• 1
  • 2
2010-11-02, 00:25
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therebell
Pragmatism är densamma som drivkraften och strävan efter att uppnå ens tankar till handling, genom att gå över lik för att uppnå dessa tankar och handlingar. Judar är ett bra exempel på pragmatiker; styr och äger större delar av USA och resten av det industriella samhället...

Låter fint det du säger. Och jag har förövrigt lite att tillägga där men jag har aldrig riktigt förstått var man ska dra gränsen mellan pragmatism och följande. När det kommer till uttalanden om sanningsvärde menar jag. För att dra ett exempel, är Newtons teori sant för att den fungerar eller är Einstenis teori sann för att den fungerar? De verkar utesluta varandra från ett vetenkapligt teoretiskt perspektiv, om du är med på vad jag menar. Är teoretisk fysik anti-pragmatisk?
Citera
2010-11-02, 15:10
Medlem
therebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
Låter fint det du säger. Och jag har förövrigt lite att tillägga där men jag har aldrig riktigt förstått var man ska dra gränsen mellan pragmatism och följande. När det kommer till uttalanden om sanningsvärde menar jag. För att dra ett exempel, är Newtons teori sant för att den fungerar eller är Einstenis teori sann för att den fungerar? De verkar utesluta varandra från ett vetenkapligt teoretiskt perspektiv, om du är med på vad jag menar. Är teoretisk fysik anti-pragmatisk?

Teoretisk fysik, går att använda i praktiken, dvs. att det går att bevisa det som är sagt. Jag anser att teoretisk fysik snarare är pragmatiskt fördomsfull; det börjar med en egensinnad tanke, som avslutas med ett pragmatiskt bevis. Och detta är en form av pragmatiskt tankegångssätt...
Citera
2010-11-02, 15:51
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therebell
Teoretisk fysik, går att använda i praktiken, dvs. att det går att bevisa det som är sagt. Jag anser att teoretisk fysik snarare är pragmatiskt fördomsfull; det börjar med en egensinnad tanke, som avslutas med ett pragmatiskt bevis. Och detta är en form av pragmatiskt tankegångssätt...

Det återstår dock att bevisa att en teori är sann, att den motsvarar verkligheten. Att en teori går att använda i praktiken betyder inte nödvändigtvis att den är sann, annars blir de teoretiska detaljerna i sig irrelevanta. Enligt pragmatismen så betyder det däremot just det. Att en teori är sann om den fungerar.

Som jag påpekade tidigare går det att använda både Newtons och Einstens teorier i praktiken men de kan väl inte båda vara bevisade från ett teoretiskt perspektiv. Teorin försöker lägga fram en modell på hur ett fenomen kausalt fungerar. Två olika teorier med olika förklaringar till fenomenets orsak kan alltså användas för att interagera framgångsrikt med omgivningen. Men de är ändå självuteslutande. Det är bristen på demarkeringen där som jag inte förstår hos pragmatismen.
Citera
2014-07-05, 23:59
Medlem
Pragmatism och sanning

Ur ett pragmatiskt perspektiv så existerar inte pragmatismen ?

Tja...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in