Citat:
Japp, och notera även att de naturliga klimatförändringar som XKCD/Munroe tar upp från och med senaste istiden även dessa är väldigt snabba geologiskt. Så ja, det går så in i h-e snabbt nu jämfört med någonsin förr. Klimatförnekare är ett slags geologins kreationister. Ren och skär pseudovetenskap driven av ideologiska skygglappar. Precis som du säger var själva grundförutsättningarna kända sedan 1800-talet, bland annat tack vare Svante Arrhenius. Redan på 50-talet kom insikten att 1) detta är klimatavgörande och 2) våra utsläpp kommer att påverka detta, och på 70-talet kom de första modellerna, av oljebolagen själva (som de höll tyst om) och dessa modeller har tvärt emot vad folk gör sig lustiga över, varit robusta över tid. Att tro att en "dokumentär" eller några bloggposter eller någon guru ska ändra på det är ju ganska befängt.
Nej, men däremot är der bekymmersamt att uppvärmingen går så in i h-e snabbt nu jmf med någonsin förr. Och varför förvånad öht? Att CO2 är en växthusgas har varit känt sedan 1800-talet. Är ju en rätt enkel grej att mäta: vilka våglängder som släpps igrenom och vilka som.absorberas och därmed producerar värme. All olja och kol som förbränns priducerar just den gasen.
Klimatförändringar som inte beror på istider tar i regel ännu längre tid om de beror på systemekologi eller geologi, men kan gå "snabbt" om det handlar om saker som vulkanism eller ännu snabbare med meteoritnedslag. Men både hastigheten och magnituden av förändringarna nu är givetvis bortom all rim och reson, men precis vad vi ska förvänta oss om människan ligger bakom på exakt det sätt vi tänker oss...
Det här med "klimatet har alltid varierat" är således ett trist försök att blanda bort korten då folk har svårt för storleksordningar och "deep time".