2007-02-25, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skiftnyckel
Jag tror ju att det bara är människan som är medveten om sina gärningar och konsekvenserna av dessa.

Det brukar ju stå i tidningarna (eller Internet) att: "25 valar begick självmord, strandade på strand i Nya Zeeland" (eller liknande) men det är ju knappast så att de tänkt tanken: "Fan va trötta vi är på livet, nu strandar vi på en strand och dör en långsam och plågsam död", hade de haft dessa tankar hade de nog varit så smarta att de kunde använda rakblad också.

hur fan ska en blåval kunna använda ett rakblad???
Citera
2007-02-25, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikl4ss
Jo hur getingar, humlor och mygg ser ut visste jag, det var bara bin som var frågetecknet
Var stöter man på ett bi på sommaren då? Gillar bin också ens saft, och märker man skillnaden om man sticks av en geting eller ett bi? För bara genom att kolla på dom verkar vara svårt, http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Bee_pollenating_a_rose.jpg bit ser ju nästan ut exakt som en geting...

Jag har för mig att bin och humlor (en nära släkting till bin) inte alls är lika förtjusta i saft som getingar, om ens alls. Getingar äter lite vad som helst, medan humlor och bin mer eller mindre enbart dricker nektar från blommor. Till skillnad från getingar äter t.ex. bin och humlor aldrig kött.

Hur du fick in myggor i gruppen vet jag inte, de är ju inte ens nära släkt med de andra. Myror är däremot ganska nära släkt med getingar, bin och humlor.
Citera
2007-02-25, 20:48
Medlem
Detfårinteplatss avatar
I laboratorium har djur tagit livet av sig med knark. Men det var nog inte pga dödsönskan.
Citera
2007-02-26, 03:33
Medlem
Saltets avatar
Vissa isolerade bakteriekolonier som börjar få slut på mat begår kollektivt självmord.
Därmed hjälper dom artfränder att överleva.

Jag träffade en gång en forskare på Sahlgrenska som studerar fenomenet.
Målet är att kunna trigga livsfarliga bakterier att "ta självmord".

Ja, jag vet, inga djur, men relevant.

Programmed Death in Bacteria:
http://mmbr.asm.org/cgi/reprint/64/3/503.pdf
Programmed cell death (PCD):
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1626106
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=112122 92&dopt=Abstract
Citera
2007-02-26, 03:44
Medlem
Tuesdays avatar
Som någon nämnde kan de mycket kloka delfinerna begå självmord.
Citera
2007-02-26, 04:21
Medlem
finns ju lämmeltåg när ett par hundra gnagare hoppar från en klippa.
Citera
2007-03-21, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

viljan att leva är nog djupt inpräntat i allas DNA. En av byggstenarna för evolutionen. Hade den drivkraften inte funnits skulle det nog inte finnas djur.

Varför tror du det?
http://en.wikipedia.org/wiki/Self_preservation

Dock undrar jag om den sista meningen om Saw har med artikeln att göra. Smärta ska ju hålla organismen borta från det som orsakar smärta, men i saw ämnar de sig i smärtfulla aktiviter för att överleva. Alternativt måste de tänka att om de inte gör det blir det ännu mera smärtsamt, men det framgår inte i artikeln.
Citera
2007-03-23, 00:53
Bannlyst
..

Såklart delfiner kan ta självmord. Tragiskt men sant. Och dom tar självmord pga oss människor! Om dom vart fria hade det aldrig hänt!
SÅ JA, så som människan stänger in/behandlar vissa djur kan dom ta självmord.
Citera
2007-03-23, 06:08
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aph3x3d
Såklart delfiner kan ta självmord. Tragiskt men sant. Och dom tar självmord pga oss människor! Om dom vart fria hade det aldrig hänt!
Hur gar delfinerna till vaga nar de tar sig av daga? Hoppar de upp pa land?
Citera
2007-03-23, 14:48
Medlem
MacGyvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aph3x3d

Möjligt att dom kan ta självmord, men om det är ett medvetet beslut p.g.a. depression är jag tveksam till. Föresten behöver vi "onda" människor inte alltid vara orsaken. Som länken ovan visar kan dom tydligen besluta sig för att kasta sig upp på stranden även i det fria
Citera
2007-03-23, 20:11
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frippet
finns ju lämmeltåg när ett par hundra gnagare hoppar från en klippa.

Nej, det gör det inte. Läs igenom tråden innan du postar en massa dumheter.
Citera
2007-03-23, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MacGyver
Möjligt att dom kan ta självmord, men om det är ett medvetet beslut p.g.a. depression är jag tveksam till. Föresten behöver vi "onda" människor inte alltid vara orsaken. Som länken ovan visar kan dom tydligen besluta sig för att kasta sig upp på stranden även i det fria

shit
Det visste jag inte..Tack för länken. Men nått måste ju vara galet iallafall..
Frågan är om det är nått vi människor gjort. Typ fyllt vattnet med gift eller nått, att dom vill bort från vattnet. Men det tror jag iof inte
skumt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in