2021-05-08, 21:17
Medlem
Tack och lov är aktiviteten i denna tråd på sparlåga, förhoppningsvis för att plattjordare kammat sig och växt upp. Dock kör de gamla rävarna runt om i världen på med sina narrativ.
Tråkmånsen Eric Dubay har släppt en ny film, Level, som är otroligt bra producerad, men innehållet är dynga som vanligt.
Scimandan berättar som vanligt hur det ligger till i verkligheten.
https://youtu.be/5FXpLnKP8no
Citera
2021-05-17, 17:28
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Tack och lov är aktiviteten i denna tråd på sparlåga, förhoppningsvis för att plattjordare kammat sig och växt upp. Dock kör de gamla rävarna runt om i världen på med sina narrativ.
Tråkmånsen Eric Dubay har släppt en ny film, Level, som är otroligt bra producerad, men innehållet är dynga som vanligt.

Skulle nog säga plattjordaren istället för plattjoradre. Och räven istället för rävarna.

Är inte det uppenbart?
Citera
2021-05-17, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Skulle nog säga plattjordaren istället för plattjoradre. Och räven istället för rävarna.

Är inte det uppenbart?
Tänkte mest på att det finns många som fortfarande ljuger sig blåa om jordens form. Oakley, Thompson, Reily, ditrh med flera. Den goda nyheten är att Ranty äntligen fattat det hela genom blackpoolbilden.
Citera
2021-05-17, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73

17:30-18:30 i det klippet. Tror jag avlider av skratt.
Citera
2021-05-22, 00:13
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyktertLiv
17:30-18:30 i det klippet. Tror jag avlider av skratt.

Haha vad sjuk han är scimandan.
Han säger på allvar att.
Flat earth videos är farliga för att folk säger upp kontakten och hånar de som tror på det.
Att idioter inte kan tillåta folk att tro på vad dom vill är väl felet här?
Som att jag skulle säga upp kontakten för att nån tror Biden fuskade till sig vinsten. Ba, nä nä, du har tankar som inte är som mina. Här ska det vara tankenazism, förstått?

Jag tror ingenting och är inte intresserad av att tro på någonting och innan jag varit i rymden är jag väl ingen som bör uttala mig om nåt angående detta.
Tills dess kan jorden var platt, ihålig, konkav, rund eller en simulation som blir mer och mer ju mer man färdas utåt, bortifrån dit kompassen pekar.

Hade ju varit kul om den är platt. Då hade det ju faktiskt funnits mer saker att utforska för gemene man.
Sen att han sitter och tror han är smart och att platt jordare inte vet den offentliga beskrivningen är ju bara skrattretande.
Det här vet ju inte dom så jag ska berätta. Va fan alla som gått i skolan eller sett en jordglob vet väl va scimandan tror och tycker.

Har ni inte gått i skolan eller vadå? höhö bä bääää..
Alla här inne kan väl starta en youtubekanal och rabbla gammal skolkunskap.
Eller helt enkelt bara googla och upprepa.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-05-22 kl. 00:15.
Citera
2021-05-22, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjeppkineseN
Vad är motivet om att ljuga att jorden är rund?

Tänk nu!
Klart det finns motiv.
56 el om det är 58 miljoner dollar om dan för att enligt sägnen kunna utforska en rymd utan nån sorts barriär är ett.
Att lämna oss här bland de ställen vi vet om och sedan leva själva i outforskad terräng är ett annat.
Att du inte ens kan tänka dig nåt motiv är ju väldigt sinnesslött.

Sen som jag skrev ovan. Plattjordare vet det du vet, glöm inte det. Dom håller bara på att peta lite på sin världsbild. Väldigt nyttigt beteende om man vill utvecklas. Även om det visar sig vara helt knasigt i slutändan är det väl bara gå tillbaks till det man fick lära sig i första klass eller på dagis.

Folk flashar allvarligt med kunskap alla människor som närmat sig en skolbänk har i huvudet redan. Plattjordarna kan iallafall hålla två saker i huvudet.
Citera
2021-05-22, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fast då förstår du inte vad vetenskap är. Det handlar om att hela tiden lära oss mer, att få mer vetskap.

Det mesta vi kan är det vi vet. Absolut ingenting finns för att jorden skulle vara platt. Precis allt vi vet visar att jorden är en sfär. Det saknas helt evidens för din fantasi. Du har absolut inte ett skit som tyder på det du tror på.

Polaris. Stjärnkonstellationer. Vattens beteende. Att man kan zooma tillbaks en sol som gått ner med rätt utrustning. Nä inte hur långt som helst såklart. Den uppgraderingen måste vi vänta på.

Ja det handlar om att veta mer. Men vill man inte ens veta av tanken att den kan vara platt och inse att våra ögon inte är riktigt pålitliga vill man inte veta mer helt enkelt.

