BUMP!
Ni som själva har hunnit bli farsor eller känner er lite medelålders, kommer ni nånsin på er själva med att dra skämt som är helt obegripliga för den yngre generationen?
Själv matades man ju med Hasse och Tage-refernser, Martin Ljung-citat och liknande (hittade förresten denna tråd när jag råkade googla "smöret Ester"). Eftersom jag varken har några barn eller har tappat förståndet så undviker jag skämt om koreanska adoptivpäron eller antal bultar i Ölandsbron i sällskap med barn och yngre människor men jag tänker att det finns en helt ny generation nu som håller på att växa upp som får utstå sådant mer eller mindre dagligen.
Lite mer OnT: Jag hade en kollega som var i min föräldragenerations ålder ungefär. Istället för att använda uttrycket "Tungan rätt i mun" när något var lite trixigt så körde han alltid (
alltid!) med "Tungan i rätt mun". Man märkte på honom att han varje gång tyckte det var lite sådär småfräckt kul.
Inget ont om honom i övrigt men både han och andra kollegor i den åldern (mellan 55 och pension) hade verkligen ingen koll på hur många gånger de hade dragit skämt, roliga historier och anekdoter. De: "Har jag berättat om när jag och Lars-Göran var på konferens och inte hittade till rummet?"
Vi: "Jaaaaa det har vi! [djup suck]"
Och sen fick vi ändå höra historien en gång till, han kunde ju ha missat någon viktigt detalj förra gången...