2007-02-25, 02:58
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritstroll
Det beror nog på om man är en siffermänniska eller kan visualisera det man håller på med. Jag är en visualiserare, så jag har haft hyffsat lätt för linjär geometri, och är därmed även rätt duktig på att tänka 3D när jag arbetar med CAD. Däremot är jag helt hopplöst dålig på att lösa ekvationssystem matematiskt och se samband och faktorisera ekvationer.

Har inte tänkt på det sättet, men du har säkert rätt. Jag är lite duktigare på saker som man kan visualisera sig.
Citera
2007-02-25, 05:50
Medlem
Sartres avatar
Enligt egen erfarenhet så började jag verkligen förstå tre-dimensionell matematik när jag började studera mekanik seriöst. kanske inte är så gammal i gemet som många andra här inne, men efter ett par månaders mekanikstudier så fattar man 3D mycket bättre. Att frilägga i två plan är en klassiker xy och xz.
Citera
2007-02-25, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbw
Hej!

Jag skulle behöva förstå matematiken bakom t ex plan, vektorer osv i 3D. Har bra koll på matten från gymnasiet (matte A-F) men ej mycket mer än så, och där var ju i princip allt 2 dimensioner.

Tänkte börja med det enklaste, exempelvis vill jag kunna lösa (och *förstå* lösningen) bakom "hur vet jag om två linjer korsar varandra? (i 3 dimensioner)".

Någon som har länk, eller annat tips? Har bara hittat halvmediokra amerikanska sidor.

Tack på förhand,
hbw
Jag ger följande råd om hur du vill lära dig förstå teorierna och lösningsmetoderna kring 3D-matematik:
1. Uppsök en akademibokhandel (IRL eller på nätet).
2. Beställ först böcker inom "lineär algebra" samt "analys i en variabel"
3. När du behärskar de ovanstående sakerna så kan du beställa böcker inom "analys i flera variabler"
Lycka till!
Citera
2007-02-25, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yourfriend
2. Beställ först böcker inom "lineär algebra" samt "analys i en variabel"
3. När du behärskar de ovanstående sakerna så kan du beställa böcker inom "analys i flera variabler"

I min kursbok i analys täcktes både envariabel- och flervariabelanalys i samma bok.
Citera
2007-02-25, 21:45
Medlem
hbws avatar
Ok, så jag måste alltså lära mig linjär algebra och allt vad det innebär...

Var inne ett par gånger på det där svaret som någon länkade till på pellesoft, men det var inte direkt pedagogiskt förklarat utan mest "så här är det, räkna ut det här så får du svaret". Synd att ingen vill förklara så att man förstår. Jag kanske är naiv? Jag tror väldigt svåra saker går att förklara på ett begripligt sätt, om man förstår dom bra själv.

Nåväl, jag hittade en gratis bok på nätet om linjär algebra så ska se vad den ger. Och sen finns ju alltid Wikipedia...

hbw
Citera
2007-02-25, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av init
I min kursbok i analys täcktes både envariabel- och flervariabelanalys i samma bok.
Det är möjligt. Men den boken verkade vara på engelska. Jag anser att om det finns fullgod svensk litteratur på området så bör den användas. Engelskspråkiga böcker köper jag bara i de grenar av matematiken där svenska fil.dr och professorer lyser med sin frånvaro som författare (tyvärr alltför många grenar)
Citera
2007-02-25, 23:06
Medlem
ayanamiis avatar
Varför inte kolla på filmer om linjär algebra från MIT? http://ocw.mit.edu/OcwWeb/Mathematics/18-06Spring-2005/VideoLectures/index.htm Här finns dom. Kan vara mycket intressant.
Citera
2007-02-26, 11:28
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Var inne ett par gånger på det där svaret som någon länkade till på pellesoft, men det var inte direkt pedagogiskt förklarat utan mest "så här är det, räkna ut det här så får du svaret". Synd att ingen vill förklara så att man förstår. Jag kanske är naiv? Jag tror väldigt svåra saker går att förklara på ett begripligt sätt, om man förstår dom bra själv.
Var väl ungefär det jag menade med min förra post. Böcker om linjär algebra är inte direkt "Fem myror är fler än fyra elefanter".
Citera
2007-02-26, 11:47
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ok, så jag måste alltså lära mig linjär algebra och allt vad det innebär...

Nåväl, jag hittade en gratis bok på nätet om linjär algebra så ska se vad den ger. Och sen finns ju alltid Wikipedia...

hbw

Om du "bara" vill lära dig rymdgeometri och hur linjer och plan behandlas i tre dimensioner så kanske en kurs i linjär algebra är lite för mycket. Fokus i kursböcker ligger på vektorrum och deras egenskaper. I praktiken betyder det bl a att du studerar vektorer, matriser, linjära ekvationssystem, determinanter, baser, projektioner och annat. Allt detta utgör grunden för en ordentlig förståelse för tredimensionell geometri men man kan faktiskt härleda resultaten utan denna kunskap, genom mer grundläggande matematik.

Kort sagt, det blir enklare att härleda och förstå ex. kortaste avståndet mellan en punkt och ett givet plan om du har lärt dig lite linjär algebra (ju mer du lär dig desto bättre hänger allt ihop), men å andra sidan kräver ju denna inlärning ganska mycket så kanske vill du hellre lära dig "gymnasievarianten".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in