2007-04-25, 16:41
Medlem
Men fy fan...
Är det här ett skämt eller??
Det är så otroligt löjligt att ha som argument att tjejer inte spelar lika bra fotboll som killarna för att lägga ner damfotboll!

Och?? Vad spelar det för jävla roll om de inte spelar lika bra som killarna? Vem tvingar dig att titta? Skulle du göra det bättre själv, förresten? Även om de är sämre, betyder inte det att det inte är värt att tävla i damfotboll.

Så typiskt svenskt att kräva att något ska läggas ner för att man inte gillar det. Ingen bryr sig om era sexistiska åsikter om damfotboll, skaffa ett liv. Och nej, jag spelar inte; tvärtom så hatar jag fotboll i alla former över allt annat, men jag låter andra spela om de tycker att det är kul.
Citera
2007-04-25, 17:08
Medlem
Belenuss avatar
Enligt feminismen så bör man ju bortse ifrån kön.
Enligt feminismen är alltså professionell damfotboll en styggelse, då kvinnor kvoteras in istället för män, med deras kön som enda anledning.
Mycket ologiskt, och mycket inkonsekvent - som feminism överlag då, med andra ord. Men bitterhetens försvarsmekanismer har ju alltid gått före logiken hos större delen hordmänniskor, dessvärre.

Alltså: att professionella könsspecifika sporter får existera är totalt vettlöst; det ska vara en kamp mellan de bästa, där förmåga står som enda inkvoteringfaktor.

Alternativt att man har rätt att anse könet relevant, och ge män diverse privilegier om man så vill.

Vilket av dessa två alternativ man än väljer, så blir feminister missnöjda. Med andra ord kan man dra slutsatsen att feminism = inkonsekvens (bland annat).

Gör er inte besväret att munhuggas med mig av ren frustration - om ni inte har något rationellt och konkret invändande till den logik jag framlägger har ni ingen rätt eller anledning att uttala er. Ta då istället till er av det jag säger, och bli aningen mer klarsynt - kom ett steg närmare emot att bli en übermensch.
Citera
2007-04-25, 17:08
Medlem
Daineas avatar
Jag gillar damfotboll; just för att den inte är lika perfektionistisk som herrfotbollen så händer det mer på plan; bollar tappas och spelet kan vända bra mycket snabbare än i en professionell herrliga. I tillägg är spelarna betydligt behagligare att vila ögonen på...
Citera
2007-04-25, 17:17
Medlem
ticoromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haushinka
Men fy fan...
Är det här ett skämt eller??
Det är så otroligt löjligt att ha som argument att tjejer inte spelar lika bra fotboll som killarna för att lägga ner damfotboll!
Det är få som vill lägga ner damfotboll. Däremot anser många att damfotboll ibland får oförtjänt mycket uppmärksamhet. Damerna får spela. De som vill titta får göra det. De som vill se det på TV får göra det, men damfotboll skall inte kvoteras in i finrummet och TV-sändningar pga galna argument om jämlikhet från rabiata och osakliga feministkärringar. Utbud och efterfrågan skall styra.

Att sedan damerna, i jämförelse med herrfotboll, spelar otroligt dåligt och oorganiserat är dock ett faktum. Massvis med fel- och helt missriktade passningar, skrikiga damer, osv... Damfotboll är kvalietsmässigt ljusår från herrfotbollen. Det kan ingen förneka. Damerna ska dock självklart få spela precis hur mycket de vill, men vackert är det inte.

De som menar att Hanna Ljungberg (spelar i en av världens bästa damlag) eller någon annan skulle platsa och göra bra ifrån sig i ett allsvenskt herrlag (en väldigt dålig liga) har inte mycket innanför pannbenet, alternativt kan de ingenting om sport.

I hopp om bättring...
Citera
2007-04-26, 00:00
Medlem
Kingfishers avatar
Fler argument mot damfotboll.

Citat:
En ny studie vid Linköpings universitet visar att kvinnliga fotbollsspelare löper högre risk än manliga spelare att drabbas av allvarliga korsbandsskador.

Citat:
Sedan diskuterar man om det är några hormonella faktorer också där menscykeln hos kvinnor kan spela in. Att man är olika känslig för skador i olika faser av menscykeln.

http://www.sr.se/cgi-bin/ostergotland/nyheter/artikel.asp?artikel=1320193
Citera
2007-04-26, 00:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kingfisher
Fler argument mot damfotboll.

