2020-08-03, 21:46
Medlem
Yggdrasil12s avatar
varje dag
Citera
2020-08-04, 23:31
Medlem
Scamps avatar
Varannan dag brukar det bli, ibland varje om jag tränar.
Citera
2020-08-09, 03:20
Medlem
IbizaPizzas avatar
Duschar kroppen varje eller varannan dag om jag är hemma. Tvättar håret varannan eller var tredje dag (tvättar jag håret oftare blir det fett). Är jag borta och hälsar på hos någon annan duschar jag kanske varannan eller tredje dag och tar då håret i samma veva (det kostar ju med varmvatten så brukar tänka att jag kan inte duscha hur ofta som helst).
Citera
2020-08-09, 21:46
Medlem
Jofandus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbizaPizza
Duschar kroppen varje eller varannan dag om jag är hemma. Tvättar håret varannan eller var tredje dag (tvättar jag håret oftare blir det fett). Är jag borta och hälsar på hos någon annan duschar jag kanske varannan eller tredje dag och tar då håret i samma veva (det kostar ju med varmvatten så brukar tänka att jag kan inte duscha hur ofta som helst).

En kubik vatten kostar runt 15-17 kr. Om du duschar 5 minuter kostar det 9-10 kr. Betalar du ditt vatten själv eller ingår det i hyran?
Citera
2020-08-14, 23:41
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
2-3ggr/dag. Alltid 2ggr, en gång på morgonen innan jag lämnar huset och en gång innan jag går och lägger mig. Sen beror det på vad jag gör under dagen, ska jag ut eller har jag tränat så blir det en gång där emellan.
WOW! Helt otroligt! Du måste vara en svettig typ...min hud skulle aldrig klara den behandlingen...
Citera
2020-08-14, 23:43
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Var tredje dag iaf.
Jobbar med bajs på jobbet så tre dagar mellan varje dusch är lagom
UUuuuuuäääääää! I ditt läge hade det varit rekommendabelt med VARJE DAG! DAMN!
Citera
2020-08-14, 23:48
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jofandu
Äh strunt! Man luktar utan regelbundet tvagning
Näe, genomsnittsmannen luktar INTE om han tvättar sig regelbundet. Däremot finns det personer som luktar även då de håller sin hygien p.g.a. att de har svettkörtlar som överproducerar. Sånt går att åtgärda medicinskt.
Citera
2020-08-15, 00:06
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Näe, genomsnittsmannen luktar INTE om han tvättar sig regelbundet. Däremot finns det personer som luktar även då de håller sin hygien p.g.a. att de har svettkörtlar som överproducerar. Sånt går att åtgärda medicinskt.

Nja, det beror allt på HUR denne genomsnittsman tvättar sig.

Enbart vatten = lukt.

Tvål är en förutsättning för frånvaro av stank, oavsett om det är bra för huden eller inte, svårare än så är det inte.

Det där med att folk tror att de inte luktar är för övrigt ett litet mysterium i sig. Många som har gått på den niten. De kanske själva saknar luktsinne? Är det vanligare än man tror?

Samma sak med tvätt av kläder, många har kläder som INTE luktar kardemumma. Ylletröjor och annat som stinker på långt håll, fy för den lede.

Men de känner inte heller det själva. Vilket de iofs ska vara glada för. Det är alltså inte BARA underkläder etc som ska tvättas.

För att nu besvara trådens fråga: minst en gång per dag, och det är på kvällen. Fler gånger vid träning, kroppsarbete, trädgårdsarbete etc.

Har man fått en kärleksfull uppfostran så har man fått uppleva - learning by doing - att det är fullständigt otänkbart att gå och lägga sig utan att vara ren.

Bara tanken på att gå och lägga sig i rena nymanglade lakan utan att själv vara ren som en nyponros är ju hårresande.

Under fältmässiga förhållanden ska åtminstone armhålor, skrev samt fötter tvättas. För småbarn gäller åtminstone fottvätt innan sänggående.

