Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-25, 23:55
  #56209
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag skall säga det att jag vet ju detta mycket väl att vi inte vet om Anders S existerar i verkligheten, men jag tror detta alltså. Förut skrev jag alltid "spöket eller fantomen Anders S" eller lade till efter hans namn "om han existerade". Jag fick aldrig några reaktioner på Anders S i tråden med denna försiktighetsåtgärd, därför bestämde jag mig för att forcera fram denne man på GM plats för att han skulle kunna belysas i tråden. Detta gjorde jag också för att jag inte kunnat begripa hur Snurre80 i så fall trollar i dessa inlägg.

Såna personer som trollar skriver mer fantastiska berättelser som man märker inte riktigt går ihop, de skaver hela tiden.

För att tydliggöra kring Mariestadskällan2. Källan hade aldrig hört talas om någon Anders S samt har frågat runt med vänner, likadant där ingen hade hört talas om honom. Jag anser att det är fullt möjligt att folk kanske sett honom men ej vetat hans namn, så är det ju många gånger. Om Snurre80 kom i slutet av 1991 och Anders ett tag efter så är det ingen långt tidsfönster då Snurre ett ser honom igen säg då tidig höst av döma av hans inlägg.

Jag har själv kollat en mängd Anders S i åldern typ 1964-1968 i Sverige, men inte fått någon "Bråtenträff" 1992, där Snurre80 och Anders s säger sig ha bott. Detta "Svenss*on" har också stört mig, jag har kollat på "danska eniro"- krak.se och där funnit några Anders Svensso*n , gått på ett ovanligt mellannamn i den mån det finns och frågat Skatteverket ifall någon av dem invandrat och svaret blev: nej.

Jag tror helt enkelt det var så här med denne Anders S om vi tror att han fanns, att han på hösten 1992 återvände till Danmark för gott och där togs sig ett annat efternamn. Kanske var detta "Svenss*on" vad han kallade sig i Sverige endast. Snurre80 ansåg att han kunde kalla sig lite av varje och vad han hette idag. Jag såg på avsnitt 11, "Spårlöst försvunnen" Svenska fall (Viaplay) och där sade en sakkunnig att en GM oavsett kaliber drar sig undan och söker en trygghet någonstans som är bekant. Så tror jag det är att den som är huvudgärningsman även i detta fall , drar alltså från orten.

Snurre80 säger ingenting om i sina inlägg om att han eller Anders S sett/träffat Helena. Snurre80 säger att Anders S sade: " ingen kommer att tro på någon som dig om han sagt att han hade hennes kläder". Det är ändå så att polisen har i regel låg tilltro till vad missbrukare säger överhuvudtaget i mångt och mycket, som vi vet.

Vad Mariestadskällan2 sade om att Helena lutade sig in i en bil och pratat med föraren/de i bilen vid teatern på Kungsgatan var det enda Mariestadkällan2 sade om detta. Det är jag själv kan jag förtydliga här då om det ej framkom i mitt tidigare inlägg i ett tänkt scenario att Helena tackar nej till ett skjutserbjudande här mycket därför att jag är mycket säker på att hon gick på bron senare 230 meter bort.

Mariestadskällan2 kan jag säga direkt är ingen som gillar att "hitta på" grejjer för nöjets skull, nej.

Det är jag som såg denne korrelation med Anders S påstådda bortavaro med PNs söndag-torsdag och som jag gång på gång har skrivit om. Det är lite det jag menar med denna Snurre80 att om han vill trolla så så bör han göra detta lite tydligare så många kan göra denna koppling till PN. Han nämner inte ens PN, han kunde åtminstone nämnt då typ att "Anders S umgicks med andra danskar" kan man tycka. Istället nämns då "Knullberg"(PU).

Han nämner att Bråten park ägdes av HSB vilket stämmer. Han skriver om just HSB i Skövde i en annan tråd. Han nämner att Anders hade en liten vit Toyota. det är så i Danmark och särskilt vid denna tid att danskarna i regel köpte småbilar och att just Toyota var det mest sålde bilmärket i en mängd år från 80- talet in på 90-talet. Självklart är det så att dessa saker är vaga s k "samband" om ens samband men de försämrar inte Snurre80s trovärdighet direkt heller.

Din PM skrivare, Prinzezzan, hur kan denne veta att Snurre80s historier inte stämmer med verkligheten ? Hur vet denne detta ? På vilket sätt ? Nyfiken. Det sjuka i detta inlägg som Snurre80 skriver är att han skriver om en person som ingen riktigt vet existerade, smart då kan ingen riktigt beslå honom med lögn sedan kan han tillskriva denne fiktive person Anders S alla de egenskaper som en GM skall ha samt att han fyller i alla luckor som vi behöver som:

* Han får en vit mindre Toyota som då har det avhuggna bakparti , som är en sådan bil som PN upphämtas i vid hans bostad 22:30 enligt loudamus källa.. ErAns beige Sierra är trots allt inte klockren här.

* Han går jämnt i pilotglasögon samt vita kläder, "det var bara han" säger Snurre80. Här får vi också en pilotman...

* Hans bortavaro sammanfaller med PNs exakt och det är PNs bil som är borta från söndag-torsdag, enligt loudamus källa igen. Men PN som bekant hade inget körkort och måste ha chaufför. ErAn kan inte vara det för han arbetade på E-lux på måndagen. Vart åkte då den danske PN med chaufför då de var borta så här länge ? Danmark, alldeles självklart.

* De är också så att varken PNs Golf eller ErAns betydligt större Ford Sierra riktigt passar killarna på Hällristningsvägens beskrivning av den bil de såg, " något större än en Golf med mer tvärt sluttande bakparti. Mitt tips blir en Toyota Tercel 3-5 dörrars halvkombi här.