Det där är lika dåliga argument som argumenten mot proffsboxning. Eller ännu sämre. Och att kvinnor löper större risk få knäproblem av fotboll har varit känt länge. Mig veterligen. Men vad fan. Lite risker får väl tas om man vill ha skoj!
Citera
2007-04-28, 10:19
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baki
Men vilken prepubertal tråd. Trådskaparen kanske inte inser att han låter precis som vilken moralkärring som helst? Receptet "Jag tycker ... alltså måste du ... " är ju karakteristiskt för den riktiga gnällfittorna, vänsterpartister och annat drägg. Visst kanske det är roligt grabbigt att gnälla om vad kvinnor ska och inte ska göra, men det enda ni lyckas med är att framstå som gnällkärringar. Ni är gnällkärringar utan fittor. Det är fan ingen höjdare.
Du gjorde just min dag. Tackar!

MVH
/HL
Citera
2007-04-28, 11:36
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
I tillägg är spelarna betydligt behagligare att vila ögonen på...

Eeh...? Ett gäng svettiga butchlesbianer med stabbiga ben och plankbröst i sport-bh? Har du funderat på om du kanske är smygbög?
Citera
2007-04-28, 11:50
Medlem
Det finns en enkel lösning. Ge fan i att titta. Med samma sorts resonemang kan man ju komma fram till att svenskar inte borde spela basket eftersom "vi" står oss ganska så slätt mot till exempel USA... Går säkert att förklara med någon fin psuedovetenskaplig argumentation.
Citera
2007-04-28, 12:32
Medlem
LoTiXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SUAD
Tisdag 27 mars 2007
AIK:s damer (allsvenskan) - Råsunda FC (Division 8) 0-6 (0-4)
Skytteholm, Träningsmatch.

Råsundas hittills största match kändes på förhand som en oviss historia. Skulle damerna, med sina landslagsspelare och sex dagars träning i veckan, pulverisera oss? Eller skulle våra killars rutin och storlek vara avgörande? Det blev otippat lätt när Råsunda vann med klara 6-0 (4-0) på Skytteholms A-plan, tillika damernas hemmaplan.

Fyller på med fakta om damlag som förlorar pga att de är nedtränade...

Det här, om något, visar väl hur löjligt det är att kvotera in damfotboll i TV. Låt TV-tiden stå i propotion mot hur bra utövarna är. Eller ifall man vill tänka ekonomiskt - hur många tittare man får ifall man visar damfotboll kontra herrfotboll.

Visst är det bra att folk idrottar, men måste det visas på TV? Enbart blinda kan väl påstå att damfotboll är kul att titta på. Spelet är så otroligt långsamt att det känns som en repris i slow motion. Man hade också kunnat tro att spelarna borde ligga på samma nivå som de lite sämre herrlagen vad gäller teknik, strategi och annat icke-fysiskt. För på det planet ska vi väl ändå vara lika?
Citera
2007-04-28, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packan
Jag tycker att det är okej med damfotboll, men det skall inte nämnas i media.

Det finns inget mer ointressant än friidrott och damfotboll.
Låt dessa manhaftiga damer leka män på fotbollsplanen ett par timmar i veckan, men pracka för guds skull inte på mig en massa resultat och annat totalt ointressant i media.

Det är ett djävla gnäll på de inblandade i damallsvenskan. Deras anledningar till att dom bör få större plats i media (och därmed bättre sponsoravtal, och därmed flera proffs). Är att det trots allt är en av världens bästa damliga.

Damallsvenskan kan nog utan att överdriva jämföras med ett manligt division 5-lag.

Varför i hela friden skulle detta vara så intressant? Det säger väl ganska mycket när snittpubliken ligger runt 500 personer. 450 av dessa är troligtvis familj och flickvänner till spelarna.
Håller med om dom är kassa på fotboll men friidrott håller ju hög klass damerna är ju tex. bara 2 sekunder efter på 100m.Och förresten finns det inget snyggare än en vältränad friidrottskvinna Merline Ottey vilken rumpa hon hade!
Citera
2007-04-28, 13:54
Medlem
LoTiXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SfinxBlackmage
Håller med om dom är kassa på fotboll men friidrott håller ju hög klass damerna är ju tex. bara 2 sekunder efter på 100m.Och förresten finns det inget snyggare än en vältränad friidrottskvinna Merline Ottey vilken rumpa hon hade!

Utan att vilja gå in i någon vidare diskussion kring kvinnosporter då jag inte ser några större problem med det annat än den överexponering damfotbollen får i media så måste jag påpeka att 2 sekunder är strax över en evighet på sträckan 100 meter. Så att påstå att damer och herrar är realtivt likvärdiga på sträckan är väl en grov överdrift.

Men du kanske inte ville få det att låta så överdrivet som jag läste det som...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in