När det är helg så har jag fullt upp, när jag har tid så är det dåligt väder, och så håller det på...
Nog med dåliga ursäkter, skriver bara: de kommer...
Det har i allafall funnits ett plan, J-35:a på vägen mellan hästbo och
67:an alldeles bredvid Rörberg, om jag inte minns helt galet så är det en
övningsplats på ett ställe som heter Jordåsen.
Det kan vara på något annat ställe men det är på vägen jag nämnde i allafall
Nu är det väldigt många år sedan jag var där sist så det behöver inte alls
vara kvar något av planet.
//NR
Är precis i dom krokarna jag sett ett gammalt Draken ligga o skräpa....ska undersökas när tid ges
Usch! En bastard! Det ser ut att vara en J 35B modifierad med F-huv. Det syns bl.a. på luftintagen att det är en J 35B. F 10 hade aldrig några J 35A.
Hade det varit en J 35D hade luftintagen varit mer framdragna och man hade och haft en annan utformning samt att man hade haft den gamla raka typen av huv. J 35F saknar en akan i ena vingen och har en mer droppformad huv.
Men fpl är felmärkt. Om den har varit märkt F 10-18 är det fel. Det fanns inga J 35B på F 10 med så låga nummer.
Kan någon se vad kärran har för regnr? Det börjar på 35xxx och sitter på bakkroppen under luftbromsen. Kan jag få fram det kan jag ta fram mer specifik data på kärran.
Kom i full karriär med stålhingsten ner för en backe rakt ner i en myr. Men detta är av en helt annat kaliber. Nu lär inte den stackars flygföraren vara allt för hel men annars hade vi haft en ny Tollundsman.
Hur gick bärgningen till? Grävde man inte upp allt?
Under kalla kriget gjordes inga större besvär att bärga havererade flygplan som gått ner i otillgänglig mark. Finns till exempel en Hawker Hunter som gått samma öde till mötes ute på Gålö. Den sjönk djupt ner och man tyckte det blev för kostsamt att gräva fram allt.
Under andra världskriget löste man allt genom att spränga flygplanet på platsen till exempel. Enklare lösning och inte så dyrt som att frakta bort planet.