Citat:
Ursprungligen postat av
NiveaBodylotion
Den är triggande p.g.a kognitiv dissonans och för att människor generellt sett avskyr att bli tillsagda att dom har blivit lurade eller matats med missinformation. "Alla flat earthers var en gång en globebeliever" som ordspråket lyder. Det krävs även kritiskt tänkande för att avtvätta indoktrinering och propaganda.
Precis så, och de glob-troende stoltserar med att de besitter någon favör gemom att tro på att Jorden är platt.
Jag kan också agera papegoja och återberätta allt jag tvingats lära mig om denna s.k. sfärformade Jord, men att Jorden skulle vara sfärformad går emot grundläggande falsifierbara observationer samt universums grundstruktur och funktion.
Och man kan ställa sig frågan, skulle några tjäna på att föra oss bakom ljuset med att det finns för oss okänt land? Självklart!
Sen är det också lite märkligt att de även ivrigt vill revidera historien om att man merparten av historien var övertygad om att Jorden var platt, till att man hela tiden "egentligen" trott att Jorden var sfärformad, väldigt märkligt.