2015-11-19, 14:35
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPfishbowl
Så presentera dina bevis då. Det är nämligen en massiv upptäckt eftersom den heliocentriska kulten misslyckas att bevisa just detta i över 500 år. Väldigt spännande!

Att du inte förstår bevisen är inte samma sak som att vi misslyckats att bevisa, är du så korkad så du inte begriper bevis finns det tre saker du kan välja på:
bilda dig eller lita på de som gått ut grundskolan eller lev kvar i din dimma.

Och bevisen är presenterade i tråden hur många gånger som helst, att återigen räkna upp dem känns ganska meningslöst. Jag föreslår att du i stället läser tråden. Men visst, vi kan ta ett i högen: Formen på skuggan vid en månförmörkelse i kombination med att vi vet avståndet till både sol och måne.
Citera
2015-11-19, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av theKGS
Vad är det du behöver se för att anse att det är ett bevis?

Kan du ge någon form utav exempel på någonting som skulle duga?

Om någon frågar efter en kurva så är kanske det man vill se....*trumvirvel* en kurva!

Mitt enda krav är att det bevisas på över 6436 meter. Och att experimentet kan återskapas så klart.

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Och bevisen är presenterade i tråden hur många gånger som helst, att återigen räkna upp dem känns ganska meningslöst. Jag föreslår att du i stället läser tråden. Men visst, vi kan ta ett i högen: Formen på skuggan vid en månförmörkelse i kombination med att vi vet avståndet till både sol och måne.

Ok som jag trodde du har noll bevis och har inte bedrivit någon seriös forskning överhuvudtaget. Det finns noll vetenskapliga bevis i tråden för jordens kurva. Och jag kan förklara det ännu en gång, ja det här med verklighet kontra dina Hollywood rymdfantasier, jorden är jorden och månen är månen. Jordens kurva bevisas på jorden, med vetenskapliga experiment som kan återskapas av andra. Vad som skymmer månen har du ingen aning om och avståndet har du ingen aning om. Du har nämligen aldrig varit där och du kommer aldrig heller åka dit.
Senast redigerad av OPfishbowl 2015-11-19 kl. 15:51.
Citera
2015-11-19, 15:53
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:

Ok som jag trodde du har noll bevis och har inte bedrivit någon seriös forskning överhuvudtaget. Det finns noll vetenskapliga bevis i tråden för jordens kurva. Och jag kan förklara det ännu en gång, ja det här med verklighet kontra dina Hollywood rymdfantasier, jorden är jorden och månen är månen. Jordens kurva bevisas på jorden, med vetenskapliga experiment som kan återskapas av andra. Vad som skymmer månen har du ingen aning om och avståndet har du ingen aning om. Du har nämligen aldrig varit där och du kommer aldrig heller åka dit.

prova gör en sån enkel grej som att googla "jorden" eller "earth". Finns verkligen hur mycket fakta som helst att läsa om man vill veta. Att du slänger ur dig en mening som "Vad som skymmer månen har du ingen aning om och avståndet har du ingen aning om. Du har nämligen aldrig varit där och du kommer aldrig heller åka dit." tyder endast på att du är en väldigt lågbegåvad människa som inte kan tänka ordentligt.
Citera
2015-11-19, 16:08
Medlem
bernad_laws avatar
Nu är det nivåhöjning som gäller här, eller så kommer det hagla varningar. /Mod
Citera
2015-11-19, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Har du "testat" jordens utseende? Eller tittar du bara på YT-klipp?

Jag har undersökt jorden form på flera olika sätt och alla undersökningar visar att jorden är ett klot. Faktum är att jag inte lyckats snubbla över ett enda "test" som visar att jorden är platt.

Många av dessa YouTube-klipp som du väljer att ignorera/förkasta är ju egentligen mycket väsentliga och visar upp bevis på en platt jord i o m att de är uppladdade av människor som t ex har filmat sina egna experiment där de har skickat upp väderballonger försedda med kameror som väldigt tydligt visar att det inte finns någon kurva. Ett annat exempel är E. Dubay som filmade och zoomade in stjärnorna vilket visade att de inte är vad vi har fått lära oss i grundskolan. Ett tredje exempel på bra YouTube-filmer är märkliga intervjuer med NASA-folk, ett erkännande från en av dem att de aldrig ens varit bortom the van alen belt samt falska foton på en klotformad jord från "rymden" där man tydligt kan se att de kopierat, klippt ut och klistrat in identiska molnformationer sida vid sida. Tycker du verkligen att dessa YouTube-klipp som uppvisar allt detta är helt betydelselösa i sammanhanget?

