Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Ja, agnostiskt får väl ses i sin icke-ställningstagande mening i detta fall.
Att man säger att jag det finns folk som tror x och y och z, kanske har de rätt och kanske inte. Det får individen avgöra och tänka på.
Sedan har man väl som förälder en skyldighet att lära sina barn det sannolika i verkligheten, där är alla antaganden inte kvalitativt lika även om antaganderna givetvis inte behöver vara omöjliga.
Jag tycker också att det egna valet är viktigt, det är en del av det som gör oss till människor, och det är när vi väljer att göra det vi tror på som vi kan se fram emot nån slags djupare insikt; att det vi föreställer oss visar sig hålla i praktiken. Eller inte.
Jag har själv i vissa frågor försökt vara konsekvent mot vad jag tror, och det är när jag lyckats skapligt med det som jag kunnat utvärdera min världsbild. Och det har fört mej långt bort från vad jag från början trodde. Å gör än...
Jag kan utifrån dina ord ovan tänka mej säga att: Det finns folk som tror x och y och z,
och jag tror på y kanske har de rätt och kanske inte
, kanske har jag rätt kanske inte, men här är mina skäl.
För mej är det sen viktigt att glina kan skilja på vilka frågor man kan ha någon objektiv kunskap om, och där kommer sannolikheten in, och i vilka frågor man får lov att ta ställning, eller kanske tro då... om det nu är det man väljer att göra.