2007-03-29, 00:30
Medlem
Kobra_Kajs avatar
Har spanat runt lite här och tycker inte mig ha hittat nån tråd om risotto så vi kan väll köra en. En maträtt jag aldrig har lagat men tänkte göra ett försök till helgen. Nu behöver jag lite hjälp känner jag, av alla slag.
Ingredienser?
Utförande?
Vad äter man till risotton?
Att tänka på?
2007-03-29, 07:45
Medlem
strlngs avatar
Avorioris är en rundkornig rissort med högre näringsinnehåll än "vanligt" ris, dessutom mindre klibbigt. Risotto är enkelt att tillaga, det krävs bara lite tålamod då man ofta inte kokar tillagar det som vanligt ris, istället för att lägga riset i en kastrull med vatten och bara koka det under lock bör man spä med vatten tills rätten har fått önskad konsistens. Och glöm inte att hela tiden röra om!

Ett exempel på recept:
Jag brukar fräsa lite lök och sedan tillsätta torkade trattkantareller som fått svälla i vitt vin. I med riset och rör om ordentligt så varje riskorn täcks av en smörhinna, tillsätt sedan vitt vin och grönsaksbuljong i önskade proportioner. Behöver jag säga att det blir godare ju mer vin du har i? Men häll inte ner allt på en gång utan ta en deciliter i taget, rör om och vänta tills det kokats in i riset, tillsätt då en deciliter till och fortsätt så tills du har fått en riktigt krämig röra. Smaka på riset för att avgöra när det har rätt konsistens - det bör ha lite tuggmotstånd, al dente liksom.
Sedan brukar jag röra i riven parmesan eller faktiskt västerbottenost (blir kanongott) för att få det riktigt krämigt. Salt och peppar - klart!

Risotto går att göra på många sätt, beroende på vilka ingredienser du vill använda för att smaksätta med. Självklart kan du också göra göra en naturell risotto.

Är risotton riktigt matig kanske du inte behöver något extra till, annars kan det funka med en sallad, en köttbit, kyckling eller i stort sett vad du än känner för.

Länktips: sök på risotto på Tasteline så hittar du massor med smaskiga recept!
2007-03-29, 10:29
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Tänk bara på att den skall vara lös, skakar du tallriken lätt ska den utan problem flyta ut över tallriken. Fins inget värre än att serveras risotto som en boll/kula eller torr som jasmin ris. Eftersom den stelnar lite extra efter den tagits från värmen så sikta på att få den lösare/krämigare än du tror du vill ha den.
2007-03-29, 10:44
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobra_Kaj
Har spanat runt lite här och tycker inte mig ha hittat nån tråd om risotto så vi kan väll köra en.

Att tänka på?
Att söka först
http://www.flashback.org/showthread.php?t=447474
2007-03-29, 10:46
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Efter strings inlägg,
så har jag inte så mycket att tillföra.
Själv brukar jag dock använda mig av kycklingfond istället för gönsaksbuljong,
samt burkkantareller om det inte finns färska.
Det är även gott med stjälkselleri och purjolök i,
slängs i tillsammans med löken i början.
Och glöm inte några rejäla drag med pepparkvarnen.
2007-03-29, 12:14
Medlem
OliTs avatar
Låser tråden och hänvisar till den befintliga som nämnts tidigare i tråden.

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in