Det vore mycket intressant att få veta lite mer om vilka undersökningar som du personligen, enligt vad du här hävdar, har utfört och som visade dig att jorden är ett klot? Kan du beskriva hur du gick till väga när du gjorde testerna, vad du hade för slags hypoteser eller teorier innan du startade, vilka resultat du fick och hur du utifrån detta kände dig helt säker på att jorden är en glob? Och: Har du någon slags dokumentation över dina undersökningar som du skulle kunna länka till här i tråden?
Senast redigerad av rosalotus 2015-11-19 kl. 16:27.
Citera
2015-11-19, 16:30
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Många av dessa YouTube-klipp som du väljer att ignorera/förkasta är ju egentligen mycket väsentliga och visar upp bevis på en platt jord i o m att de är uppladdade av människor som t ex har filmat sina egna experiment där de har skickat upp väderballonger försedda med kameror som väldigt tydligt visar att det inte finns någon kurva. Ett annat exempel är E. Dubay som filmade och zoomade in stjärnorna vilket visade att de inte är vad vi har fått lära oss i grundskolan. Ett tredje exempel på bra YouTube-filmer är märkliga intervjuer med NASA-folk, ett erkännande från en av dem att de aldrig ens varit bortom the van alen belt samt falska foton på en klotformad jord från "rymden" där man tydligt kan se att de kopierat, klippt ut och klistrat in identiska molnformationer sida vid sida. Tycker du verkligen att dessa YouTube-klipp som uppvisar allt detta är helt betydelselösa i sammanhanget?

Det vore mycket intressant att få veta lite mer om vilka undersökningar som du personligen, enligt vad du här hävdar, har utfört och som visade dig att jorden är ett klot? Kan du beskriva hur du gick till väga när du gjorde testerna, vad du hade för slags hypoteser eller teorier innan du startade, vilka resultat du fick och hur du utifrån detta kände dig helt säker på att jorden är en glob? Och: Har du någon slags dokumentation över dina undersökningar som du skulle kunna länka till här i tråden?

en sån här enkel grej räcker för mig. http://feber.se/vetenskap/art/260128/10_anledningar_till_att_vi_vet/

Att folk idag helt seriöst vill tro att jorden inte skulle vara rund är inget annat än ett skämt för mig. Då skulle jorden likaväl kunna vara ihålig eller fyrkantig eller inte ens existera. Ungefär samma sannolikhet allting. Varför skulle man INTE vilja tro att jorden är rund? Det är för mig helt oförståeligt.

Om det nu är så att astronauter och vetenskapsmän osv vet att jorden egentligen är platt, varför skulle man vilja mörka en sån grej??????
Citera
2015-11-19, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
en sån här enkel grej räcker för mig. http://feber.se/vetenskap/art/260128/10_anledningar_till_att_vi_vet/

Att folk idag helt seriöst vill tro att jorden inte skulle vara rund är inget annat än ett skämt för mig. Då skulle jorden likaväl kunna vara ihålig eller fyrkantig eller inte ens existera. Ungefär samma sannolikhet allting. Varför skulle man INTE vilja tro att jorden är rund? Det är för mig helt oförståeligt.

Om det nu är så att astronauter och vetenskapsmän osv vet att jorden egentligen är platt, varför skulle man vilja mörka en sån grej??????

Vad jag har sett under den tiden som jag har tagit del av all den information som presenteras av ledande platta-jorden-förespråkare så har de kunnat debunka i stort sett alla de s k bevis för en rund jord som man pekar på i den filmen som du länkade till.

Tror inte att det handlar så mycket om att "inte vilja tro att jorden är rund" utan snarare om att många människor är sanningssökare som på senare år har vaknat upp till det faktum att makteliten har ljugit om väldigt mycket i vår värld och därför så har man även börjat ifrågasätta jordens form och i den processen funnit att en massa detaljer i den officiella versionen inte tycks stämma överens med det som har lärts ut.

Personligen så "vill" jag inte att jorden ska vara platt, jag "vill" heller inte att den ska vara rund (formen spelar egentligen ingen roll)- vad jag vill är att få reda på sanningen och även att mänskligheten i stort inte längre ska behöva bli förda bakom ljuset.

