2007-04-17, 20:10
Medlem
Bästa Empress...

Om du läser och faktiskt försöker förstå vad jag skriver, för att därefter presentera klara och tydliga kommentarer i den mån du känner det påkallat, så skulle jag nog kunna tänka mig att fortsätta den här debatten med dig. Inte förr.
Citera
2007-04-17, 20:38
Medlem
MonkeyWizs avatar
Men, vilken fråga...

I mitt förhållande är det jag, mannen, som har den starkast tickande klockan.
Nu blir det inga barn gjorda här men det är av annan orsak. (Sjukdom)

Mannens vilja att skaffa barn är väl vanligast beskylld 'viljan att föra gener vidare'.
Alla (nästan) djur gör samma sak. Mannen sprider sin säd på så många ställen som möjligt för att sprida sin avkomma och garantera ett arv.
Det finns djur som 'gröper ur' honan för att ta bort andra hannars sperma och sen fyller på med sin egen.

Sen finns det väl, om man tänker efter, ingen icke egoistisk anledning att skaffa barn? Right?
Citera
2007-04-17, 22:28
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panguu
Bästa Empress...

Om du läser och faktiskt försöker förstå vad jag skriver, för att därefter presentera klara och tydliga kommentarer i den mån du känner det påkallat, så skulle jag nog kunna tänka mig att fortsätta den här debatten med dig. Inte förr.

Bästa Panguu..

Jag säger bara här är verkligen ett tydligt exempel på att du är knappast rätt person att ytra dig om huruvida jag har stt mig in i dina inlägg eller inte..
Ceterar dig:

Citat:
Och återigen: Det vore trevligt ifall mina meningsmotståndare i den här frågan kunde visa lite större mognad och försöka prestera hållbara argument istället för att kalla mig idiot...

Bekvämt att skylla allting på alla andra va? Bara för att komentarena inte kom som du hoppades på eller vad?

Se över dina egna fel och brister innan du gnäller på andra. Så nej jag tänker inte ta åt mig av din icke konstruktiva kritik. Läs igenom dina egna svar och inlägg som du har gett så kanske du förstår varför den är obefogad. om du kommer at förstå det.

Eller hanterade du inte att få fakta (med källhänvisning) på att du hade fel om oss kvinnor i dina skriverier om hur du är "övertygad" om att det är egentligen? Är det där skon egentligen klämmer? Eller att du fick tydligt påpekade om att skall man tala om "män generellt" så får man har lite mer att gå på än sina närmaste vänner.

Bara för att du är "övertygad" om att saker är på ett visst sätt så behöver det inte betyda att det är rätt för den saken skull.

Är det där skon klämmer egentligen? Jag FÅRGAR som du ser.
Citera
2007-04-17, 22:46
Medlem
fbes avatar
Citat:
Och återigen: Det vore trevligt ifall mina meningsmotståndare i den här frågan kunde visa lite större mognad och försöka prestera hållbara argument istället för att kalla mig idiot...
Men vad menar du? Du uttalar dig om en subjektiv smakfråga som om din åsikt var någon form av objektiv, evig sanning. Vi säger att det inte finns något objektivt i frågeställningen runt vad som gör en människa lycklig, alltså är ditt grundpåstående fel. kan det bli mer hållbart än så? Envisas du är det lätt att undra vad det är du inte förstår.
Citera
2007-04-18, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Men vad menar du? Du uttalar dig om en subjektiv smakfråga som om din åsikt var någon form av objektiv, evig sanning. Vi säger att det inte finns något objektivt i frågeställningen runt vad som gör en människa lycklig, alltså är ditt grundpåstående fel. kan det bli mer hållbart än så? Envisas du är det lätt att undra vad det är du inte förstår.

Okej vi tar mitt trådskapande inlägg i repris:

Citat:
Man talar om att kvinnor har en biologisk klocka som driver dem att skaffa barn. Kanske är det så. Men varför ända in i helvete vill män ha barn!? Att skaffa barn är ju bland det allra mest självdestruktiva man kan företa sig. Fast kanske vill män egentligen inte? Kanske är det något man ställer upp på på grund av konvention eller övertalning?

Och om män egentligen inte är så sugna på det där med barn (vilket är vad jag tror), är det då inte rätt att kvinnan ägnar mer tid åt att ta hand om barnen?

Verkar det verkligen som att jag presenterar en objektiv, evig sanning? Nej, jag ställer en fråga utifrån min uppfattning om världen. Tyvärr var tydligen denna fråga så provocerande för många att de helt tappade både förstånd och hövlighet.

För övrigt tycker jag det är intressant hur jag gång på gång anklagas för att bara utgå från min egen åsikt och ett bristfälligt statistiskt underlag när ingen annan presterar några hållbara icke-subjektiva fakta i grundfrågan.
Citera
2007-04-18, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyWiz
Men, vilken fråga...

I mitt förhållande är det jag, mannen, som har den starkast tickande klockan.
Nu blir det inga barn gjorda här men det är av annan orsak. (Sjukdom)

Mannens vilja att skaffa barn är väl vanligast beskylld 'viljan att föra gener vidare'.
Alla (nästan) djur gör samma sak. Mannen sprider sin säd på så många ställen som möjligt för att sprida sin avkomma och garantera ett arv.
Det finns djur som 'gröper ur' honan för att ta bort andra hannars sperma och sen fyller på med sin egen.

Sen finns det väl, om man tänker efter, ingen icke egoistisk anledning att skaffa barn? Right?

Jag tror inte på någon "vilja att föra generna vidare". Den teorin har också fått en hel del kritik inom forskarsamhället. Det naturliga urvalet favoriserar förvisso en drivkraft att fortplanta sig, men som jag tidigare berört följer inte alls av detta att man måste anta en aktiv vilja hos enskilda individer av hankön. Djuren som "gröper ur" kan jag tänka mig har andra förklaringar.
Citera
2007-04-18, 14:09
Medlem
Tagelbergs avatar
Att skaffa barn är ju ett projekt, ungefär som att bygga en sommarstuga, anlägga en trädgård, restaurera en gammal bil eller för all del göra en serie. Förmodligen hade det varit bäst att låta bli, för det är så mycket elände och arbete innan man kommit fram. Om man är krass. Men det är ju de här projekten som gör mitt liv. Det är ju de som i alla fall oftast gör mej till en nöjdare människa än vad jag skulle varit om jag låtit bli.

Det enda jag kan ångra så här i efterhand är att jag bara skaffade två.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in