit en ny lycklig ägare som kanske inte ens vet om att bilen var rekvisita i en svensk storfilm. kom osökt på att tänka på bilen som jönssonligan åkte i.

Frågan lyder: Vad har hänt med rekvisitabilarna från 80-90 talsfilmerna numera? vägverkets SMS tjänst har nummer 71456, man skickar et sms med registreringsnummret så år man fram vad som hänt med bilen.
Citera
2007-04-20, 23:27
Medlem
raskenss avatar
Var bara tvungen att kolla.
Jönssonligans bil var en Svart Impala 1964.(jönssonligan och dynamitharry)Senaste ägaren var ett filmbolag. Senast besiktat 2002 körföbud nu på fordonet enligt web tjänsten.
Citera
2007-04-20, 23:41
Medlem
offe_mans avatar
Vet iaf att Ronny och Ragges Ford finns i Grimslöv utanför Växjö. Finns kanske inte kvar i körbart skick dock.

Senast jag såg den var den omlackad till organge och efter det kapade de väl taket. men iaf. Den fanns i Grimslöv efteråt
Citera
2007-04-20, 23:52
Medlem
djäfwulsholks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Var bara tvungen att kolla.
Jönssonligans bil var en Svart Impala 1964.(jönssonligan och dynamitharry)Senaste ägaren var ett filmbolag. Senast besiktat 2002 körföbud nu på fordonet enligt web tjänsten.

Lustigt! Snackade med en arbetskamrat häromdagen som delar garage med en kille som hade försökt köpa den av filmbolaget, men de vägrade sälja!
Citera
2007-04-21, 00:28
Medlem
raskenss avatar
Den impalan från Jönssonligan kan jag mycke väl tänka mig de vill behålla till varje pris Åh, vilka minnen man har från dom filmerna.

Inte film direkt men ändå: den vita Volvo PV:n som syns i Nile City finns i Robertsfors och är avställd 06.
Citera
2007-04-21, 00:34
Medlem
Easy666s avatar
pimpomobilen som pölsa kör ska nog finnas i uppsala tror jag malmros säger i kommentatorspårten på dvd:n, men är inte säker, i smala sussie alltså

den svarta pizzaräsern (pontiac trans am-77) som är med i sällskapsresan, den som spanjoren kör i början vid flygplatsen, ska stå parkerad i ett garage i stockholm och ägaren vägrar sälja ,har inte försökt själv men hört av andra
Citera
2007-04-21, 01:08
Medlem
småsurs avatar
När Kopps var ny kartlade jag polisbilarna i filmen av någon anledning. Det intressanta var att det är tre stycken polisbilar som spelar radiobil #1 och radiobil #2. Varav en utav polisbilarna faktiskt var en riktig polisbil utlånad från Västragötalands län. Dom andra två var leasingbilar (om jag minns rätt) utsmyckade som polisbilar, som stod reggade på olika filmproduktionsbolag. En annan intressant grej var att båda dom vanliga volvo v70 hade fler hästkrafter än den riktiga polisbilen också av modell v70.

för mycket fritid och www.vv.se is the shizznizz
Citera
2007-04-21, 14:49
Medlem
raskenss avatar
Citroenen som dom bägge paren åker i till fjällstugan i filmen Ogifta par finns numera i Götene och verkar som den rullar på. Jag antar att fisarna som Johan Ulvesson släppte har sedan länge vädrats ur.
Citera
2007-04-22, 14:03
Medlem
raskenss avatar
Leif GW Persson har ju skrivit flera romaner som blivit sköna polisfilmer. Jag dammade av "I lagens namn" som baserade sig på boken Samhällsbärarna. I stockholm huserade en ökänd piketstyrka hos norrmalmspolisen på 80talet som kallades för baseball-ligan. Dom gick ibland klädda med baseballkepsar därav namnet. Kan tänka mig att dom bankade till en och annan lodis med baseballträ ocksp. Nå i alla fall så blev detta en film fin till slut av Kjell Sundvall.

Den pikebil som dom kör runt med i filmen är en grå Dodge från 1977. Den finns numera i privat ägo hos en person i Ås utanför Östersund. Avställdes 2002. Skulle gissa den står och rostar upp bakom nån lada.
Citera
2008-09-01, 20:02
Medlem
viggo418s avatar
ingen som vet var Pontiacen i är det en 2 unlimited eller nåt video tog vägen

Stämmer att killen som äger Pontiacen i Sällskapsresan inte var intresserad av försäljning Han äger den Trans Am - 77 importerad 79 sen 82 men är trots det nionde ägare i Sverige Har också en svensksåld Trans Am - 70 i sin ägo sen 1973 inköpt av hyrbilsfirma de hade ju uppenbarligen trevliga hyrbilar förr har också en Trans Am turbo - 79 importerad - 86 i hans ägo sen? Även en Bmw M5 - 90 klarröd påställd året om då vi sökte på personnumret hos vägverket
Citera
2008-09-02, 08:17
Medlem
Gothenburgers avatar
Porschen som mejjar ner P automaten i början utav Göta Kanal, någon som vet om den hamnat i fraggen ännu ?
Citera
2011-01-31, 01:20
Medlem
Den svarta amerikanska bilen i "Babas bilar" står längst längst längst upp Sverige, nära Norge-gränsen. Min far skulle fiska i någon älv där uppe och de fick åka helikopter eftersom man inte kunde ta sig dit med bil. Då sa piloten att det var bilen som användes i filmen. Vete fan hur den hamnade där dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in