Anledningarna till att mörka jordens verkliga form kan vara många och några av dem har redan tagits upp tidigare i tråden.
Senast redigerad av rosalotus 2015-11-19 kl. 17:15.
Citera
2015-11-19, 17:35
Medlem
madtops avatar
Citat:
Personligen så "vill" jag inte att jorden ska vara platt, jag "vill" heller inte att den ska vara rund (formen spelar egentligen ingen roll)- vad jag vill är att få reda på sanningen och även att mänskligheten i stort inte längre ska behöva bli förda bakom ljuset.

Om du vill få reda på sanningen så är steg ett att skippa youtube och steg två att börja fundera kritiskt och analytiskt. Dessutom är det inte helt fel att lära sig lite naturvetenskap.

Jag har tipsat dig förut och kan tipsa om samma sak igen: börja med att studera hur solen står på himlen på olika platser. Skaffa dig en sextant, lämna YT och gå ut och få reda på sanningen. Det är inte svårt bara du vill.

Genom att skaffa dig egen kunskap slipper du bli förd bakom ljuset av alla konspirationsidioter. Kunskap är något jag varmt rekommenderar.
Citera
2015-11-19, 17:49
Medlem
madtops avatar
Citat:

Ok som jag trodde du har noll bevis och har inte bedrivit någon seriös forskning överhuvudtaget. Det finns noll vetenskapliga bevis i tråden för jordens kurva.

Jag gav dig precis ett väldigt enkelt och påtagligt bevis för "jordens kurva". Det var dessutom ett bevis där du med dina egna ögon kan se "kurvan" - du slipper så jobbiga saker som att tänka och räkna.

Att som du påstå att "det finns noll vetenskapliga bevis" i tråden visar endast du inte ens förstår vad ett bevis är. Det dräller av bevis i tråden, det är bara att läsa och lära.
Citera
2015-11-19, 17:52
Medlem
En sak som man kan göra när det gäller jordens form är ju att kontemplera i lugn och ro och även känna in lite intuitivt om följande vedertagna vetenskapliga teorier känns sannolika:

* Jorden är ett klot som snurrar runt sin egen axel i en hastighet av ca 1700 km i timmen vid ekvatorn och lite långsammare ju längre söder- eller norrut man befinner sig. Denna hastighet kan jämföras med Svenska arméns kpist m/45B vars kula har en utgångshastighet på cirka 1500 km i timmen. Samtidigt snurrar jorden runt solen i en hastighet av 107,300 km i timmen. Rör vi oss alltså oupphörligen så pass fort men märker inte av det alls?

* När du tittar upp på solen - ser det verkligen ut som om den befinner sig på ett avstånd av 150 miljoner km från jorden? Eller skulle det istället kunna vara så att solen är väldigt mycket mindre än jorden och att det är den som rör sig ovanför oss där vi befinner på en orörlig och plan yta (med undantag för berg och dalar förstås)?
Citera
2015-11-19, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
prova gör en sån enkel grej som att googla "jorden" eller "earth". Finns verkligen hur mycket fakta som helst att läsa om man vill veta. Att du slänger ur dig en mening som "Vad som skymmer månen har du ingen aning om och avståndet har du ingen aning om. Du har nämligen aldrig varit där och du kommer aldrig heller åka dit." tyder endast på att du är en väldigt lågbegåvad människa som inte kan tänka ordentligt.

Vi kan gärna jämföra hur många tusen timmar geocentrism som vi 2 har läst men då vet du också att du blir totalt krossad. Den heliocentriska hjärntvätten har vi ALLA fått så det du vet är liksom ingenting speciellt och dom "10 anledningarna till att jorden är rund" som kommer från NASA/NAZI är sedan länge debunkade och begravna. Du kan börja med Eric Dubays 200 anledningar till att jorden är platt istället och när du misslyckas med att debunka endast 1 av dessa så är det kanske dags att du tänker om, du förstår läser man bara en sida av saken så kommer man aldrig veta ett skit. Jag har nämligen studerat inte bara platt och rund utan även hollow earth teorin och concave. När jag började med detta så var googla precis vad jag gjorde, jag tänkte vafan pratar dessa stolpskott om, måste ju finnas miljoner bilder på jorden från rymden med alla satelliter och rymduppdrag som varit genom åren. Efter 2 veckors studerande av tiotusentals bilder märkte jag att det bara fanns 1 bild av jorden enligt NASA själva, denna jord var en perfekt cirkel, även fast jag hade lärt mig att jorden var lite mer tillplattad än så, mr Tyson hade jag lyssnat på men tja då debunka ju NASA/NAZI sig själva.

