2007-03-17, 03:29
Medlem
Jo, som rubriken säger så dömdes min mormor någongång på 70-talet för mord på sin 16åriga dotter (som tur är var det inte min mamma). Detta fick jag reda på för en månad sen. Mina föräldrar har alltid sagt att min "moster" dog i en bilolycka, men det visade sig hur som hellst inte vara fallet. Jag blev väligt chockad när jag fick veta detta eftersom att min mormor är som vilken gammal tant som hellst, till och med lite fin i kanten. Förövrigt bodde min familj i frankrike på den här tiden.

Nu till frågan, var kan man hitta information om ett mord som gegicks någon gång på 70-talet i frankrike? google är väl inte till någon större hjälp. Vad jag hört så var det ett ganska brutalt mord som kanske även svensk media fått nys på.

Hemskt är det, men jag vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med tips och råd om hur man finner information inom ämnet.
Citera
2007-03-17, 03:33
Bannlyst
Om du tar reda på lite mer exakt datum borde man väl kunna hitta lite i biblotekens mikrofilmsarkiv?
Citera
2007-03-17, 03:35
Medlem
njurpaj// då menar du att jag ska kolla upp datum och leta efter någon nyhetssänding? (ursäkta färskheten)
Citera
2007-03-17, 03:36
Medlem
Tuesdays avatar
Precis, lite fler uppgifter behövs annars är det nog nästintill omöjligt. Var i Frankrike åtalades hon? Datum?

Har du talat med din mormor om brottet? Vilket straff fick hon?
Citera
2007-03-17, 03:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pold
njurpaj// då menar du att jag ska kolla upp datum och leta efter någon nyhetssänding? (ursäkta färskheten)

Har de inte gamla tidningar och sånt? Har inte stenkoll, men jag tror det funkar så.
Citera
2007-03-17, 03:39
Medlem
Tuesday// det är grym tabu om detta. Knappt att jag kan prata med mina föräldrar om det, men jag vet att hon fick 10 års fängelse. När hon släpptes kom hon tillbaka till sverige och mina föräldrar var livrädda. Så det jag måste ta reda på är: Vilket datum hon dömdes, vilket år, var.. hmm.. nått mer?
Citera
2007-03-17, 07:25
Medlem
Namn och personnummer på din mormor, födelseort, ort/stad där mordet begicks, namnet på offret osv, luska reda på så mycket som möjligt och delge oss så ska vi se vad vi kan göra....
Citera
2007-03-17, 15:29
Medlem
jag är inte så sugen på att ge ut personinfo, undrar mer hur ja ska gå till väga för att rota i fallet. Var jag ska söka osv
Citera
2007-03-17, 17:05
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Stadsbiblioteken har ofta arkiv med gamla tidningar på microfilm. Detta är Stockholms stadsbiblioteks sida:
http://www.ssb.stockholm.se/templates/OneColumn.asp?id=4137
Frågan är sedan hur du skall hitta vad du letar efter. Det kanske inte står i någon svensk tidning, utan du måste titta i franska tidningar, vilket kanske inte går att hitta. Sedan vet du inte vilka dagar man skriver om det. Har du ett datum för mordet så borde det stå något straxt efter, men på vilka sidor? Och efterspelet blir ännu svårare, rättegång m.m. Ett mord kan stå på första sidan, men rättegången kan stå längre in och det är inte säkert att tidningarna skriver om det. Mycket jobb blir det.
Citera
2013-02-05, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pold
Jo, som rubriken säger så dömdes min mormor någongång på 70-talet för mord på sin 16åriga dotter (som tur är var det inte min mamma). Detta fick jag reda på för en månad sen. Mina föräldrar har alltid sagt att min "moster" dog i en bilolycka, men det visade sig hur som hellst inte vara fallet. Jag blev väligt chockad när jag fick veta detta eftersom att min mormor är som vilken gammal tant som hellst, till och med lite fin i kanten. Förövrigt bodde min familj i frankrike på den här tiden.

Nu till frågan, var kan man hitta information om ett mord som gegicks någon gång på 70-talet i frankrike? google är väl inte till någon större hjälp. Vad jag hört så var det ett ganska brutalt mord som kanske även svensk media fått nys på.

Hemskt är det, men jag vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med tips och råd om hur man finner information inom ämnet.

Vad bra att du tycker om din mormor Fråga henne om du är intresserad
Citera
2013-02-06, 22:23
Medlem
Varför frågar du inte henne om det? Hon vet väl bättre än tidningarna vad som hände
Citera
2013-02-06, 23:42
Medlem
Gbg.BestCoasts avatar
Snälla! Det är snart 6 år sedan denna tråd levde! Förmodligen har killen fått sina svar redan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in