2007-04-20, 19:48
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjalmar
Jag förstod att du skulle försöka försvara din sekulära världsbild med vetenskap, just det som du inte kan göra av skäl jag förut nämnt. Meningen med livet får måste var och en försöka hantera på sitt eget sätt, och det vore klädsamt om du uppvisade större tolerans än många av de grupper du fördömer. Du ser dock din tro som "objektiv", men utan objektiva/ vetenskapliga skäl, precis som många religiösa ser på sin tro.

Pröva lite självreflektion istället för att tjata om att någon inte kan "vinna" vafandunusäger, det sitter väl i argumenten snarare än i dina profetsior, men du kanske är nån slags sekulär överstepräst?

Nu kommer det kristna gallan fram bara för att man ifrågasätter. Ack, vad bittra ni är stackare där.

Jag försvarar givetvis min världsbild med vad som är sannolikt, men du föredrar det osannolika?

Precis, meningen med livet måste var och en komma fram till... I vuxen ålder och med så lite indoktinering som möjligt. Exakt min poäng.
Citera
2007-04-20, 20:11
Medlem
harrowdownhills avatar
Det är nog inte gångbart att förbjuda föräldrarna indoktrinera barnet.

Ett bra sätt vore väl en ordentlig religionskunskapsundervisning samt även vetenskaps/religionsfilosofi så tidigt som möjligt, så barnet kan skaffa sig en nykter syn på föräldrarnas tro.
Citera
2007-04-21, 03:35
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokenimo
Åsikter, någon?
United Nations Convention on the Rights of the Child

Article 14

1. States Parties shall respect the right of the child to freedom of thought, conscience and religion.

2. States Parties shall respect the rights and duties of the parents and, when applicable, legal guardians, to provide direction to the child in the exercise of his or her right in a manner consistent with the evolving capacities of the child.

3. Freedom to manifest one's religion or beliefs may be subject only to such limitations as are prescribed by law and are necessary to protect public safety, order, health or morals, or the fundamental rights and freedoms of others.

http://www.unhchr.ch/html/menu3/b/k2crc.htm
Citera
2007-04-21, 04:06
Medlem
Tyvärr verkar det vara så att många föräldrar anser sig ha rätt att påverka barnet så att barnet eventuelt i vuxen ålder skulle ha föräldrarnas religiositet, föräldrarnas åsikter om religion osv. Föräldrarna tycks tro att dom äger sina barn.

Men så är det med dom flesta, önskan att barnet har samma värderingar som man har själv. Men vi har i Sverige religionsfrihet, men denna frihet gäller inte barnen. Varför? Det skulle verkligen vara bra om man inte fick blanda barn och religion.

Religionsfriheten borde gälla alla, inte enbart vuxna.
Citera
2007-04-21, 04:32
Medlem
Palpatines avatar
Jag ger min dotter valfrihet. Hon uppfostras hemma i den mormonska trosuppfattningen och pa vardagar gar hon i en katolsk skola.
Citera
2007-04-21, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palpatine
Jag ger min dotter valfrihet. Hon uppfostras hemma i den mormonska trosuppfattningen och pa vardagar gar hon i en katolsk skola.

Det är ingen frihet. Du tvingar/uppfostrar barnet till mormonska trosupfattningen. Skolan uppfostrar barnet till katolsk lära. Barnet väljer inte själv. Det är du som har valt till barnet. Du har religionsfrihet. Bernet har ingen religionsfrihet. Det är du som bestämmer.
Citera
2007-04-21, 12:37
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ayan
Det är ingen frihet. Du tvingar/uppfostrar barnet till mormonska trosupfattningen. Skolan uppfostrar barnet till katolsk lära. Barnet väljer inte själv. Det är du som har valt till barnet. Du har religionsfrihet. Bernet har ingen religionsfrihet. Det är du som bestämmer.

