2007-03-11, 15:19
Medlem
Distruktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaddeLigist
Hitta en bild på en punkare till mig som använder harringtonjacka så är du snäll

Skinheads och mods använder harringtonjackor, inte punkare. Eller ja, kollar du på JC så finns där nog några punkiga harringtons...

Jag har ingen bild, men jag har sett ett flertal punkare med harringtonjackor. Även gamla f.d punkare som inte orkar med nitjackan och börjar använda en lite mer avslappnad stil. Dessutom så finns det massvis med skins inom punkscenen, så harrington har självklart kopplingar till punk, vare sig du gillar det eller ej.
Citera
2007-03-11, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molko
vet inte om det är den korrekta termen men det är under det namnet dem går både hos fred perry samt ben sherman.
Min fråga då, är det okej att använda dessa trotts man inte är mod/punkare?
tycker dem är schyssta men vill inte förknippas med nå punx

och vad tycker fb folk i övrigt om dessa jackor?

http://www.ebtm.com/content/ebiz/ebtm/invt/mq4500/mq4500large.jpg

http://www.natterjacks.com/shop/shopimages/products/normal/harrington-jkt-taupe.jpg

inte min stil lite gubbigt
Citera
2007-03-11, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Distruktion
Jag har ingen bild, men jag har sett ett flertal punkare med harringtonjackor. Även gamla f.d punkare som inte orkar med nitjackan och börjar använda en lite mer avslappnad stil. Dessutom så finns det massvis med skins inom punkscenen, så harrington har självklart kopplingar till punk, vare sig du gillar det eller ej.
Jag såg en riktigt skabbig punkare en gång med mögliga dreads, trasiga jeans, sunkig band t-shirt och en svart harrington med en massa ditsydda patches. Blev nästan förbannad när jag såg spektaklet
Citera
2007-03-11, 17:19
Medlem
Distruktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananaJack
Jag såg en riktigt skabbig punkare en gång med mögliga dreads, trasiga jeans, sunkig band t-shirt och en svart harrington med en massa ditsydda patches. Blev nästan förbannad när jag såg spektaklet

På vilket vis var han en punkare? Låter bara som ett missanpassat skabb.
Citera
2007-03-11, 17:29
Medlem
Molkos avatar
T-shirten kanske läste "The Clash"
Citera
2007-03-11, 19:13
Medlem
Distruktions avatar
Ja, det kan iallfall förklara varför han såg så missanpassad ut.
Citera
2007-03-12, 00:26
Medlem
Citat:

Jaha, så för att skinheads använder harrington jackor, och för att skins lyssnar på punk. Så blir det helt enkelt "punkigt" att ha harrington?

fan, punkarna borde köra med sta prest och skjortor härnäst
Citera
2007-03-12, 01:20
Medlem
Jag har själv en svart FP som jag fyndade för under tusenlappen på Savile Row (då det låg på Linnégatan). Hur gammal är Baracuta-varianten? Jag har nämligen alltid förknippat harringtonmodellen (som ALLA märken verkar släppa nu) med Lonsdale. Det kanske har mer att göra med att Baracuta inte är speciellt "inne" i Sverige (iaf inte lika populärt som i södra europa, där det säljs överallt), och mindre med att Lonsdale var först.

Apropå vilken "stil" det är, så tycker i varje fall jag att den är förknippad med 15-åriga BBS-snorungar, men det får man stå ut med, för snygg är den.
Citera
2007-03-12, 01:33
Medlem
Distruktions avatar
Citat:
Jaha, så för att skinheads använder harrington jackor, och för att skins lyssnar på punk. Så blir det helt enkelt "punkigt" att ha harrington?

fan, punkarna borde köra med sta prest och skjortor härnäst

Med tanke på att många skins är just f.d punkare, umgås med punkare och brukar spela i punkband, så har det kopplingar till punk. Jag har fan aldrig sagt att harrington är "punkigt".
Citera
2007-03-12, 03:19
Medlem
Citat:
Med tanke på att många skins är just f.d punkare, umgås med punkare och brukar spela i punkband, så har det kopplingar till punk. Jag har fan aldrig sagt att harrington är "punkigt".

Många och många, de lite äldre skinsen är ofta fd. punkare.

Nej, bara för att skins använder harrington så har de inga kopplingar till punk.
Speciellt inte då skinsen på 60 talet använde det, då det inte fanns några punkare, hade du sagt att klorblekt jeansjacka hade kopplingar till punk hade jag hållt med dig helt, men inte harrington. End of story
Citera
2007-03-12, 12:32
Medlem
Distruktions avatar
Citat:
Många och många, de lite äldre skinsen är ofta fd. punkare.

Nej, bara för att skins använder harrington så har de inga kopplingar till punk.
Speciellt inte då skinsen på 60 talet använde det, då det inte fanns några punkare, hade du sagt att klorblekt jeansjacka hade kopplingar till punk hade jag hållt med dig helt, men inte harrington. End of story

Beror väl på var man bor antar jag. Nere i Skåne är iallafall en stor del av skinsen f.d punkare, vare sig de är äldre eller yngre.
Det handlar väl om definitioner. Klorblekt jeansjacka är punk, harringtonjacka är inte punk men har kopplingar till punk. Men hursomhelst så känns detta rätt så onödigt att diskutera.
Citera
2007-03-12, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Abunai
Med tanke på att tom Cheap Monday ju gör Harrington-jackor(varav den vinröda faktiskt är ganska snygg) så tror jag nog inte att det är så kontroversiellt. Har en FP själv.

<--jo, jag slog till på den vinröda cheap monday för det läskiga priset av 87.50 nu under rean. ett fynd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in