Månförmörkelsen är liksom debunkad sedan 400 år. Månens ljus är dessutom kallare än skugga, detta är ett test som alla som äger 2 termometrar kan göra. Om nu månen enbart reflekterar solens varma strålar hade givetvis inte månljus varit kallare än tom skugga.

Citat:
“That the eclipsor of the moon is a shadow at all is assumption--no proof whatever is offered. That the moon receives her light from the sun, and that therefore her surface is darkened by the earth intercepting the sun's light, is not proved. It is not proved that the earth moves in an orbit round the sun, and therefore, by being in different positions, conjunction of sun, earth, and moon, 'Day some-times occur.’ The contrary has been clearly proved--that the moon is not eclipsed by a shadow; that she is self-luminous, and not merely a reflector of solar light, and therefore could not possibly be obscured or eclipsed by a shadow from any object whatever; and that the earth is devoid of motion, either on axes or in an orbit through space. Hence to call that an argument for the earth's rotundity, where every necessary proposition is only assumed, and in relation to which direct and practical evidence to the contrary is abundant, is to stultify the judgment and every other reasoning faculty.” -Dr. Samuel Rowbotham, “Zetetic Astronomy, Earth Not a Globe!” (301)

“According to the globular theory, a lunar eclipse occurs when the sun, earth, and moon are in a direct line; but it is on record that since about the fifteenth century over fifty eclipses have occurred while both sun and moon have been visible above the horizon.” -F.H. Cook, “The Terrestrial Plane”

As early as the time of Pliny, there are records of lunar eclipses happening while both the Sun and Moon are visible in the sky. The Greenwich Royal Observatory recorded that “during the lunar eclipses of July 17th, 1590, November 3rd, 1648, June 16th, 1666, and May 26th, 1668 the moon rose eclipsed whilst the sun was still above the horizon.” McCulluch’s Geography recorded that “on September 20th, 1717 and April 20th, 1837 the moon appeared to rise eclipsed before the sun had set.” Sir Henry Holland also noted in his “Recollections of Past Life” the April 20th, 1837 phenomena where “the moon rose eclipsed before the sun set.” The Daily Telegraph recorded it happening again on January 17th, 1870, then again in July of the same year, and it continues to happen during lunar eclipses to this day. Therefore the eclipsor of the Moon cannot be the Earth/Earth's shadow and another explanation must be sought.

Så på tal om begåvning så blev deltagare i tråden tillsagda att höja nivån. Så du kanske inte skall dra upp samma nonsens som resten av er outbildade heliocentriker kommer med? Ni påstår konstant att ni gjort egna experiment men noll av dessa har presenterats i tråden, allt ni gör är att länka till vad andra sagt. Den låga nivån håller inte längre. Vetenskap handlar inte om konsensus.
Citera
2015-11-19, 18:06
Medlem
madtops avatar
Citat:
En sak som man kan göra när det gäller jordens form är ju att kontemplera i lugn och ro och även känna in lite intuitivt om följande vedertagna vetenskapliga teorier känns sannolika:

* Jorden är ett klot som snurrar runt sin egen axel i en hastighet av ca 1700 km i timmen vid ekvatorn och lite långsammare ju längre söder- eller norrut man befinner sig. Denna hastighet kan jämföras med Svenska arméns kpist m/45B vars kula har en utgångshastighet på cirka 1500 km i timmen. Samtidigt snurrar jorden runt solen i hastighet av 107,300 km i timmen. Rör vi oss alltså oupphörligen så pass fort men märker inte av det alls?

* När du tittar upp på solen - ser det verkligen ut som om den befinner sig på ett avstånd av 150 miljoner km från jorden? Eller skulle det istället kunna vara så att solen är väldigt mycket mindre än jorden och att det är den som rör sig ovanför oss där vi befinner på en orörlig och plan yta (med undantag för berg och dalar förstås)?

Bra start det där med att tänka... Några saker du bör väga in:

Hur snabbt upplever du att du färdas när du flyger? Upplever du det som 800 km/h? Kan du om du blundar avgöra om tåget du åker i kör i 70 eller 250? Människan kan inte uppleva "fart" utan vi upplever bara förändringar.

Vi kan mäta avståndet till solen. Vi vet hur långt bort den är.
http://curious.astro.cornell.edu/about-us/41-our-solar-system/the-earth/orbit/87-how-do-you-measure-the-distance-between-earth-and-the-sun-intermediate
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in