2021-11-05, 20:38
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Så bra, då kan du ju istället fokusera på vad tråden handlar om, bevis för en platt jord. Att bevisa att jorden inte är rund bevisar inte att den är platt. Att motbevisa gravitation gör inte heller jorden platt.

Fritt fram, du är välkommen att presentera dina bevis.

Nä nu får faktiskt läsa det jag skrivit förut.
Vill ha en diskussion om hur gravitation kröker vatten. Vad är det som gör att vatten beter sig annorlunda i större skala?
Det skulle vara omöjligt att göra ett 2000 mil långt vattenpass? Skulle det se ut som en hästsko typ?

Och vill du inte ha den diskussionen så svara inte.
Citera
2021-11-05, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Svar A2 är alltid bra att kunna ta till.

Men någon som kan svara på min fråga: Om ett föremål har accelerationen 1 G (9,8 m/s^2) - hur lång tid tar det innan det har nått ljusets hastighet?
Ca 30 miljoner sekunder...vilket är ungefär ett år!
Mvh
Jonas
Citera
2021-11-05, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fast om du ska hävda att jorden är platt, då måste du falsifiera de evidens vi i dag har för en sfärisk jord. Vad är det du inte förstår med det?

Det är inte så att det finns en enda studie, och just den visar på att jorden är en sfär. Det är mängder med studier som samverkar och fungerar, och gör att jorden kan inte vara något annat.

Om du hävdar att jorden är platt, och det stämmer, så kommer mängder av dessa studier falla. Om din övertygelse verkligen är att jorden är platt, så får du börja med någon, falsifiera den, och sedan gå vidare.

Ingen här har anledning att tjafsa med dig om tidvatten eller gravitation, det är du som ska få fram evidens för din övertygelse.

Ja vatten kan inte verka som det gör.
Vet inte vad det finns för bevis för en rund jord för allt jag hittar är matematisk filosofi. Finns som inget att ta på.
Citera
2021-11-05, 20:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Vet inte vad det finns för bevis för en rund jord för allt jag hittar är matematisk filosofi. Finns som inget att ta på.
Men uppenbart beter sig vatten så, och jag förstår inte varför det skulle vara konstigt.

Vad är det för studier som du inte tror på?
Citera
2021-11-05, 20:49
Medlem
Citat:

Vad är det för "matematisk filosofi" över det faktum att vi hittar på jorden?

Citat:
... Finns som inget att ta på.

Å jo. Det finns massor att ta på. Att du inte förstår evidensen betyder inte att de inte finns.
Citera
2021-11-05, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men uppenbart beter sig vatten så, och jag förstår inte varför det skulle vara konstigt.

Vad är det för studier som du inte tror på?

Ok ditt bevis på att vatten beter sig så är pga att det uppenbart gör det? Hur är det uppenbart?

Ja nu har jag ju inte läst så många studier och eftersom du verkar gjort det och inte kan komma med nå köttigt så verkar det inte vara så mycket att läsa.

Och varför skulle jag läsa om nånting man observerar. Lättare att titta direkt på saker som sker runt en.
Citera
2021-11-05, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vad är det för "matematisk filosofi" över det faktum att vi hittar på jorden?

Å jo. Det finns massor att ta på. Att du inte förstår evidensen betyder inte att de inte finns.

Vi hittade med plattkartor förut år så, håller inte som argument.

Mm lista de sakerna tack
Vill ju inte ha fel.
Citera
2021-11-05, 20:53
Medlem
Citat:
Och varför skulle jag läsa om nånting man observerar. Lättare att titta direkt på saker som sker runt en.

Ok, vi kan diskutera det. Vad ser du för "saker som sker runt en" som ger stöd för bu eller bä?
Citera
2021-11-05, 20:53
Medlem
Citat:

Så du tror inte på sådant du inte kan observera själv?
Citera
2021-11-05, 20:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ok ditt bevis på att vatten beter sig så är pga att det uppenbart gör det? Hur är det uppenbart?

Ja nu har jag ju inte läst så många studier och eftersom du verkar gjort det och inte kan komma med nå köttigt så verkar det inte vara så mycket att läsa.

Du är bara fånig. Om du vill visa att jorden är platt, just do it. Snurra inte runt som katten kring het gröt.

Falsifiera någon av alla tusentals studier som samverkat visar på jordens sfäriska form. Gört.
Citera
2021-11-05, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Du verkar ha lite svårt att förstå.
Tråden handlar inte om huruvida jorden är rund eller inte, det handlar om att bevisa att jorden är platt.

Det fattar du väl att inte jag kan bevisa det nu.
Men det finns nog med fenomen som gör att vi som samhälle med alla resurser borde undersöka detta.

Force the line är ett experiment NASA kan göra lätt för att visa en gång för alla. Dom har pengar nog att göra det bara för att debunka detta.
Citera
2021-11-05, 20:56
Medlem
Citat:
Vi hittade med plattkartor förut år så, håller inte som argument.

Mm lista de sakerna tack
Vill ju inte ha fel.

Självklart håller det faktum att vi känner till avstånd och riktningar på jorden som ett evidens. Det betyder att jordens form är känd.

Tror du geometrin på en platt jord är lika som på en sfärisk jord? Att avstånd och riktnigar är lika på en boll och en platt yta? Jösses.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-11-05 kl. 21:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in