2023-09-13, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zetetic
Först och främst kunde inte Foucault få sitt pendelum att snurra speciellt länge innan det saktades ned och sen kom till ett stopp. Runt 3-4 minuter snurrade det.
Och du som säger att du är pilot borde veta att aircraft directional gyros driftar och du måste runt ungefär varje 15e minut justera, gyrokompasset efter det magnetiska kompasset.
Lite lustigt att du utelämnar sådan information, måste vara passande för dig.

Nej den visar inte att det är jordens rotation som gör det vare sig du vill tro det eller ej.

Bara för att något snurrar betyder det inte att hela jorden snurrar.
Det är som att säga att bara för att en karusell på Liseberg snurrar så betyder det att jorden snurrar, eller när du är riktigt snurrig i huvudet och världen snurrar för dig så betyder det att jorden roterar för det, riktigt tramsigt och dåligt argument, är inte förvånad att du kommer med sådana.

För att köra vidare på ditt trams...
Jag sitter i virvelvinden och har med mig ett gyro, är du med på att den mäter min rotation i karusellen?
Så om jag tar samma gyro och placerar på marken, vad är det då den visar för värde som är 15-grader per timme.
Citera
2023-09-13, 21:12
Medlem
Citat:
Vem har sagt att jag exakt tror på den modellen? Det finns olika modeller- Vilken karta är det du har mätt då, du kan väl presentera det också. Så vi kan följa med hur du tänker.

Vad tror du skälet är till att det finns olika "modeller" (kartor) över den platta jorden? Det vore en smal sak att ta fram en korrekt karta med tanke på att vi känner till avstånd och riktningar.

Vi vet t.ex att det är 3,908 mi (7238km) mellan Sydney och Singapore
http://www.gcmap.com/mapui?P=YSSY-WSSS
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-09-13 kl. 21:16.
Citera
2023-09-13, 21:15
Medlem
Citat:
Vem har sagt att jag exakt tror på den modellen? Det finns olika modeller- Vilken karta är det du har mätt då, du kan väl presentera det också. Så vi kan följa med hur du tänker.
Gleason. Vilken karta använder du?
Citera
2023-09-13, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag har testat GPS mitt ute på Atlanten, funkar hur bra som helst. Du kanske borde prova?

Nja... att fartyg och flygplan som befinner sig "avlägset" navigerar med hjälp av GPS är en ganska tydlig indikation på att GPS inte är "ground-based".

Och du missar den absolut viktigaste poängen. Navigeringen görs med hjälp av referensellipsoiden WGS84. Navigeringen görs inte med hjälp av en plattjordskarta.

Hur vet du att det inte är ett markbaserat system som dom sen har konverterat om?
Om inte så borde det inte vara så svårt att konvertera om ett system och sätta lite referenspunkter på en referensellipsoid, det kan jag nog också göra om jag vill och har tid.
Citera
2023-09-13, 21:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hur vet du att det inte är ett markbaserat system som dom sen har konverterat om?
Om inte så borde det inte vara så svårt att konvertera om ett system och sätta lite referenspunkter på en referensellipsoid, det kan jag nog också göra om jag vill och har tid.
Hur får du ett markbaserat system att fungera mitt ute i Atlanten utan att masterna syns?
Citera
2023-09-13, 21:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Hur går det med empirin för din platta jord. Inte så bra va?
Citera
2023-09-13, 21:27
Medlem
Citat:

Jag finner det högst osannolikt att de har markbaserade system mitt ute på oceanerna.

Citat:
... sätta lite referenspunkter på en referensellipsoid, det kan jag nog också göra om jag vill och har tid.

Nej det kan du definitivt inte. Det är en matematisk omöjlighet.

Är det vekligen så svårt att fatta att geometrin på en sfär är väsenskild från en platt yta? Ta bara en sådan sak som enligt WGS84 är det 1000 mil från nordpolen till ekvatorn och att ekvatorn är 4000 mil lång. Det är avstånd du omöjligen kan överföra till en platt yta.
Citera
2023-09-13, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Hur får du ett markbaserat system att fungera mitt ute i Atlanten utan att masterna syns?

Radiovågor, masterna behöver inte synas för att det ska fungera om du tror det. Det är därför det finns master på skepp oftast. Och olika väderförhållanden kan spöka till det för olika navigations instrument, samma gäller flygplan.
Citera
2023-09-13, 21:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Radiovågor, masterna behöver inte synas för att det ska fungera om du tror det. Det är därför det finns master på skepp oftast. Och olika väderförhållanden kan spöka till det för olika navigations instrument, samma gäller flygplan.

Varför behövs det ens master på en platt jord? Borde räcka med att lägga sändaren på stranden.
Senast redigerad av Clay Allison 2023-09-13 kl. 21:44.
Citera
2023-09-13, 21:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Testa att använda dina egna sinnen och utifrån det komma fram till att vi lever på en snurrande glob i rymden.
Det kommer inte hända.

Så om det inte är en snurrande glob, vad är det då? Platt.

Empiriska exempel på en platt jord. Du hade inga? Så märkligt, du har ju svassat in (igen) och frustat om empiri. Så hade du ingen själv. Pinsamt v
Citera
2023-09-13, 21:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Lycka till att få dom våglängder som GPS att gå fram från t ex Spanien till mitten av Atlanten.

Citat:
Testa att använda dina egna sinnen och utifrån det komma fram till att vi lever på en snurrande glob i rymden.
Det kommer inte hända.

Så om det inte är en snurrande glob, vad är det då? Platt.
Våra sinnen kan inte uppfatta en skillnad på 0.001Gkraft så att känna om jorden står stilla eller rör sig med sinnena funkar inte.
Dessutom är det ju jordens form som är ämnet här och den är ju ännu mer omöjlig att uppfatta.

Dock så säger mina ögon mig att solen går ner med oförändrad storlek vilket inte stämmer med platt jord.
Citera
2023-09-13, 21:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Absolut, våra sinnen är det bästa vi har och våran egna förmåga att förstå saker utifrån dessa sinnen. Inget annat går att lita på.

Ni verkar leva i en drömvärld där människor och myndigheter inte är korrupta någonstans.

Ok. Utnyttja din resurs att resa var du vill. Kolla stjärnhimlen rotera åt olika håll på norra respektive södra halvklotet.

Eller varför inte bevittna en solnedgång ut över havet. När solen är helt borta kan du ta en Nikon P en miljon och försöka zooma tillbaka solen.

Skäms du inte när du inte kan komma på ett enda empiriskt bevis för en platt jord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in