2007-04-05, 11:09
Medlem
Det finns massa olika system idag som man kan bygga in i bilar, bland annat hjälp som håller reda på så man inte kör utanför väglinjerna, hastighetsanpassning, mörkerseende i bilen, blind-spot detektorer osv... men alla dessa system är ju inbyggda(eller kan byggas in) i bilar...

men då undrar jag..vad finns det för system på vägarna som hjälper förarna? då menar jag tekniska system som ökar säkerheten för bilisterna, likväl folk som kör senaste bilen eller en volvo 240...

Citera
2007-04-05, 11:25
Medlem
BlackMetals avatar
vägskyltar ?
Citera
2007-04-05, 11:31
Medlem
mkt teknik det finns i dom du
Citera
2007-04-05, 11:35
Medlem
Magnums avatar
Trafikljus
Citera
2007-04-05, 11:38
Medlem
Quantilhos avatar
Uppvärmda vägar som är isfria är mycket trevligt för alla former av bilister.

Ibland finns det små knölar ute vid väggrenen. Det smattrar rejält om däcken när man kör på dem och det används för att uppmärksamma folk på att de kör i väggrenen. Framför används dessa för att väcka folk som har somnat vid ratten och är på väg att åka av vägen.
Citera
2007-04-05, 12:51
Medlem
hum.. okay! verkar inte finnas sååå otroligt mkt teknik på vägarna.. förutom trafikljus då.. hum hum ok..
Citera
2007-04-05, 14:48
Medlem
Stockos avatar
Finns ju variabla hastighetsskyltar som justerar sig själva beroende på köbildningar längre fram på vägen.
Citera
2007-04-05, 16:35
Medlem
hum jo, men är dom inte tidsanpassade? typ att vid en viss tid så är det en viss hastighet pga vid den tiden så är det extremt mkt trafik(eller tvärtom)....

anledning till att jag undrar är att jag håller på med ett projekt där vi ska ta reda på hur man kan förbättra säkerheten i trafiken med hjälp av intelligens på vägarna...o inte i bilarna..
Citera
2007-04-05, 19:41
Medlem
Legimitations avatar
http://www.itsinternational.com/index.cfm
http://www.its-sweden.se/Start%20SE.asp
Citera
2007-04-06, 02:06
Medlem
Kiress avatar
"Intelligenta" farthinder. När ett fordon håller angiven hastighetsbegränsning trycks farthindret ner i vägen. Om fordonet kör för fort så spärras hindret och bilen skumpar över. Används t.ex. vid övergångställen.

Tänk på att trafiksäkerhet inte enbart berör fordon utan även gångtrafikanter.

Trafikövervakningssystem kanske? Robocop?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in