Det är väl bara lägga fram bevisen då så håller folk käften. Ge folk ett experiment dom kan göra utan att använda språk.
Du kan ju skicka upp en höghöjdsballong med kamera och se om du måste kolla ner mot horisonten mer och mer ju mer den stiger tills du bara ser svart rakt fram. Med molnen långt nedanför kameran.

Teoretisk fysik undanbedes då det är just teoretisk och dina inlärda tankebanor är lika mycket värda som teorin om en platt jord.
Dom säger att solen är närmare än 26000 ljusår från vintergatans centrum.
När solstrålarna bryter igenom molnen kan man triangulera en ganska exakt position.
Tror du inte man kan ljuga med matte är du bra naiv.
How to lie with statistic är en bok du borde läsa.

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur jorden ser ut handlar inte om vad jag säger. Det handlar om vetenskap. Att du inte kan ta till dig sånt är bara väldigt sorgligt.

Att du inte har knivskarpa argument och experiment att utföra men samtidigt pratar som att du har det är väldigt komiskt.
Återigen, plattjordare vet vad du menar men sväljer inte allt bara för det byggs upp historier om teorier.

Som nån skrev nyss om det ryska borrprojektet.
Fick klart å tydligt förklarat för mig hur jordens inre såg ut i skolan. Utan att de hade någonting, absolut ingenting på fötterna om den teorin.
Det måste ju få dig att, aha dom ljög alltså. Hmm, jaja då måste det vara min uppgift att dubbelkolla allt jag lärt mig. Inte googla och upprepa allt du lärt dig för dig själv såklart. Införliva relevanta mätningar. Förstår det är jobbigt med bristande intelligens men tyvärr måste det göras innan du borde öppna käften.

Man märker ju ganska snabbt att de som skriver här är väldigt kränkta.
Antar ni gillar Star Wars och dylik skräpunderhållning också.
Citera
2021-05-22, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat

Jag tror ingenting och är inte intresserad av att tro på någonting och innan jag varit i rymden är jag väl ingen som bör uttala mig om nåt angående detta.
Tills dess kan jorden var platt, ihålig, konkav, rund eller en simulation som blir mer och mer ju mer man färdas utåt, bortifrån dit kompassen pekar.
Man behöver inte personligen ge sig ut i rymden för att veta Jordens form. Lika lite som du behöver ha varit i Ryssland för att veta att det landet existerar.
Citera
2021-05-22, 10:53
Medlem
Citat:
... Det är väl bara lägga fram bevisen då så håller folk käften. Ge folk ett experiment dom kan göra utan att använda språk. ...

Kruxet ligger inte i att lägga fram förslag på experiment utan att få folk som dig att dels utföra dem och dels få dem att begripa utfallet.

Citat:
... och se om du måste kolla ner mot horisonten mer och mer ju mer den stiger ....

Ett bra exempel på ett experiment du kan utföra. Och om du mot förmodan utför experimentet kommer du upptäcka att ju högre upp du kommer desto lägre kommer horisonten befinna sig.

Citat:
Polaris. Stjärnkonstellationer. Vattens beteende.

Andra bra exempel på experiment du kan utföra. Och utfallet av dem går inte att tolka på annat sätt än att jorden inte är platt.
Citera
2021-05-22, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyktertLiv
Man behöver inte personligen ge sig ut i rymden för att veta Jordens form. Lika lite som du behöver ha varit i Ryssland för att veta att det landet existerar.

