Citat:
Jag vill tyvärr inte chansa då jag vet att det har förekommit. Det är lågklass "produkt?" om man är en rökare så duger det inte helt enkelt, skadorna kommer inte heller direkt. Ingen forskning på det heller, röker hellre hasch som faktiskt beter sig som hasch med smaken konsistensen och lukten, tvekar inte på att du hittade något som funkar menmen
Respekterar helt att du väljer bort det. För mig är det inte heller förstahandsvalet direkt, att la mousse = eldorado / Ica basic är väl inte många som argumenterar mot. Men det är inte giftigt och det är inte värdelöst.
Nu är jag jobbig mot dig men flera av plattorna som innehållit pinac har vart annat än la mousse, så med din logik bör du inte chansa på något eftersom det har förekommit.
Tror alla som rökt ett tag någon gång har stött på mörka sorter också som smakar gummi, klibbar skumt osv. Har man lite erfarenhet märker man när något är off, och då ska man slänga skiten.
Men att fortsätta sprida rykten om kamelbajs, kinesiska kemikalier och diverse cannabinoidbankningar i majoriteten av haschet på den svenska marknaden är bara obegåvat. Och i princip helt obevisat när man försöker gräva i det, som jag har gjort. Välkomnar alla faktiska bevis med öppna armar som jag alltid gjort.
Börjar kanske bli lite OT med denna diskussion här.
Är du eller någon intresserad så kika in i min tråd där vi diskuterade just detta för ett år sen ungefär.
Indikationer och bevis för att haschet är besprutat/utblandat
https://www.flashback.org/t3646755
Här är en artikel från tullverket om pinac-beslag.
https://www.sydsvenskan.se/sverige/tullverket-varnar-kraftig-okning-av-ny-spice/
Här kommer ett citat från den tråden som kan vidga perspektivet lite på ett rationellt sätt.
Citat:
Jovisst, Tullverket har varnat. Det gör de med jämna mellanrum – alltid med samma panikartade ton, som om hela cannabismarknaden plötsligt skulle vara ersatt av livsfarlig syntetspice i förklädnad. Men låt oss titta på faktan innan vi spårar ur helt.
2024 gjorde Tullverket 54 beslag av ADB-4en-PINACA – totalt 24,6 kilo spetsad hampa.
Samma år beslagtogs över 13 ton cannabisprodukter (enligt preliminära siffror från polis och tull). Det betyder att den där “explosionen” av fake-gräs utgör ca 0,18 % av det totala. Alltså: mindre än en halv procent.
Det är ungefär som att hitta en flaska hembränt på ett systembolag och dra slutsatsen att all sprit är förfalskad.
Att sedan insinuera att det här är något som spritts i den vanliga cannabishandeln, bland hasch som säljs till vardagsrökare i Sverige – det är ren spekulation. Det finns inte ett enda dokumenterat svenskt rättsfall där någon blivit åtalad eller fälld för att ha sålt hasch spetsat med syntetiska cannabinoider.
Det finns inga analyser från svenska laboratorier som visar att vanliga beslag innehåller sånt.
Det finns inga rapporter från Åklagarmyndigheten som nämner problemet.
Att påstå att fake-hasch är “överallt” är inte bara ogrundat – det är direkt vilseledande. Och att försöka dumförklara andra för att de vill ha fakta istället för moralpanik? Det säger kanske mer om avsändaren än om sakfrågan.
2024 gjorde Tullverket 54 beslag av ADB-4en-PINACA – totalt 24,6 kilo spetsad hampa.
Samma år beslagtogs över 13 ton cannabisprodukter (enligt preliminära siffror från polis och tull). Det betyder att den där “explosionen” av fake-gräs utgör ca 0,18 % av det totala. Alltså: mindre än en halv procent.
Det är ungefär som att hitta en flaska hembränt på ett systembolag och dra slutsatsen att all sprit är förfalskad.
Att sedan insinuera att det här är något som spritts i den vanliga cannabishandeln, bland hasch som säljs till vardagsrökare i Sverige – det är ren spekulation. Det finns inte ett enda dokumenterat svenskt rättsfall där någon blivit åtalad eller fälld för att ha sålt hasch spetsat med syntetiska cannabinoider.
Det finns inga analyser från svenska laboratorier som visar att vanliga beslag innehåller sånt.
Det finns inga rapporter från Åklagarmyndigheten som nämner problemet.
Att påstå att fake-hasch är “överallt” är inte bara ogrundat – det är direkt vilseledande. Och att försöka dumförklara andra för att de vill ha fakta istället för moralpanik? Det säger kanske mer om avsändaren än om sakfrågan.
Övrig intressant läsning på ämnet:
Sanningen om svenskt röka 2025 – ni har aldrig rört riktig cannabis
https://www.flashback.org/t3691712
Full med rykten och spekulationer som motbevisas med fakta och kunskap på de flesta punkter.
Senast redigerad av LionFromZion Idag kl. 09:01.
Senast redigerad av LionFromZion Idag kl. 09:01.