2007-02-24, 21:08
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Vad är "normal" fuktighet? Dvs rumsfuktighet till vardags i %.
Dvs inte i odlingsutrymmet? Enligt min hygrometer från Clas Ohlson är 40-70% relativ luftfuktighet normalt. Fuktigheten beror givetvis på hur nära vatten du bor samt vilket väder / vilken årstid det är. Vintern är t.ex. väldigt torr och min hygrometer står på 40%. En billig hygrometer kostar runt 50 kr.

Mer information om luftfuktighet: http://home.howstuffworks.com/humidifier1.htm
Citera
2007-02-24, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Dvs inte i odlingsutrymmet? Enligt min hygrometer från Clas Ohlson är 40-70% relativ luftfuktighet normalt. Fuktigheten beror givetvis på hur nära vatten du bor samt vilket väder / vilken årstid det är. Vintern är t.ex. väldigt torr och min hygrometer står på 40%. En billig hygrometer kostar runt 50 kr.

Mer information om luftfuktighet: http://home.howstuffworks.com/humidifier1.htm
Precis det jag undrade, det borde betyda att plantorna ska ha det relativt torrt mot slutet av blom, inget regnskogsdroppande alltså.
Citera
2007-02-24, 21:20
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Precis det jag undrade, det borde betyda att plantorna ska ha det relativt torrt mot slutet av blom, inget regnskogsdroppande alltså.
Om jag inte minns helt fel så ökar risken för mögel om det är för vått i slutet.
Citera
2007-02-24, 21:38
Bannlyst
Citat:
Om jag inte minns helt fel så ökar risken för mögel om det är för vått i slutet.
Inte trevligt tog inte lång tid innan jag fick mögel på min Salvia D tack vare förhög luftfuktighet

Analog Hydrometer 55:-
Digital Hydrometer 129:-
Digital Hydrometer 149:-
Funderar starkt på en digital med termometer också.
Citera
2007-02-25, 01:50
Medlem
Gonzo 1s avatar
Citat:
Enligt följande filmer har luftfuktighet stor betydelse:

Stoned - Free Guide To Growing Cannabis
"We'll maintain the temperature around 20 to 25 degrees Celsius, and the humidity at 60%."

Marijuana - Top Quality Growing Weed
"The ideal air humidity in the first weeks of cultivation is between 70 % and 80 %. During cultivation we'll lower this value, bit by bit, to 40 % to 50%." (relative humidity i ~26 Celsius)

Precis man får sänka luftfuktighet allt eftersom blomställningarna blir tätare för att inte riskera mögel långt inne i blommorna.(något som kan vara svårt att se)
Det att det bästa hashet kommer från nordafrika i holland är inte så konstigt när typ 80% kommer just därifrån..
det bästa hashet jag rökt var i nepal och där är det luftfuktigt i dalarna kan jag lova..
Citera
2007-02-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gonzo 1
Precis man får sänka luftfuktighet allt eftersom blomställningarna blir tätare för att inte riskera mögel långt inne i blommorna.(något som kan vara svårt att se)
Det att det bästa hashet kommer från nordafrika i holland är inte så konstigt när typ 80% kommer just därifrån..
det bästa hashet jag rökt var i nepal och där är det luftfuktigt i dalarna kan jag lova..

typ det jag skrev, torrt när budsen utvecklas och fuktigt med sticklingar.

Nepal är kanske ett undantag med sina indicor men bortsett från det ligger nordafrika och främst Marocko i toppen när det gäller hash. Läser man om amerikaner på studeiresa i Marocko så tycker dom att det är himmelriket jämfört med det som finns i amerika och detta trots att New Mexico, California och Arizona är tunga producenter (notora att dessa stater är i stort sett öken ).
.
Citera
2007-02-27, 15:36
Medlem
Gonzo 1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
typ det jag skrev, torrt när budsen utvecklas och fuktigt med sticklingar.

Nepal är kanske ett undantag med sina indicor men bortsett från det ligger nordafrika och främst Marocko i toppen när det gäller hash. Läser man om amerikaner på studeiresa i Marocko så tycker dom att det är himmelriket jämfört med det som finns i amerika och detta trots att New Mexico, California och Arizona är tunga producenter (notora att dessa stater är i stort sett öken ).
.
Jag tror nog att den gemensamma nämnaren är höjden plantorna växer på i naturen inte luftfuktighet,men diskutionen handlar nog om odling inomhus under hps eller liknande..
Citera
2007-02-27, 16:24
Medlem
Playcontrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonzo 1
Jag tror nog att den gemensamma nämnaren är höjden plantorna växer på i naturen inte luftfuktighet,men diskutionen handlar nog om odling inomhus under hps eller liknande..

Mer inriktat på "extrem odling" eller vad man ska kalla det... Odling för att få så bra resultat som möjligt?
Klart alla vill få så bra resultat som möjligt inte det jag menar men... tror ni fattar.

Utomhus eller inomhus spelar ingen roll. Då det skiljer sig rätt mycket på utom/inomhusodling.
Mer som i vilka förhållanden man själv fått bäst reslutat!
Citera
2007-03-21, 19:52
Bannlyst
Vad ligger eran luftfuktighet på?

Min luftfuktighet (i de rummet jag har flest växter i) låg i vintras på 45% (+-5%) men nu ligger den mer på 50-55%. Vad är den normala luftfuktigheten? Brukar de skifta mycket mellan sommar/vinter? Just nu visar hygrometern (står i fönstret) 19,3°C & 52% luftfuktighet.
Citera
2011-06-20, 16:44
Medlem
neiges avatar
Bumpar tråden. Jag har 27%(!) luftfuktighet och 27 grader i mitt odlingsrum, trotts att jag har segel och sprayar varannan timma med blomsprutan. Vad i helvete är nästa steg? Börjar bli förbannad.
Citera
2011-06-20, 16:54
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Bumpar tråden. Jag har 27%(!) luftfuktighet och 27 grader i mitt odlingsrum, trotts att jag har segel och sprayar varannan timma med blomsprutan. Vad i helvete är nästa steg? Börjar bli förbannad.

Luftfuktare
Citera
2011-06-21, 02:10
Medlem
Taggmans avatar
Odlade utomhus

I en vass rugg ca 500meter från "medelhavet" där finns redan fuktigheten

plantan behövde, men jag körde på med näring ändå den växte som bara den

då.

Tempen låg runt ca:30-34+

Perfekt kombination verkade det som ju.

Har en som står på ett annat ställe nu där det är torrare växer inte lika bra alls där, så "luftfuktigheten" har stor betydelse för dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in