Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-04-18, 14:54
Medlem
Det hela började med att jag satt och spelade lite en morgon, plötsligt får jag massor med "färgfel" saker försvinner eller blir skarpt rosa detta pågår i max 10sekunder innan jag stänger av datorn.
När jag sedan startar datorn blir all text vid boot som en stor gröt ser ut som nån har suttit o klippt sönder allt med en sax o sen klistrat dit det igen.

Jahopp tänkte jag blir väl inget lökande framför datorn under denna ledighet tänkte jag men så kom jag på att jag hade en gammal burk jag kan testa. Så jag tar min HDD kopplar in den i min gamla burk och vips det funkar. Så när jag har spelat ca en kvart slocknar skärmen och musiken slutar spela men alla fläktar fortsätter snurra.

Har försökt med att installera om ljud drivers grafik drivers men det har inte hjälpt. Det konstiga är att det finns ingen logik i när den "stängs av" ibland kan det ta ett par timmar ibland 10 min. Det fick mig att tro att någon del blev för varm men har kollat alla temperaturer och det är helt lungt.

Fick detta medelande ett par gånger då jag bootade datorn igen efter en sådan här krash:

BCCode : 7f BCP1 : 00000000 BCP2 : 00000000 BCP3 : 00000000
BCP4 : 00000000 OSVer : 5_1_2600 SP : 2_0 Product : 768_1

BCCode : 7f BCP1 : 00000000 BCP2 : 00000000 BCP3 : 00000000
BCP4 : 00000000 OSVer : 5_1_2600 SP : 2_0 Product : 768_1

Min ihopplockade dator består av:

Moderkort:Abit AI7
Processor:Intel 2800
Grafikkort:GeForce FX5600
HDD:WD800 80gb

(har googlat på den "felkoden" enda tipset jag hittade var att det var något fel med det integrerade ljudkortet på mitt abit moderkort testat både nya drivers samt att disabla det i bios)
Citera
2007-04-18, 17:04
Medlem
The Sidewinders avatar
det är inte så att datorn får för lite ström?

Det och överhettning brukar väl vara de vanliga orsakerna till "artifakter"

Annars kan du ju kolla under administrative tools - event viewer om du kan hitta någon specifik händelse som lett till problemet.
Citera
2007-04-18, 17:43
Medlem
Nothing Specials avatar
Eftersom du kollat temperaturerna bör det vara ett kraftigare nätagg. som behöver inhandlas.
Citera
2007-04-18, 17:54
Medlem
manganhs avatar
Och en dammsugning brukar göra susen
Citera
2007-04-18, 18:19
Medlem
Fat Lucky SOBs avatar
Jag har också haft detta problemet, dock så vet jag inte om det var samma felkod.
Jag körde också på samma grafikkort som du gör, och datorn startades nästan garanterat om när man laddade en bana på Battlefield 1942.
För mig så var det drivrutinerna till ljudkortet som var boven i dramat, men du säger ju att du provat att deaktivera det.

Men är du SÄKER på att det är rätt drivrutiner då? Mina var fel från installationen (som skedde i butik!)

Mitt problem försvann helt när jag fixade nya drivrutiner och bytte grafikkortet.
Citera
2007-04-18, 23:04
Medlem
som99s avatar
För det första kan jag ju nämna att det grafikkortet slutades tillverka eftersom det hadde en hel drös med buggar vilket framkalalde liknande saker som ditt fel utan anledning och om nu datorn inte är för varm kan det vara så att ditt grafikkort blir för varm. Tsta avinstalelra grafikkortet (ta bort drivrutin i enhets hanteraren) sen instalelrar du fräsha fina nya från nvidias hemsida.

//som99
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in