Väl talat, barnets rättigheter borde utökas på detta plan.
Citera
2007-04-21, 17:20
Medlem
Palpatines avatar
Trams. Ni har helt missat att barnuppfostran ar helhetskoncept. Det ar en foralders ansvar att uppfostra barnet sa att han/hon har en bra start som vuxen. Foraldern skall ge barnet de varderingar och kvaliteer han/hon tror att barnet behover for att lyckas som vuxen. Den religiosa delen av barnets uppfostran (eller avsaknaden av densamma) ar en integral del av helhetskonceptet. En foralder som avviker fran helhetskonceptet sviker sitt barn och sitt ansvar i rollen som uppfostrare.
Citera
2007-04-21, 17:29
Medlem
Lance Dances avatar
det finns ju sånna lära-sig-hata-judar-väst-och-alla-med-någon-annan-religion-skolor där läsar man ur en idiotisk bok som saknar helt menning och så dyrkar man en pedofil.

Jag tycker sådanna skolor inte borde finnas, vad tycker Du?
Citera
2007-04-21, 17:29
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Trams. Ni har helt missat att barnuppfostran ar helhetskoncept. Det ar en foralders ansvar att uppfostra barnet sa att han/hon har en bra start som vuxen. Foraldern skall ge barnet de varderingar och kvaliteer han/hon tror att barnet behover for att lyckas som vuxen. Den religiosa delen av barnets uppfostran (eller avsaknaden av densamma) ar en integral del av helhetskonceptet. En foralder som avviker fran helhetskonceptet sviker sitt barn och sitt ansvar i rollen som uppfostrare.

Helhetskoncept? Vad dillar du om? Det är ingen kloning av sig själv man gör, man bör väl för f-n skapa en självständig individ, kapabel att ha egna åsikter och att kunna reflektera omvärlden kritiskt.

Suck. Auktoritära människor...
Citera
2007-04-21, 18:27
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Helhetskoncept? Vad dillar du om? Det är ingen kloning av sig själv man gör ...

Det helheltskoncept som jag "dillar" om har inget att gora med kloning.

Citat:
... man bör väl för f-n skapa en självständig individ, kapabel att ha egna åsikter och att kunna reflektera omvärlden kritiskt.

Vilket tydligen ar din helhetskoncept om hur du vill att ditt barn ska vara som vuxen. Nu ska du utvardera hur du ska gora for att na det malet. Fragan om barnet skall ha en religios uppfostran och avsaknaden av en sadan ar en integral del av denna process. Ar en religios uppfostran nodvandigt for att skapa en sjalvstandig individ, kapabel att ha egna asikter och att kunna reflektera omvarlden kritiskt? Om svaret ar ja, ge barnet ett sadan uppfostran. Om svaret ar nej, ge barnet en ateistisk eller agnostik uppfostran.

Det jag forsoker saga ar att ett barns religiosa uppfostran och avsaknaden av en sadan ar en integral del av den uppfostran som foraldrarna ar ansvariga for. Det ar inte onskvart att franta foraldrarna detta ansvar (med undantag fran extrema situationer dar barnets liv och halsa ar i fara).
Citera
2007-04-21, 20:21
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Det helheltskoncept som jag "dillar" om har inget att gora med kloning.)

Det var givetvis en liknelse, en form av värdemässig "kloning".

Citat:
Ar en religios uppfostran nodvandigt for att skapa en sjalvstandig individ, kapabel att ha egna asikter och att kunna reflektera omvarlden kritiskt? Om svaret ar ja, ge barnet ett sadan uppfostran. Om svaret ar nej, ge barnet en ateistisk eller agnostik uppfostran.

Det jag forsoker saga ar att ett barns religiosa uppfostran och avsaknaden av en sadan ar en integral del av den uppfostran som foraldrarna ar ansvariga for. Det ar inte onskvart att franta foraldrarna detta ansvar (med undantag fran extrema situationer dar barnets liv och halsa ar i fara).

Hur kan man överhuvudtaget svara ja på den frågan? Blir man kritisk genom att man blir indoktrinerad att inte ifrågasätta (vilket är själva den religiösa trons grundsten)?

Är det ett ansvar att trycka på ungar ens egna politiska eller religiösa åsikter? Bortsett från de grundläggande värderingar jag nämnt som krävs för att fungera i ett samhälle, varför borde man medvetet göra detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in