2007-03-27, 14:40
Medlem
Ad Astras avatar
Ja, här i dagarna har ju något forskningsteam gjort ett genombrott, såvitt jag förstått. Men för en lekman framstår "förklaringarna" givetvis som ren grekiska. Någon hugad naturvetare som vågar ge sig på att förklara vad som egentligen har hänt för en normalbegåvad lekman?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=632783
Citera
2007-03-27, 15:18
Medlem
Svensk media är ju mer än en vecka efter.
Det finns inga genvägar. Att sitta och förklara sånt här populärvetenskapligt är ett brott mot matematikgudarna.

Jag diggar termer som "Världens mest komplicerade rent matematiska uträkning".
Citera
2007-03-30, 18:57
Medlem
Bolzanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HGH
Svensk media är ju mer än en vecka efter.
Det finns inga genvägar. Att sitta och förklara sånt här populärvetenskapligt är ett brott mot matematikgudarna.

Jag diggar termer som "Världens mest komplicerade rent matematiska uträkning".
Vecka och vecka. Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:E8_%28mathematics%29#All_that_buzz
så var uträkningen färdig redan den 8 januari i år.

Annars, om man utgår från att den som skrev TT-telegrammet är totalt ignorant när det gäller matematik tycker jag inte att det var så illa skrivet. Det handlar ju just om en enorm uträkning. Och uträkningen är ju inte någon numerisk simulering av ngt tillämpat problem, utan faktiskt sk ren matematik.

Sen kan man ju fråga sig om det verkligen är förtjänt av rubriker i dagspress, men det är en annan sak.
Citera
2007-03-30, 19:08
Medlem
Alimamas avatar
Jag tycker det är kul om hur de pratar om praktisk betydelse. Jag misstänker att det ligger ett par år fram i tiden att vi ska kunna tillämpa nåt som strängteori (något jag tycker verkar en aning absurt) i praktiken.

Men visst, teorin måste gå före praktiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in