Citat:
Ursprungligen postat av
Scientific-method
Hur simulerar jag detta? Jag har en lysande glödlampa ovanför mitt köksbord. Hur jag än justerar höjden, vrider vänder, så belyses hela köksbordet. Vad gör jag för fel?
Du måste använda en glaskupol och ljuskällan får inte vara för stor.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Va???
Vv ge iaf ETT exempel på en flygrutt, söder om ekvatorn, som är mer ”logisk” på en platt jord än på en sfärisk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
Kan du nämna någon non-stopflygrutt som är ologisk där det inte handlar om mellanlandningar osv?
När det kommer till non-stop flights är det bäst att titta på nödladningar. Utanför nödlandningar är det enda bevis videoinspelningar där man kan se landmärken som tydligt vissar rutten de flyger, eller vittnesmål från piloter kring vilket rutt de flyger. Vi har såna vittnesmål, t ex att piloter som flyger från Australien (Brisbane) till östra USA (NY), flyger över Alaska, något som är helt ologiskt på en bolljord, men är fullt logiskt på en plattjordsmodell. Vidare har vi vittnesmål från piloter att de alltid flyger den kortaste streckan möjligt mellan punk A och B. De flyger i en rak linje och försöker givetvis undvika krigszoner och stora stormar om möjligt.
1.0 Här är ett exempel på en flygtur, non-stop, från New York till Auckland, NZ som nödlandar i Fiji pga en storm:
https://www.stuff.co.nz/travel/travel-troubles/300696578/air-nz-flight-from-new-york-diverted-to-fiji-due-to-unusually-strong-winds
1.1 Enligt bolljorden flyger de inte i närheten av Fiji utan borde istället ha nödlandat i Franska Polynesien. På en plattjordsmodell flyger de rakt över Fiji för att nå Auckland.
1.2 Bild:
https://i.ibb.co/h1fDDDP/flygrutter4.png
2.0 Ett annat exempel på en flygtur i norra hemisfären (ger dock inte lika stora fel, enligt plattjordsmodellen, som turer mellan norra och södra "hemisfären" ger) som tvingas nödlanda då en kvinna har fött ett barn ombord på planet:
https://www.airlinestaffrates.com/baby-born-clouds-lufthansa-flight-lh543/
2.1 Enligt bolljorden borde de kommit in över Atlanten via västra Frankrike. Istället väljer de att nödlanda i Manchester. Vilket är mer logiskt på en plattjordsmodell eftersom de flyger in över Irland och över UK.
2.2 Bild:
https://i.ibb.co/ZV8x2K4/flygrutter3.png
Citat:
Ursprungligen postat av
matteusnorge
Du tror att detta är en logisk förklaring, och det liknar inte alls desperation att hitta en förklaring till varje pris? Tycker du inte att det är det minsta konstigt att det precis i norr, mitt mellan Sydamerika och där solen är, finns ett svart hål? Fundera på det lite. En annan sak man kan tänka på är att där kryssningsfartygen reser norrut i Antarktis, med över 40 000 turister varje år, går solen ner kl. 24.00 och går upp igen kl 2 AM OCH DE SER FAKTISKT SOLEN!! Det är inte bara dagsljus. Och ingen av de inblandade tycker att det är något onormalt. Fundera lite på det.
Ja det är klart de försöker hitta en förklaring "till varje pris." Vad mer kan de göra? Det är ju samma med den hellocentriska modellen. Hittar någon problem så updaterar de modellen för att försöka förklara verkligheten. Dansken Brahes kritik av Copernicus är ett bra exempel på det.
Citat:
Detta är bara nonsens, och det kokar ner till ännu ett desperat försök från plattjordseliten att lura de godtrogna. Jag har sett tillräckligt många av dessa påståenden. De hoppar över att det finns direktflyg mellan t.ex. Sydney och Santiago, och det är omöjligt på en platt jord. Det är därför de hävdar att de flygen går via Los Angeles, och man kan ju byta plan där och ta ett nytt flyg till Santiago. Det är bara det att det också finns direktflyg. Och det finns flera direktflyg på södra halvklotet också.
Plattjordarna menar att dessa flights är fake. De menar att dessa flighter blir inställda, omdirigerade, eller försenade varje gång plattisar försöker flyga dem. Det hade varit kul om någon kunde flyga en av dessa flighter och spela in en video från fönstret, så vi får se om restiden verkligen är så kort som de säger.
Citat:
När du först börjar tänka, vad sägs om södra korset som alltid syns rakt söderut överallt söder om ekvatorn, och det rör sig inte. Jag har själv sett detta, och det visar att söder är i EN specifik riktning. På plattjordkartan är söder åt alla möjliga håll, och då måste det finnas tusentals sydkors, men ingen har någonsin sett mer än ett.
Vi är alla överrens om att polstjärnan kan ses från hela norra hemisfären samtidigt. Men plattjordarna menar att södra korset inte går att se från Argentina/Chile, Sydafrika och Australien/NZ samtidigt, och att detta är bevis för att sydpolen inte finns.