Nä men man måste ha träffat eller bevittnat någon som är från ryssland på nåt trovärdigt sätt iaf.
Om folk skulle ha en teori att det finns ett land som heter Sprallibien och komma med en matematisk formel och bilder som inte riktigt stämmer med det man själv ser skulle man vara ganska skeptisk.
Citera
2021-05-22, 11:08
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Polaris. Stjärnkonstellationer. Vattens beteende. Att man kan zooma tillbaks en sol som gått ner med rätt utrustning. Nä inte hur långt som helst såklart. Den uppgraderingen måste vi vänta på.
Du menar det faktum att man inte kan se Polaris söder om ekvatorn för att jorden då är i vägen? Samma gäller varför inte alla konstellationer kan ses från alla platser på jorden. Samma gäller varför man ser samma konstellationer från Sydamerika, Sydafrika och Australien. Vatten intar sin lägsta möjliga potentiella energi vilket kan studeras i en centrifug då vattnet lägger sig på väggen eftersom centripetalkraften blir större än gravitationen. Solen kommer inte tillbaka efter att den gått ner hur bra optik du än har. De som säger sig sett att solen kommer tillbaka när de zoomar in har inte rätt utrustning. Den utrustning du väntar på är ett filter som ordnar rätt exponering.
Citat:
Ja det handlar om att veta mer. Men vill man inte ens veta av tanken att den kan vara platt och inse att våra ögon inte är riktigt pålitliga vill man inte veta mer helt enkelt.
Vi vet att den inte är platt. Vi behöver inte ens våra ögon för att veta det.
Citat:
Det är väl bara lägga fram bevisen då så håller folk käften. Ge folk ett experiment dom kan göra utan att använda språk.
Precis som alla plattjordare påstår du att den är platt utan hållbar bevisning och kräver att dina motståndare ska lägga fram bevis som redan finns i stor mängd men som ni förnekar existensen av. Vill du ändå ha ett experiment så är det enklaste att upprepa Erathostnes experiment men med 3 punkter, något som är lätt att göra när vi nu har internet.
Citat:
Du kan ju skicka upp en höghöjdsballong med kamera och se om du måste kolla ner mot horisonten mer och mer ju mer den stiger tills du bara ser svart rakt fram. Med molnen långt nedanför kameran.
Ballongerna orkar inte upp på tillräckligt hög höjd för att det ska bli riktigt tydligt men det går ändå att se. Bättre med bilder från ISS (som ni plattjordare förnekar existensen av).
Citat:
Teoretisk fysik undanbedes då det är just teoretisk och dina inlärda tankebanor är lika mycket värda som teorin om en platt jord.
Även här precis som andra plattjordare vet du inte vad en vetenskaplig teori är. De som tagit körkort har avlagt 2 prov, ett teoretiskt och ett praktiskt. Vägmärken och trafikregler är väl "bara en teori"? Körkortsteori och vetenskaplig teori är rätt jämförbara.
Citat:
Dom säger att solen är närmare än 26000 ljusår från vintergatans centrum.
När solstrålarna bryter igenom molnen kan man triangulera en ganska exakt position.
Tror du inte man kan ljuga med matte är du bra naiv.
Solens avstånd från galaxens centrum är irrelevant. Det är avståndet mellan solen och jorden som är relevant för hur solens ljus beter sig på jorden, parallellt ljus på en halvgrad när. Skymningsstrålarna du ser är parallella men ser ut att konvergera på grund av perspektivet. Ibland kan man se skymningsstrålarna fortsätta bakom en och även där ser de ut att gå ihop, alltså bort från solen. Jämför med järnvägsskenorna på en raksträcka där de ser ut att gå ihop längre bort.
Citat:
How to lie with statistic är en bok du borde läsa.
Vanliga läroböcker är något du verkar ha struntat i.
Citat:
Att du inte har knivskarpa argument och experiment att utföra men samtidigt pratar som att du har det är väldigt komiskt.
Återigen, plattjordare vet vad du menar men sväljer inte allt bara för det byggs upp historier om teorier.

Som nån skrev nyss om det ryska borrprojektet.
Fick klart å tydligt förklarat för mig hur jordens inre såg ut i skolan. Utan att de hade någonting, absolut ingenting på fötterna om den teorin.
Det måste ju få dig att, aha dom ljög alltså. Hmm, jaja då måste det vara min uppgift att dubbelkolla allt jag lärt mig. Inte googla och upprepa allt du lärt dig för dig själv såklart. Införliva relevanta mätningar. Förstår det är jobbigt med bristande intelligens men tyvärr måste det göras innan du borde öppna käften.

Man märker ju ganska snabbt att de som skriver här är väldigt kränkta.
Antar ni gillar Star Wars och dylik skräpunderhållning också.
Kränkta? Nej, vi sitter mest och flabbar åt era galenskaper.
Senast redigerad av RostigHink 2021-05-22 kl. 11:10.
Citera
2021-05-22, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Kruxet ligger inte i att lägga fram förslag på experiment utan att få folk som dig att dels utföra dem och dels få dem att begripa utfallet.

Ett bra exempel på ett experiment du kan utföra. Och om du mot förmodan utför experimentet kommer du upptäcka att ju högre upp du kommer desto lägre kommer horisonten befinna sig.

Andra bra exempel på experiment du kan utföra. Och utfallet av dem går inte att tolka på annat sätt än att jorden inte är platt.

1. Ja. Det skulle ju uppskattas med lite bevis som är lättbegripliga och inte består av massa sifferbajserier på mattespråk.
Det stabilaste är väl det med 15 genom gyrot.
Men då återstår själva formen då. En platt jord kan väl röra på sig lika bra som en rund.

2. Ok. Och det börjar kröka sig neråt åt sidorna utan fish eye då alltså..

3. Ok. Så polaris snurrar med oss? Borde det inte vara lite mer kaotiskt?

Tycker dom kan ta och rätta till uträkningen över hur stor och i vilka siffror jorden kröker sig iaf, då det är motbevisat in absurdum.
Tekniken är ju så bra nu att man kan se det inte stämmer med en bra zoom i dagsläget.
Fattar inte varför dom håller fast vid det och inte bara säger, ok, den är större. Det är därför du kan se saker som borde vara gömd bakom krökningen enligt kalkylen vi gett er.
När nasafolk säger att en båt som försvinner är bevis på krökningen. Och Pelle 7 år kan zooma tillbaks den med sin nya julklapp blir man ju lite skeptisk mot allt annat dom säger också.
Och månlandningen i en koja som tar sig förbi van allen bältet ter sig som en lite väl optimistisk lögn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in