Citat:
Ursprungligen postat av hbw
Ok, så jag måste alltså lära mig linjär algebra och allt vad det innebär...
Var inne ett par gånger på det där svaret som någon länkade till på pellesoft, men det var inte direkt pedagogiskt förklarat utan mest "så här är det, räkna ut det här så får du svaret". Synd att ingen vill förklara så att man förstår. Jag kanske är naiv? Jag tror väldigt svåra saker går att förklara på ett begripligt sätt, om man förstår dom bra själv.
Nåväl, jag hittade en gratis bok på nätet om linjär algebra så ska se vad den ger. Och sen finns ju alltid Wikipedia...
hbw
Om du "bara" vill lära dig rymdgeometri och hur linjer och plan behandlas i tre dimensioner så kanske en kurs i linjär algebra är lite för mycket. Fokus i kursböcker ligger på vektorrum och deras egenskaper. I praktiken betyder det bl a att du studerar vektorer, matriser, linjära ekvationssystem, determinanter, baser, projektioner och annat. Allt detta utgör grunden för en ordentlig förståelse för tredimensionell geometri men man kan faktiskt härleda resultaten utan denna kunskap, genom mer grundläggande matematik.
Kort sagt, det blir enklare att härleda och förstå ex. kortaste avståndet mellan en punkt och ett givet plan om du har lärt dig lite linjär algebra (ju mer du lär dig desto bättre hänger allt ihop), men å andra sidan kräver ju denna inlärning ganska mycket så kanske vill du hellre lära dig "gymnasievarianten".