2007-03-28, 15:05
Medlem
Jag ska skriva en liten uppsats om kinesiska, i detta fall Mandarin och jag undrar om någon av er har lust att berätta lite om språket? Här har jag samlat ett par frågeställningar som ni kan svara på:

Vilken betydelse har språket i det nutida samhället, och i vilket sammanhang används språket?
Hur kommer språket att utvecklas i framtiden?
Hur stort intresse har språket idag och vilka är det som intresserar sig för språket?
Vad har man för möjligheter med det språket?
Hur utbrett är språket här i Sverige och hur uppfattar det svenska folket det kinesiska språket?

Tack på förhand.

PS jag har kollat på internet, men vill veta vad ni har att berätta om språket.
Citera
2007-03-28, 15:14
Medlem
Draugs Hargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarateKidd
Hur kommer språket att utvecklas i framtiden?

Är det någon som kan svara på den frågan över huvud taget? Det är väl rätt svårt att förutse hur ett språk kommer att utvecklas?
Citera
2007-03-29, 08:26
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draugs Harg
Det är väl rätt svårt att förutse hur ett språk kommer att utvecklas?

Kinesiskan är lite speciellt då skriftspråket använder tecken. Dessa tecken moderniserades då och då, och seanst för x tiotal år sedan. Finns säkert forskning gjort på hur man tror skriftspråket kommer förändras igen, och då eventuellt genom politiska beslut. Politikerna i Peking tycks ibland vara intresserade av att göra det enklare för folket att lära sig skriva, men är till och från mycket patriotiska. Kineser tänker i tecken! Mycket av humorn baseras på tecken osv. Det är en definitivt oskiljaktlig del av kulturen skulle nog en del säga.

Vidare använder språket sällan engelska låneord (till skillnad från t ex japanskan och svenskan), utan man hittar på egna kinesiska ord uppbygda av tecken där uttalet inte överrensstämmer med engelskan. Obs, många undantag finns!

Skriftspråket förändras ju också "naturligt". Det som tidigare drev en utveckling mot att skrota tecknen, och övergå till att använda pinyin (roman letters), var just internet. Skulle tro att eftersom internet anpassar sig efter kinesiskan snarare än tvärtom numera, så är planerna på att överge tecknena skrotade.

Till sist skulle jag tycka det vore intressant om nån visste huruvida det skapas nya kinesiska tecken. Jag vet att pressen i Hongkong (typ Tjej-tidningar etc) skapar egna tecken vilka som jag förstått det saknar uttal. Däremot är det uppenbart för Hongkong-kinesen vad det betyder. Exempel har jag inga. Sorry...

Obs! Tror att det finns en tråd om kinesiska. Lämpligt att sammanfoga dem kanhända?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in