Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-03-31, 19:54
Medlem
decadishs avatar
http://www.tptest.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=1306&lngArticleId =2654

Har laddat hem testet och kört. Kommer inte upp i den hastighet jag pröjsar för.

Hur tillförlitligt är detta test egentligen?

Kan jag lita på detta och helt enkelt ringa min bredbandsleverantör, och
köra över dem, vägra betala?
Citera
2007-03-31, 20:14
Medlem
Gromnas avatar
Än en gång, hastigheten är alltid "upp till". Betalar du för 8Mbit så är det den maximala hastigheten du kan få, dock inget du ska räkna med. Samma sak gäller alla andra olika hastigheter också. Du kan inte göra annat än att säga upp ditt abonnemang och inte ha någon anslutning alls.
Citera
2007-03-31, 20:24
Medlem
kimdah2002s avatar
Det beror på vad du får för resultat och vad du betalar för...

T.ex. Du betalar för 8 och får 6 = ok Du betalar för 24 och får 2 = Inte ok
Citera
2007-04-01, 00:17
Medlem
Sigmaswes avatar
Resultaten varierar ofta beroende på belastningar på nätet osv. Jag rekommenderar att du kör Tptest varje dag i 2 veckor eller något för att få ett bra medelvärde, en gång ger oftast inte ett så exakt värde, för det kan ju vara en dag med stora påfrestningar på nätet.

Om medelvärdet då ligger en bra bit under, inte bara någon mbps, så kan du ringa och klaga. Annars får man leva med det.
Citera
2007-04-01, 10:28
Medlem
När hastigheten varierar pga. belastning sjunker den inte mycket. Ja testet kan du lita på, att du tappar hastighet beror på att du bor för långt ifrån din central där du är ansluten.
Det du kan göra är att ringa upp din internet leverantör och be dom mäta hur långa ledningarna från centralen till ditt hus är, de går på några minuter samt det kostar inget.
Bor du mer än 4:a kilometer från din central ska du inte ha för stora förhoppningar på att komma upp i någon högre hastighet.
Plus, att få ner priset pga. av att man bor för långt från din central är nästan omöjligt. Nästan alla bredbandsleverantörer kallar sina bredband t.ex.
Upp till 8/mbit vilket menas med att dom kan inte garantera att du verkligen kommer upp i 8/mbit.

Lycka till i allfall!
Citera
2007-04-01, 14:00
tptest är väldigt precist , men som sagt, kan ha vart mycket belastningar på linjen osv.
men som sagt, kolla varja dag i 2 veckor. är det en skillnad på ett par mb så ska du klaga skiten ur dom
Citera
2007-04-01, 15:01
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olof102
Ja testet kan du lita på, att du tappar hastighet beror på att du bor för långt ifrån din central där du är ansluten.

En av de största anledningarna till dålig hastighet är felkopplad teleslinga, alla problem som har med hastighet/instabilitet har i väldigt många fall med felkopplad teleslinga att göra.

En annan vanlig orsak till att man får dålig hastighet är att man har en för lång telekabel mellan modem och telefonjacket.

Och hur du då kan säga att det beror på avståndet till stationen är ju jävligt konstigt, om du inte jobbar på supporten för hans leverantör osv.
Citera
2007-04-01, 16:25
Medlem
Durkslags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
En annan vanlig orsak till att man får dålig hastighet är att man har en för lång telekabel mellan modem och telefonjacket.
Det spelade väl bara roll när man hade analoga 56k-modem?
Med våra digitala ADSL-linor kan man väl ha ganska lång sladd utan att det påverkar hastigheten?!
Citera
2007-04-01, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
En av de största anledningarna till dålig hastighet är felkopplad teleslinga, alla problem som har med hastighet/instabilitet har i väldigt många fall med felkopplad teleslinga att göra.

Och hur du då kan säga att det beror på avståndet till stationen är ju jävligt konstigt, om du inte jobbar på supporten för hans leverantör osv.

Jo, det som du nämde påverkar också hastigheten men det är så lite om du inte kommer upp i mer än 10m. Men det som verkligen trycker ner den rejält beror på hur långt ifrån sin station man bor.
Citera
2007-04-01, 16:31
Medlem
decadishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmaswe
Resultaten varierar ofta beroende på belastningar på nätet osv. Jag rekommenderar att du kör Tptest varje dag i 2 veckor eller något för att få ett bra medelvärde, en gång ger oftast inte ett så exakt värde, för det kan ju vara en dag med stora påfrestningar på nätet.

Om medelvärdet då ligger en bra bit under, inte bara någon mbps, så kan du ringa och klaga. Annars får man leva med det.

Jag prösjar för 8, och det har funkat bra tidigare. Böjade gå trögt för ett tag sedan, laddade då hem testet. Sedan dess har jag kört test då och då, hamnar på 8 nån enstaka ggn, medelvärde är 2-3.

Det känns som jag måste ringa och mata sönder någon stackars telefonist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in