Citat:
Ursprungligen postat av Apachez
Vad är förresten storyn bakom drakenplanet som är/var vid Ågesta?
Hade FMV råkat beställa ett för mycket och dumpade det vid kärnkraftverket eftersom ändå ingen som släpps in på området men hade då inte räknat med att verket skulle läggas ner i slutet av 70-talet?
Jag har letat efter vilket plan det skulle kunna vara i min Drakenbok (där det finns en lista över samtliga plan som tillverkats samt var de flesta tog vägen efter att de flugit klart), Ågesta finns dock inte nämnt. De flesta har skrotats, men några blev brandövningsobjekt, några havererade och ett fåtal hamnade på piedestal utanför gamla Drakenflottiljer.
Min gissning utifrån beteckningen är att Ågestaplanet är en J35A från 1961 som först tillhörde F13 i Norrköping, därefter F16 i Uppsala och som utrangerades i juni 1976. Eftersom Stockholms brandförsvar har övningsområde på Ågesta är det väl som brandövningsobjekt det har använts (eller används); det ser då ut som det när man tittar på Enirobilden.
Ågestaplanet har legat vid kärnkraftverket åtminstone sedan mitten av 1980-talet (då jag hörde talas om det första gången), men förmodligen längre än så.