2009-11-11, 01:16
Medlem
Running_mans avatar
Drakenplanet i Jämshög är numera borta. Den blev renoverad och står numera som en reklamskylt ett stenkast i från Aeroseum.
Kolla under "Draken visar vägen": http://www.aeroseum.se/nyheter.html

De tre Drakenplanen på Rinkaby flygfält är också borta, de försvann under sommaren men ingen verkar veta vart. All annan "skrot" som stod där är också borta, t.ex. tankbilen och SK60:n. Kvar är exemplaret som flyttades till förläggningen där även en artilleripjäs och en stridsvagn står(fina grejer).
Vet ej hur det är med tillträde in dit... kanske behövs ett tillstånd.
Citera
2009-11-16, 18:49
Medlem
Running_mans avatar
Har sett bilder på en 35 Draken här på flashback, den såg ut att stå inne i ett bergrum och saknade "nosen"...

Det var verkligen inte Aeromuseum utan bergrummet såg mer ut som en icke inklädd tunnel, en sunkig sådan.

Någon som känner till vilket plan jag beskrivit? Var står den(/står den kvar)?

Citera
2009-11-16, 20:41
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanjunkaren
Japp, Gålö utanför Stockholm.

Finns även en sida på nätet nånstans, glömt adressen nu, men som visar utgrävningen av en Messerschmitt ur en mosse i Ryssland. Bilder visar även piloten som sitter i kraschposition, alltså håller händerna för ansiktet. Kroppen är helt bevarad p.g.a. mossen. Ska se om jag kan hitta sidan igen.

Edit:
Hittade sidan: http://klad.hobby.ru/milarch.htm
Den är på ryska men klicka på 7:e knappen uppifrån vid sidan, sedan första länken som det står 1998 på.

Direktlänk till den bevarade piloten, OBS! kan vara obehaglig att se på:

Det enda obehagliga var att se en luden bolsjevikpilot och ett äckligt Hawker Hurricane när man hade blivit utlovad ståtliga Messerschmittar och tyskar som ljutit hjältedöden. Stötande!
Citera
2009-11-16, 21:16
Medlem
Fanjunkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Det enda obehagliga var att se en luden bolsjevikpilot och ett äckligt Hawker Hurricane när man hade blivit utlovad ståtliga Messerschmittar och tyskar som ljutit hjältedöden. Stötande!

Klicka på åttonde länken uppifrån och sedan första länken i höger kolumn. Där har du lite nazimemorablia att onanera till.
Citera
2009-11-16, 21:17
Medlem
Fanjunkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Har sett bilder på en 35 Draken här på flashback, den såg ut att stå inne i ett bergrum och saknade "nosen"...

Det var verkligen inte Aeromuseum utan bergrummet såg mer ut som en icke inklädd tunnel, en sunkig sådan.

Någon som känner till vilket plan jag beskrivit? Var står den(/står den kvar)?

Den stod i bergshangar på F18 Tullinge om jag läst rätt här på forumet. Nu omhändertagen för att iordningställas.
Citera
2009-11-16, 23:23
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Den stod i bergshangar på F18 Tullinge om jag läst rätt här på forumet. Nu omhändertagen för att iordningställas.
Tackar. Du råkar inte ha länken till bilden/bilderna eller kanske minnas vem som tog bilden?

Vart tog den vägen?
Citera
2009-11-17, 08:57
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Tackar. Du råkar inte ha länken till bilden/bilderna eller kanske minnas vem som tog bilden?

Vart tog den vägen?

Den finns fortfarande i Södertörn men denna gång ovan mark...
Citera
2009-11-17, 23:52
Medlem
BPJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natan Röd
Hejsan !

Det har i allafall funnits ett plan, J-35:a på vägen mellan hästbo och
67:an alldeles bredvid Rörberg, om jag inte minns helt galet så är det en
övningsplats på ett ställe som heter Jordåsen.

Det kan vara på något annat ställe men det är på vägen jag nämnde i allafall
Nu är det väldigt många år sedan jag var där sist så det behöver inte alls
vara kvar något av planet.

//NR

Stämmer det. Lekte själv i det under 80-talet när utflykterna på moped från Gävle stadskärna blev lite längre . Fanns även en J-29 Tunnan på samma plats. Ett kärt återbesök gjordes senare när jag gjorde min VPL på F15. Vi bussades ända från Söderhamn till Jordåsen bara för att öva släckning under en halv dag. Hittade följande info på ett flygforum
" >>Beträffande individ 29327 kan jag bekräfta att den var sparad på F18, men föflyttades sedan som brandövningsobjekt till Jordåsen, Hästbo ca. 1 mil sydväst om Gävle. Detta skedde i början av 80-talet (81-82). Efter ett par tre år återstod just ingenting av maskinen som då hamnade i skrottuggen.
Kan nämnas som kuriosa att just 29327 tillhörde andra divisionen på F4 fram till pensioneringen 1967 då den märkt 01 deltog i den sista officiella J 29 flygningen på F4.>>
Citera
2009-11-20, 22:21
Medlem
Är det någon som vet hur många drakar det finns i landet som är uppställda på pinne?
Citera
2009-11-21, 02:21
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakkemannen
Är det någon som vet hur många drakar det finns i landet som är uppställda på pinne?
De är ganska många... svårt att ta reda på exakt antal då det troligtvis inte finns något register över alla.

Här finns i alla fall några listade. OBS, gammal hemsida(bläddra neråt):
http://www.sff.n.se/Flygminnesmarken.htm
Citera
2009-11-22, 00:19
Medlem
Citat:
De är ganska många... svårt att ta reda på exakt antal då det troligtvis inte finns något register över alla.

Här finns i alla fall några listade. OBS, gammal hemsida(bläddra neråt):
http://www.sff.n.se/Flygminnesmarken.htm

Tack så mycket! Det var intresant läsning det där!
Citera
2010-01-06, 04:20
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Hittade bilderna idag! Först hittade jag denna, som jag sett tidigare(här på FB kanske?): http://img162.imageshack.us/i/35mv2.jpg/

Efter lite sökande fann jag de övriga bilderna också, det är ju självaste Tibet som tagit dem(bläddra ner): http://tibetunderground.blogspot.com/

Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Den finns fortfarande i Södertörn men denna gång ovan mark...
Var står den nu? Jag hoppas verkligen att de påbörjat renoveringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in