Citat:
Ursprungligen postat av
devaleva
Jag har tyvärr ingen uppgift om det... Men det borde vara enkelt att kolla upp via Google eller ChatGPT om man nu förlitar sig på sådana källor.
Det var efter några sökningar på internet jag hittade uppgifter om när vikingar och polynesier började sin resor, som tydligen inte var särskilt långväga.
Citat:
Ursprungligen postat av
devaleva
Det verkar bara som du läst lite böcker och köpt det mesta eftersom texten framstår som pålitlig. Jag tror för det mesta inte på något som står i böcker om jag inte kan verifiera det själv.
Så du förstår själv det blir lite knepigt att ta någon annans ord, för vad som hände för flera tusentals år sedan bara för att någon hittat ett mynt, en text i en bok eller liknande...
Du har inte presenterat några uppgifter om interkontinentala resor för tusentals år sedan. Dina idéer är på intet sätt verifierade.
Anser du verkligen att hörsägen från numera döda människor är verifierade?
Sägner uppstår på så sätt att de berättas och återberättas genertion till generation. Du har inte kontrollerat vad som är sant i dessa historier.
Skriftliga dokumentationer med samtida verifieringar är mer pålitliga än hörsägen. För ungefär 2 000 år sedan var det fler än en person som oberoende av varandra kom fram till att jorden är rund. Deras upptäckter dokumenteras. Det är bara att läsa originalhandlingarna från dem. Verifierade kopior är kanske lättare att komma över, men de innehåller samma texter.