2007-04-13, 10:45
Medlem
Hitmans avatar
Jag blev för c.a. 3 år sen dömd i tingsrätten att betala igen c.a. 70.000 till en snubbe. Dessa pengar tillhörde honom från början så att säga, och jag blev helt enkelt dömd att återbetala dessa samt ränta tills betalning skett.

3 år har som sagt gått och han har inte sett en krona från mitt håll, men häromveckan bestämde jag mig för att städa upp och styra upp de skulder jag har kvar. Jag ringde kronofogden angående ett par mindre ärenden och fick prata med en kulturberikare som inte kan ha fullgjort svenskakursen innan han fick sitt jobb.
Mannen sa något i stil med "dy har en annan skyld oxo" (varpå jag frågade om han menad privatskulden alá 70k) och mycket riktigt menade han den. Här började han yra och sa typ "vi kan inte göra något åt, dy får lösa den sjelv" och jag tog det som att jag fick kontakta duden jag är skyldig och göra upp nån slags betalningsplan.

Hur som helst sist jag såg utdrag på den här skulden har den vuxit till c.a. 85k
och det grämer mig å det grövre. Nu sitter jag i funderingar på hur pass fräck man kan vara? skulle jag t. ex kunna kontakta han som ska ha stålar och säga "du kan få 50, deal?"

Har jag nån slags möjlighet att iaf prova mig fram? Sen om han väljer att acceptera eller inte är ju en annan fråga. Eller kan kronkalle på något vis sätta käppar i hjulen?
Citera
2007-04-13, 11:41
Medlem
BaronBs avatar
Det står dig helt fritt att göra en deal med honom.
Om han godtar 50 lax är det bara att ni skriver ett kvitto på att skulden är betald så är saken ur världen.
Att fogden inte kunde vara till någon större hjälp är för att de ju främst är till för att hjälpa folk att driva in skulder, inte fixa uppgörelser som gäldenären tar initiativ till (om man inte sökt skuldsanering).
Citera
2007-04-14, 23:33
Medlem
Man kan alltid göra en deal mot sina fordringsägare. En grundregel är att man föreslår att betala skulden och bortser från räntorna. De flesta går med på det.
Som någon nämnde tidigare, glöm inte bort att skriva ett papper på att skuldförbindelsen är bruten efter betalningen.
Citera
2007-04-15, 17:37
Medlem
apanola IIs avatar
Du kan alltid försöka göra en deal med killen. men tänk på att killen som du är skyldig pengar kanske inte går med på dealen. det finns en risk att han med jämna mellanrum gör en tillgångsundersökning på dig, det innebär att fogden kollar om du har inkomst via tjänst. i sånt fall kan fogden komma och gå in och plocka pengar direkt från din lön utan att du har något att säga till om.
nu vet jag inte i vilken situation du befinner dig i, men du bör vara medveten om att en sån risk/möjlighet finns om du har ett jobb. Naturligtvis plockar fogden dig inte helt ren, det finns regelr för hur mycket dom kan ta från din inkomst.

men ring upp killen och kolla vad du kan ordna till i skuldväg. min gissning är, att om du är lite smidig och ödmjuk, kan få till en bra uppgörelse, men se för helsike till att skriva papper på den nya skulden och se till att börja betala av den omgående, kanske inte känns så kul, men änn mindre skoj är det om fogden plockar pengar direkt från din lön, det är så att säga inte så bra för din karriär.
Citera
2007-04-15, 23:35
Medlem
det kan va bra att skaffa sej oberoende vittnen till betalningen tex via en advokat etc. detta så han inte blåser dej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in