2007-03-30, 22:39
Medlem
Lite flummig rubrik, men jag kom inte riktigt på nån kort beskrivande rubrik så.

Iaf, Det är så att jag har ställt in XFCE4 på att default browser är firefox, men XChat och kopete envisas med att öppna i Konqueror.

nån som vet hur jag ska få länkar att öppna i firefox och inte Konq?
Citera
2007-03-30, 23:41
Medlem
Angående XChat, jag hade samma problem i Gnome, fast den öppnade inte konquerior, utan Opera, ville ha Firefox :/

Slutade med att jag blev tvungen att gå till inställningen "URL-hanterare" under "inställningar/ avancerat" i XChat och lägga till en ny post "Lägg till ny"-knappen sen fylla i "Öppna i Firefox" (självklart valfri text här) i den vänstra rutan, och sen "!firefox %s" i den högra, sedan spara.
Du måste dock högrklicka på länkarna och välja öppna i firefox när du skall öppna dem
men bättre än inget!

angående kopete så kan jag dock inte hjälpa dig :/

Edit: PS, självklart öppnar firefox länken i ny flik, eller nytt fönster, beroende på hur du har firefox inställt.
Citera
2007-03-31, 11:39
Medlem
acuras avatar
Det verkar som det ska gå att anväda miljövariabeln BROWSER för att ställa in vilken webläsare man vill använda som standard. Ni kan kolla om variabeln är satt genom att i en terminal skriva echo $BROWSER och ni sätter den med export BROWSER="läsare"
Citera
2007-03-31, 13:53
Medlem
Jag vart tvungen att avinstallera Konqueror. så försvan problemet..

Använder alltid XFCE4 endå
Citera
2007-03-31, 18:11
Medlem
Använder du ett debian-baserat system (t.ex. ubuntu) så kan det möjligen vara så att den använder alternatives. Du kan ändra inställningen för x-www-browser med update-alternatives --config x-www-browser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in