2007-04-06, 22:03
Medlem
När jag var hemma hos en kompis och drack alkohol för några veckor sedan så köpte vi med oss en påse med s.k. party-is som man kan köpa på välsorterade (?) livsmedelsaffärer. Det är helt enkelt en plastpåse med iskuber, c:a 7 kg. Han har ingen frys hemma så vi la in ispåsen i kylen som det näst bästa alternativet. Nu har det gått tre veckor tror jag och isen är fortfarande, efter en snabb inspektion, intakt! Men i samma kylskåp finns det juicer och mjölk som, rakt igenom, är i flytande form alltjämt.

Vad finns det för teorier kring detta?
Citera
2007-04-06, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sicarius
När jag var hemma hos en kompis och drack alkohol för några veckor sedan så köpte vi med oss en påse med s.k. party-is som man kan köpa på välsorterade (?) livsmedelsaffärer. Det är helt enkelt en plastpåse med iskuber, c:a 7 kg. Han har ingen frys hemma så vi la in ispåsen i kylen som det näst bästa alternativet. Nu har det gått tre veckor tror jag och isen är fortfarande, efter en snabb inspektion, intakt! Men i samma kylskåp finns det juicer och mjölk som, rakt igenom, är i flytande form alltjämt.

Vad finns det för teorier kring detta?

Det enda jag kan komma på är att det är ganska kallt i hans kylskåp och en så stor påse med is håller sig ganska länge i så låg temperatur. Tempen i ett normalt kylskåp ligger ju bara på runt 1-5 grader.

Ibland när jag ställer nått i kylen nära väggen så fryser det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in