Att gå och lägga sig med orena fötter är helt enkelt inte människovärdigt. Frågor på det?
Citera
2020-08-15, 00:21
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello

Enbart vatten = lukt.

Tvål är en förutsättning för frånvaro av stank, oavsett om det är bra för huden eller inte, svårare än så är det inte.

Det där med att folk tror att de inte luktar är för övrigt ett litet mysterium i sig. Många som har gått på den niten. De kanske själva saknar luktsinne? Är det vanligare än man tror?

Samma sak med tvätt av kläder, många har kläder som INTE luktar kardemumma. Ylletröjor och annat som stinker på långt håll, fy för den lede.

Men de känner inte heller det själva. Vilket de iofs ska vara glada för. Det är alltså inte BARA underkläder etc som ska tvättas.

För att nu besvara trådens fråga: minst en gång per dag, och det är på kvällen. Fler gånger vid träning, kroppsarbete, trädgårdsarbete etc.

Har man fått en kärleksfull uppfostran så har man fått uppleva - learning by doing - att det är fullständigt otänkbart att gå och lägga sig utan att vara ren.

Bara tanken på att gå och lägga sig i rena nymanglade lakan utan att själv vara ren som en nyponros är ju hårresande.

Under fältmässiga förhållanden ska åtminstone armhålor, skrev samt fötter tvättas. För småbarn gäller åtminstone fottvätt innan sänggående.

Att gå och lägga sig med orena fötter är helt enkelt inte människovärdigt. Frågor på det?
HA! Du låter som en slavdrivare.
Hur ofta man behöver duscha är ju högst individuellt. Alla har inte skogshuggarjobb som dig och alla svettas inte kopiöst. Man bör inte duscha varje dag, då det torkar ut huden (men det beror ju på yrke, så klart!). Lukten är ju den som avgör och lutar man hamburgare så vet man att man duschar alldeles för sällan. Drabbar sällan vuxna, men desto oftare tonåringar...men helt rätt har du i att folk kan lukta utan att veta hur de luktar. De luktar ofta surt, likt en disktrasa och det är uteslutande män som tror att de kan använda samma tröja 3 dagar i rad...
Citera
2020-08-15, 00:23
Medlem
Jofandus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello

Enbart vatten = lukt.

Varken du, jag eller någon annan känner när vi luktar äckligt. Visst, i extrema fall gör vi det. Men när vi ligger precis på gränsen då upptäcker omgivningen lukten innan vi själva gör detta. Jag duschar innan läggdags om jag svettats under dagen, annars duschar jag på morgonen före arbetet eller innan jag ska åka någonstans. Jag går aldrig barfota på sommaren och inte heller utan strumpor i öppna skor/tofflor/sandaler och därför tvättar jag inte fötterna. Dock tvättar jag ALLTID fötterna noggrant med tvål när jag kommit hem från simningen. Jag vill inte ens gå barfota i bostaden före tvätten. Jag har småbarn och dessa får inte gå barfota på sommaren, dock är det tillåtet hos mamman vilket leder till smutsiga fötter vid ankomst och smuts under naglarna. Fottvätt är obligatorisk vid ankomst!

Jag har svårt att förstå mig på människor som duschar varannan dag och då med parfymfri tvål och schampo. Kläder tvättas med parfymfritt tvättmedel och utan sköljmedel. De gör detta för att vara skonsam mot huden och att de läst forskning att detta skall vara nyttigt för huden. Men de luktar ju antingen svett eller allmänt konstigt!
Citera
2020-08-15, 14:26
Medlem
moohs avatar
Varje morgon. Men tvättar egentligen bara ansiktet och snorren. Övriga kroppen sköljs bara av. Behagligt sätt att vakna.
Citera
2020-08-15, 14:33
Medlem
Jag tvättar röven och muttan varje dag, duschar varannan dag och tvättar håret max 2 ggr i veckan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in