2007-03-26, 17:46
Medlem
evolutes avatar
GaussBonnets definition är mer allmän eftersom den inte är begränsad till x ∈ ℝ¹.
Citera
2007-03-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
...mening jag minns ordagrant. Och det tog mig mer än fem år att begripa den

Så här lyder den.

En funktion f är kontinuerligt i punkten x0 om det till varje ε>0 existerar ett tal δ>0, sådant att

|x-x0|<δ Λ x0 Є Df => |f(x)-f(x0)|<ε

Enkelt, va. Kort och koncist.

Den definitionen har knäckt många studenter
Citera
2007-03-26, 22:15
Medlem
Ja

Citat:
Ursprungligen postat av dallassallad
Normalt sett skulle jag aldrig skriva ett inlägg enbart för att göra en språklig rättelse, men här får jag väl göra ett undantag.

Du menar väl ändå "kontinuerlig"? "En funktion" står det ju.

Alldeles riktigt. Jag halktade på tangenternat!

Som så ofta.
Citera
2007-03-26, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baki
Jag gillar den här "informella" definitionen bättre, lättare att förstå:

For any number ε > 0 however small, there exists some number δ > 0 such that for all x in the domain with c − δ < x < c + δ, the value of f(x) will satisfy f(c) − ε < f(x) < f(c) + ε.

Edit: c är alltså din x0

Instämmer. Det blir mera intuitivt.

Citat:
Ursprungligen postat av evolute
GaussBonnets definition är mer allmän eftersom den inte är begränsad till x ∈ ℝ¹.

Vi skulle kunna införa konventionen att för x ∈ ℝ^n och c ∈ ℝ^n definiera relationen x<c enligt: x<c ≡ (x1<c1, x2<c2,...,xn<cn). Och då även δ ∈ ℝ^n och ε ∈ ℝ^n. Analogt för ">".
(Blir något oegentligt kanske)

Då blir de 2 definitionerna så identiska de kan bli.

Anm. På analogt sätt skulle man eventuelt kunna definiera relationerna < resp > för komplexa tal. Det borde rimligen inte ändra något väsentligt i teorin för analytiska funktioner (i en komplex variabel).
Men det ids jag inte, eftersom jag avskyr komplexa tal!
Citera
2007-03-26, 22:41
Medlem
vad är box^n ? Antar att det ska vara R^n men det är nog min webläsare som inte klarar av att visa tecknet.
För att definera kontinuerilga funktioner räcker det väl att man har definerat "neighbourhood", dvs man har en topologi. Man behöver ingen metrik
Citera
2007-03-26, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wurraluk
vad är box^n ? Antar att det ska vara R^n men det är nog min webläsare som inte klarar av att visa tecknet.
För att definera kontinuerilga funktioner räcker det väl att man har definerat "neighbourhood", dvs man har en topologi. Man behöver ingen metrik

Ja. Men då blir det inte fullt så intuitivt.
Citera
2007-03-26, 22:59
Medlem
evolutes avatar
Citat:

Nej, precis men då får man använda en annan definition. Exempelvis
Funktionen f är kontinuerlig i xX om det för varje omgivning V till f(x) finns en omgivning U till x sådant att f(U) ∈ V.
(Det sista ∈ ska vara ett delmängd-tecken.)
Citera
2007-03-26, 23:06
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Instämmer. Det blir mera intuitivt.

Vi skulle kunna införa konventionen att för x ∈ ℝ^n och c ∈ ℝ^n definiera relationen x<c enligt: x<c ≡ (x1<c1, x2<c2,...,xn<cn). Och då även δ ∈ ℝ^n och ε ∈ ℝ^n. Analogt för ">".
(Blir något oegentligt kanske)

Då blir de 2 definitionerna så identiska de kan bli.

Anm. På analogt sätt skulle man eventuelt kunna definiera relationerna < resp > för komplexa tal. Det borde rimligen inte ändra något väsentligt i teorin för analytiska funktioner (i en komplex variabel).
Men det ids jag inte, eftersom jag avskyr komplexa tal!

Nä vaddå, varför krångla till det ? Låt istället |.| vara ett mått/inre produkt och din ursprungliga utsaga (epsilon-delta definition) gäller i alla Banach rum.
Citera
2007-03-26, 23:08
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Nä vaddå, varför krångla till det ? Låt istället |.| vara ett mått/inre produkt och din utsaga (epsilon-delta definition) gäller i alla Banach rum.

Ja, men poängen var ju att jag hade sagt att GaussBonnets definition var mer allmän då den använde just mått/inre produkt istället för en ordningsrelation. GB påpekade då att man kan definiera en ordningsrelation på ℝ^n.
Citera
2007-03-26, 23:12
Medlem
Citat:
Ja. Men då blir det inte fullt så intuitivt.

Citat:
Funktionen f är kontinuerlig i x ∈ X om det för varje omgivning V till f(x) finns en omgivning U till x sådant att f(U) ∈ V.

Jag tycker den här definitionen är mer intuitiv än epsilon-delta definitionen. Omgivning är ett begrepp som känns naturligt. Man definierar ibland topologiska rum med hjälp av omgivningar (Hausdorff, Grundzuge der Mengenlehre).
Citera
2007-03-26, 23:14
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ja, men poängen var ju att jag hade sagt att GaussBonnets definition var mer allmän då den använde just mått/inre produkt istället för en ordningsrelation. GB påpekade då att man kan definiera en ordningsrelation på ℝ^n.

Jaja, ursäkta då !
Citera
2007-03-26, 23:24
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Jag tycker den här definitionen är mer intuitiv än epsilon-delta definitionen. Omgivning är ett begrepp som känns naturligt. Man definierar ibland topologiska rum med hjälp av omgivningar (Hausdorffs axiom).

Vafasen, hur menar du då ? Det enklaste fallet är väl med en 1D-funktion, där man kan skapa ett ||f(x)-f(x0)|| < \delta och ||x-x_0||< \epsilon i en graf.

Att tackla definitionen i 2D känns ju inte, initialt, som vidare pedagogiskt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in