2007-03-14, 17:19
Medlem
fleuretys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_ogen
Laddade ner (oops) en 'best of' med Zappa, men fastnade aldrig. Gillade en låt som hette "Don't eat the yellow snow".

Kan nån droppa ett par grymma låtar så lovar jag att ge honom en chans och skriva en liten recension här sen. Verkar ju onekligen varit en grym musiker.

Jodå.
Skulle tro att skivan "Strictly Commercial" innehåller ganska många "lättlyssnade" låtar, men jag ids inte kolla.

Låten du nämner kommer från skivan Apostrophe (') som i mitt fall är kombinerad med Overnite Sensation.
Tycker själv att nackdelen med Zappa är att han gjorde en massa rätt töntiga låtar och en del av dessa finns med där, men titelspåret och Dirty Love gillar jag.
Sheik Yerbouti har nämnts och den har många "hits". "I'm So Cute" tycker jag är skön liksom "Wild Love".

Skivan You Are What You Is är lite samma stuk och på den skivan kan jag tipsa om "Society Pages" och "Any Downers" samt "Heavenly Bank Account". Döm själv.

Gillar du som jag gitarr tycker jag den bästa instrumentala är "Sleep Dirt" från skivan med samma namn.

Från dom tidiga, som är mycket flumrock har jag en fäbless för "Flower Punk" och "Who needs the peace corps" från "We´re only in it for the money".

Finns mycket mer, men de senare Fusion-jazz/klassiska skivorna är inte min stil.
Citera
2007-03-14, 18:42
Medlem
Burning Beards avatar
Ha ha...lyssnade just på låten "flakes"... Bob Dylan-grejen är så jävla rolig. Har låtit Zappa vila ett par månader... Man får liksom ta honom bitvis... Har hunnit med ungefär de 6 första albumen med ca 20 genomlyssningar på varje. Man hittar någobn ny skön vinkling eller twist eller ljud vid varje lyssning.

Zappa var duktig, även om vissa låtar är kattskit. Men för att skapa stort, måste man misslyckas ibland.

En annan lättsmält skiva är "Frank Zappa Picks" av Larry Lalonde från Primus. Då får man relativt lättlyssnade saker som "sofa no 2", "Camarillo Brillo" och "Doreen"
Citera
2007-03-14, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RödPartisan
Men "Fuck Yourself" är lite av en favorit just nu.

Är inte det Steve Vai?

FZ var ju även politiskt medveten och stundtals dessutom aktiv inom politiken. Här är ett intressant inslag där han försvarar yttrandefriheten: Det är ju bara ord!
Citera
2007-03-14, 21:26
Medlem
RödPartisans avatar
Ja, det är Steve Vai och Frank Zappa
Citera
2007-03-14, 21:28
Medlem
Zumas avatar
Zappa är alltid Zappa!
Bästa plattan (den som ligger varmast om hjärtat) är Apostrophe'
Kan aldrig få nog av den, allt han har gjort är bra och liveinspelningarna kan aldrig bli för få.. En legend!
Citera
2007-03-14, 21:46
Medlem
Jah_mans avatar
"Q - Mr Zappa.You got long hair,does that make you a woman?
A - You got a wooden leg,does that make you a table......"

Taget från en gammal intervju med honom.

Zappa rockar stenhårt.
Gillar det mesta han gjort,från gamla Mothers fram till hans död med undantag av hans mest jazziga album.
Citera
2007-03-14, 21:54
Medlem
Salorms avatar
Gillar också Zappa, såg just en dvd med honom där han intervjuar en snubbe som gör saker i lera. En sån härlig knarktomte så det finns inte som berättar vad som händer i hans hjärna när han bygger sina lergubbar och filmar det med en redigt gammal kamera. Zappa njuter av detta "lergeni" och det gör även jag.

Förresten, har hört rykten om att han var väldigt ruffig mot sina medmusikanter. Alltså dom andra i bandet behandlas rätt illa. Någon som hört detsamma?
Citera
2007-03-14, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Gillar också Zappa, såg just en dvd med honom där han intervjuar en snubbe som gör saker i lera. En sån härlig knarktomte så det finns inte som berättar vad som händer i hans hjärna när han bygger sina lergubbar och filmar det med en redigt gammal kamera. Zappa njuter av detta "lergeni" och det gör även jag.

Förresten, har hört rykten om att han var väldigt ruffig mot sina medmusikanter. Alltså dom andra i bandet behandlas rätt illa. Någon som hört detsamma?

The amazing mr bickford. En hel film med lergubbar och zappa!

Han var välan bara elak mot bandmedlemmar om de spelade fel?

"I'm probably more famous for sitting on the toilet than for anything else that I do."

Jup, det blev han känd för!
Citera
2007-03-14, 22:28
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jch81
Jag som är ett hardcore fan tycker inte alls illa om Bobby Brown. Texten är ju väldigt underhållande. Det jag ogillar är att just den låten blev så populär, han har ju gjort hundratals andra låtar som är mycket bättre.
Men visst är den soft! Och det finns live-versioner av låten där han utvecklar den så att den blir mycket bättre...

skrev han inte bobby brown för att bevisa för skivbolaget att han visst kunde skriva jättehits om han bara ville? om detta stämmer så är det väl ett bra bevis på att han är riktigt jävla geni.

för övrigt så är den enda hela zappaskivan jag har lyssnat hyfsat på mothers of invention hyllning till sgt pepper - We're Only In It For The Money. mycket bra
Citera
2007-03-14, 22:45
Medlem
Arnicas avatar
Åh, vad glad jag blir!

Zappa är min absoluta favoritartist! Helst lyssnar jag på de första och den tidiga 70-talsskivorna med the mothers, helt klart bäst i min mening! Jag menar, The Grand Wazoo och We'er only in it for the money och Live at the Fillmore, kan det bli bättre!

Om man ska lära sig lyssna på Zappa, så är, som någon nämt, Strictly Commersial ett utmärkt albumb. Faktum är att solot på The Muffin Man var det första jag lärde mig uppskatta och älska Även Apostrophe/Overnight Sensation bör slinka ner utan problem.

Jag har också hört att han var riktigt hård mot sina bandmedlemmar. Men fyfan vilken pli han hade på dem, där kan man prata om väloljad musikmaskin.

Förresten så måste jag bara få skryta lite över mitt senaste fynd. En 200 Motels Lp med i utmärkt skick för bara 100 spänn! Wohoo!
Citera
2007-03-14, 22:45
Medlem
Corvaxs avatar
Zappa in New York (live-skiva) är inte så tokig
Citera
2007-03-15, 00:10
Medlem
Bloodstones avatar
Det fantastiska med zappa måste vara hur han lyckades får ett skivkontrakt överhuvudtaget, tänk att han gick in på skivbolaget och spelade upp sin obegripliga sörja till kakafoni varpå skivbossen får ett hjärnsläpp och signar skräpet, han kan ju inte ha fattat ett dugg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in