2025-06-29, 20:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Nonsens, att solen är lokal är uppenbart.
Nej solen är inte lokal. En lokal sol som försvann bort ovanför en platt skiva skulle krympa ihop. Det är så verkligt perspektiv fungerar.

Citat:
Jaha du är horisont-expert, där ser man.

Märkligt då att du aldrig noterat att himlen alltid har ljusare nyans vis horisonten, vilket förklaras genom att Jorden är platt.
Märkligt att du kan se det som ett bevis för att Jorden skulle vara platt. Även i rundjordsmodellen får ljuset längre väg att färdas längre ner.
Citera
2025-06-29, 23:43
Medlem
Citat:
Varför skulle den det?
Men allvarligt! Om jorden skulle vara platt skulle den ju vara synlig i alla länder samtidigt.....
Lite märkligt då att det är natt en massa timmar som det är dag på andra sidan jordklotet...
Citera
2025-06-30, 00:20
Medlem
Actuallysos avatar
Att jorden skulle vara platt är nog lika sannolikt att Kalle Anka blir vår nästa statsminister. Jorden är rund.
Citera
2025-06-30, 01:23
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Actuallyso
Att jorden skulle vara platt är nog lika sannolikt att Kalle Anka blir vår nästa statsminister. Jorden är rund.
Jorden är platt kan du se om du observerar jorden och tittar på dom andra argumenten för att jorden är platt med.

Sannolikheten att jorden är en spinnande glob(lmao) och att Kalle Anka blir statsminister är exakt lika stor för både är skönlitteratur.
Citera
2025-06-30, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Jorden är platt kan du se om du observerar jorden och tittar på dom andra argumenten för att jorden är platt med.

Sannolikheten att jorden är en spinnande glob(lmao) och att Kalle Anka blir statsminister är exakt lika stor för både är skönlitteratur.
Tja om man bara tror på det man ser när man tittar ut... Men alla fakta säger ju annat! Och varför är det natt just nu i Sverige och dag på andra sidan jordklotet???
Citera
2025-06-30, 05:21
Medlem
Actuallysos avatar
Citat:

Kanske lika platt som ert inlägg.
Citera
2025-06-30, 09:06
Medlem
Citat:
Jorden är platt kan du se om du observerar jorden...

Jag har observerat jorden massor med gånger men jag har aldrig sett att den är platt. Tvärtom faktiskt, det framgår ganska tydligt att den inte är platt.

Citat:
... tittar på dom andra argumenten för att jorden är platt med.

Jag har aldrig sett ett bra argument för att jorden är platt. Vilka är dina 3 bästa argument?
Citera
2025-06-30, 09:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nonsens, att solen är lokal är uppenbart.

Argumentationen är stark här…
Citera
2025-06-30, 09:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag har observerat jorden massor med gånger men jag har aldrig sett att den är platt. Tvärtom faktiskt, det framgår ganska tydligt att den inte är platt.

Jag har aldrig sett ett bra argument för att jorden är platt. Vilka är dina 3 bästa argument?

Men du använder dig ju bara av "kammar-observationen", så det är väl klart att du inte kunnat upptäcka att Jorden är platt.
Senast redigerad av billigost 2025-06-30 kl. 09:39.
Citera
2025-06-30, 09:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej solen är inte lokal. En lokal sol som försvann bort ovanför en platt skiva skulle krympa ihop. Det är så verkligt perspektiv fungerar.

Märkligt att du kan se det som ett bevis för att Jorden skulle vara platt. Även i rundjordsmodellen får ljuset längre väg att färdas längre ner.

Hade solen befunnit sig 150 miljoner km ifrån Jorden så hade ljuset knappast betett sig som enligt bilden:

https://www.researchgate.net/publication/258857320/figure/fig2/AS:11431281238293299@1713888291130/The-sunbeam-illusion-or-crepuscular-rays-The-sun-shines-through-clouds-creating-regions_Q320.jpg

Sådan vinkel på strålarna indikerar på att solen är lokal.

Men ni i team snurrande badboll har väl säkert någon framkrystad och motsägelsefull förklaring till det ändå?
Citera
2025-06-30, 10:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vad är det för "massa grejer" du trånar efter?

Men skärp dig din lille lögnare. Det handlar om allt du lovat posta men aldrig gjort. Tänkte skriva ’spela inte dum nu’ men så kom jag på vem du är.
Citera
2025-06-30, 10:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men skärp dig din lille lögnare. Det handlar om allt du lovat posta men aldrig gjort. Tänkte skriva ’spela inte dum nu’ men så kom jag på vem du är.

Då får du allt citera vad jag lovat att posta så ska jag göra mitt bästa för att du ska bli nöjd och belåten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in