2007-04-02, 09:25
Medlem
Vilsens avatar
Nu behöver vi ett fall där invandrarkvinnor kvoterats in framför manliga invandrare, och lesbiska invandrarkvinnor över hetrosexuella invandrarkvinnor, och sen handikappade lesbiska invandrarkvinnor över lesbiska dito.
Sen borde hela listan vara klar så man vet vem som är mest värd.
Citera
2007-04-02, 12:33
Medlem
Fjal_Marshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Nej så lär det inte bli. Könskvotering har kommit för att stanna. Men självklart bara i de fall där meriterna är likvärdiga. ÖU har nog inte förstått den saken.

Det där fattar inte jag. Om meriterna är livärdiga skulle ju ingen kunna anse att de blivit bortkvoterade. Grejen med kvotering är väl att en person med sämre meriter kommer in/får jobbet för att han eller hon har ett visst kön eller etnisk bakgrund?
Citera
2007-04-02, 12:39
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjal_Marshall
Det där fattar inte jag. Om meriterna är livärdiga skulle ju ingen kunna anse att de blivit bortkvoterade. Grejen med kvotering är väl att en person med sämre meriter kommer in/får jobbet för att han eller hon har ett visst kön eller etnisk bakgrund?

Ja hade de haft samma meriter så är det väl det som brukar kallas positiv särbehandling, vilket inte är lika avskyvärt, bara nästan
Citera
2007-04-02, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fjal_Marshall

Om tex en forskartjänst kräver godkänd grundkurs i högskolematte, det finns 5
sökande till tjänsten varav fyra är kvinnor med MVG och den femte är man med bara betyg G och det ändå är mannen som får tjänsten. Då kan säkert kvinnorna uppleva dom blivit könsdiskriminerade men jag tvivlar en domstol skulle anse det. Och här skulle motiveringen mycket väl kunna vara "vi ser hellre manliga sökanden till tjänsten." Nu är det ju sällan så här glasklart och vad som är likvärdiga meriter i varje enskilt fall är upp till domstol avgöra
tills rättspraxis blir implementerad i samhället.

Vad man generellt kan säga om könskvotering är väl att den som avser bruka metoden gör klokt i att spela med öppna och extremt tydliga kort redan från scratch i tillsättningsförfarandet. Begreppet "likvärdiga meriter" ska ju bl.a vägas mot vilka önskemål som finns för tjänsten i fråga. Och om önskemålen är en smula branschavvikande och detta inte klart framgår förrän i efterhand
så kan det bli torsk. Samtidigt får inte önskemålen vara konstruerade hur som helst. Sånt tittar man säkert också på i diskrimineringsärenden.
Citera
2007-04-02, 13:12
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
All form av kvotering är vidrigt och man får väll hoppas att detta medför att fler förstår det.

Sanning, det är makalöst att folk kan tycka att kvotering (för kvinnor då dvs) är en bra sak. Det är ju helt jävla makalöst korkat och ska inte få finnas i ett land såsom sverige.
Citera
2007-04-03, 00:58
Medlem
RoscoTanners avatar
Man får verkligen hoppas att de bortkvoterade kvinnorna vinner detta mål. Det skulle vara en seger för alla som ogillar denna diskriminerande avart av befattningstillsättning.
Citera
2007-04-03, 17:30
Medlem
Geniums avatar
Kvotering är vidrigt, all kvotering är diskriminering och därför kan inte heller femenister som är för kvotering tas på allvar.
Citera
2007-04-04, 09:59
Medlem
RedXs avatar
Det mesta är väl redan sagt. Man får hoppas att kvinnorna vinner och skapar en fin prejudicering för könskvoteringsrelaterade mål.
Citera
2007-04-04, 11:49
Bannlyst
Sådärja. Nu kanske det kommer in i det allmänna medvetandet att när man kvoterar IN någon så är det någon annan som åker ut.
Citera
2007-04-04, 12:03
Medlem
Jag tycker det är löjligt att det här "problemet" ens förekommer, det daltas så himla mycket med svenska vuxna människor. Jag förstår heller inte hur det kan läggas resurser på att reda ut huruvida det är orättvist eller inte. Bilden jag får framför mig är den av förvuxna spädbarn som jämför saftnivån i glaset.

Jag mår illa och tappar bara ännu mer förtroende för samhället, vilken idiot kom på fenomenet kvotering? Jag önskar att pengarna kunde läggas på att lösa riktig brottslighet i stället för sånt här dravel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in