2007-04-01, 02:10
Medlem
Neyshs avatar
Hur får man köldskador?

Man bara göra att atomerna i huden stannar? Hmm
Citera
2007-04-01, 02:32
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neysh
Hur får man köldskador?

Man bara göra att atomerna i huden stannar? Hmm

Jag vet ju inget exakt, men en viss temperatur krävs för att vissa processer i cellen ska kunna fortgå. Stannar processerna dör cellen. Lyckas du få minusgrader på huden så fryser väl vattnet i cellen och cellen sprängs.
Citera
2007-04-01, 20:07
Medlem
Vad är det minst "varmaste" man kunnat bilda i labb?
jag har hört expriment som uppnått 270.x - grader.
Citera
2007-04-01, 20:29
Medlem
negerbarns avatar
Precis...

Citat:
Ursprungligen postat av ~DLAFT~
det finns väl egentlgien inget som kallas för "kyla"?
Det är väl bara att något är mer eller mindre varmt ?

tacksam för svar

~DLAFT~

Den Logiskt Abstrakta filosofi TeoretikerN^

...lika mycket som mörker existerar. Så som mörker är avsaknad av fotoner så är kyla bara avsaknad av atomernas rörelse, vilken värme är ett mått på.
Egentligen existerar det inte, men det uppfattas eftersom det ger en jämförelse mot de saker som är varmare, så de som inte är lika varma uppfattas som kalla.

En lite mer filosofisk/psykologisk fråga: Existerar ledsenhet? Eller är det bara avsaknad av glädje?
Citera
2007-04-02, 01:27
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
...lika mycket som mörker existerar. Så som mörker är avsaknad av fotoner
Jag skulle nog hellre definera mörker som avsaknad av ljus.
Citera
2007-04-02, 01:32
Medlem
Citat:
Det är väl bara att något är mer eller mindre varmt ?

tacksam för svar

~DLAFT~

Den Logiskt Abstrakta filosofi TeoretikerN^

I en språklig mening finns det, det. Som du själv utrycker det
Citat:
På samma sätt som det finns något vi kallar värme eller marjonäs eller huvudbry.
Citera
2007-04-02, 13:29
Medlem
Citat:
Vad är det minst "varmaste" man kunnat bilda i labb?
jag har hört expriment som uppnått 270.x - grader.

Man har nått ned till miljondelar av en grad från den absoluta nollpunkten om jag inte minns fel.
Citera
2007-04-02, 14:20
Medlem
evolutes avatar
Enligt wikipedia är det nuvarande rekordet ca 450 pK, alltså 45 miljarddelars grad över absoluta nollpunkten.

In September 2003, MIT announced a record cold temperature of 450 pK, or 4.5 × 10-10 K in a Bose-Einstein condensate of sodium atoms. This was performed by Wolfgang Ketterle and colleagues at MIT.
Citera
2007-04-02, 19:32
Medlem
En lite mer filosofisk/psykologisk fråga: Existerar ledsenhet? Eller är det bara avsaknad av glädje?[/quote]

haha jao, kanske det ? xD
Citera
2007-04-03, 11:16
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Exempelvis befinner sig inte helium i fast fas ens vid absoluta nollpunkten p g a nollpunktsvibrationerna.

På så vis? inte ens under högt tryck? Jag minns att jag läste i min kemi b bok att väte kunde fås i fast fas under extremt tryck, och jag tycker att det borde vara lättare med helium, men kan förstås ha fel. Lite ska det väl ändå vibrera fast det befinner sig i fast fas?
Citera
2007-04-03, 11:42
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
På så vis? inte ens under högt tryck? Jag minns att jag läste i min kemi b bok att väte kunde fås i fast fas under extremt tryck, och jag tycker att det borde vara lättare med helium, men kan förstås ha fel. Lite ska det väl ändå vibrera fast det befinner sig i fast fas?

Jodå, under högt tryck kan man få fast helium. Väte behöver du faktiskt inte alls ha högt tryck för att erhålla utan det räcker med atmosfärstryck och en temperatur under 14 K.
Citera
2007-04-03, 15:55
Medlem
okej när man endå är igång ^^ någon som vet vad det varmaste man "uppmätt" ? I labratorium eller med matematiska kalkyleringar ? Finns det någon "högsta punkt" ^?

Hmmm... :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in