* Enligt loudamus källa så kommer denna vita bil som hämtat PN tillbaka igen vid tvåtiden och "hämtar PNs bil". Man byter nog till denna då för vem kör PNs bil ? Kör man i kortege ? Nja. Men hursomhelst, den bil som Gatstens vittne ses köra inne på cykelvägen vid 23:30-00.00 kan inte vara PNs Golf om vi får tro loudamus källa då. Här blir då Anders S Toyota behjälplig om man tror på detta danskspår, vilket jag gör.

* Snurre80 fyller också på med Anders S utseende som 1.80 lång, småfet, mellanblond och ärrig i ansiktet. Här passar han in som mannen som sprang från Sjukhuset "mot Lockerud" också då han även bodde på Bråenvägen. "Vita shorts" , Anders S bar alltid vita kläder. En trollare hade ju sagt att han var "vältränad" eller muskler om kan man ju tycka här om han vill förleda oss även här.

* I nämnandet av PU som Anders S skall ha hängt med/känt så görs både en koppling till anabola steroider, krogvakt som Anders S skall ha varit enligt Snurre80 och som PU sedermera blev samt kopplingen till gymmet : Mickes Gym som PU tränade på och som Helena också var på. Denna koppling skall sägas gör jag och detta tror jag inte ens Snurre80 gör oavsett vilket syfte han är i, ärligt eller inte.

Han gör alltså en perfekt pusselbit till oss här som skall passa i det som vi inte riktigt får ihop. Han gör det trovärdigt så det inte blir för uppenbara samband, men det är väl otydligt kan jag tycka för att förleda den stora massan om jag uttrycker mig så. Nej, Anders S står kvar.

För det första så har jag inte några som helst uppgifter om huruvida Mariestadskällan2 har kommit med sann information eller ej. Det gäller Snurre80:s inlägg i detta ämne.

Jag hoppas att du förstår att jag inte kan skriva för mycket, då riskerar jag att outa både uppgiftslämnaren och Snurre. Men jag ska ge dig ett kort svar. Snurre80 har aldrig bott i Mariestad. Han var intresserad av fallet. Han berättade själv vid tillfället för inläggen vad han gjort (skarvat ihop en historia ) och det till någon som han kände (uppgiftslämnaren). Han gjorde detta inte av illvilja, och trodde att någon skulle genomskåda berättelsen. Naturligtvis vet jag mer runt detta, men av respekt till uppgiftslämnaren och Snurre80 kommer jag inte att skriva något mer.

Vi har nu fått reda på att GuDa inte var det s k "brovittnet", och det är jättebra, tycker jag, att felaktiga uppgifter kan identifieras och uteslutas. Hur ska vi annars komma framåt? Nu har vi fått klarhet även hur det förhåller sig även med "AS".

Om en icke-existerande "AS" fortsätter att involveras i scenarion av vad som kan ha hänt Helena, så är det beklagligt. Detta speciellt för "nytillkomna", som kanske tror att han existerar. För mig framstod berättelsen som för tillrättalagd och tagen direkt från tråden. (Därför engagerade jag mig inte i det.) Tyvärr visade det sig att det var så. En icke avancerad gissning från min sida är att berättelsen skulle "passa in", ge en pusselbit, som skulle passa in.

Om du misstror detta och väljer att inkludera "AS", så är det din fulla rätt att göra det. Personligen vill jag skala bort felaktigheter, så att korrekta uppgifter finns kvar. Ju fler fel uppgifter som kan skalas bort, desto klarare borde fallet blir. I alla fall i min bok.
Citera
2024-04-25, 23:59
  #56210
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
PW är ett stort jla skämt, det borde väl alla förstått av idag! Att denna tråd bara går på repeat, repeat och åter repeat utan att den tar ett enda minsta steg framåt är inte alls konstigt!



Där har du fel, det finns många danskfödda med svenska namn, jag känner ett flertal vilka även har mor och farföräldrar födda med svenska namn.

Det har du säkert rätt i. De kan ju härstamma från Sverige från början (nära från Malmö t ex). Vanligast torde dock vara att ha ett danskt efternamn om familjen härstammar från Danmark.
Citera
Igår, 09:40
  #56211
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
För det första så har jag inte några som helst uppgifter om huruvida Mariestadskällan2 har kommit med sann information eller ej. Det gäller Snurre80:s inlägg i detta ämne.

Jag hoppas att du förstår att jag inte kan skriva för mycket, då riskerar jag att outa både uppgiftslämnaren och Snurre. Men jag ska ge dig ett kort svar. Snurre80 har aldrig bott i Mariestad. Han var intresserad av fallet. Han berättade själv vid tillfället för inläggen vad han gjort (skarvat ihop en historia ) och det till någon som han kände (uppgiftslämnaren). Han gjorde detta inte av illvilja, och trodde att någon skulle genomskåda berättelsen. Naturligtvis vet jag mer runt detta, men av respekt till uppgiftslämnaren och Snurre80 kommer jag inte att skriva något mer.

Vi har nu fått reda på att GuDa inte var det s k "brovittnet", och det är jättebra, tycker jag, att felaktiga uppgifter kan identifieras och uteslutas. Hur ska vi annars komma framåt? Nu har vi fått klarhet även hur det förhåller sig även med "AS".

Om en icke-existerande "AS" fortsätter att involveras i scenarion av vad som kan ha hänt Helena, så är det beklagligt. Detta speciellt för "nytillkomna", som kanske tror att han existerar. För mig framstod berättelsen som för tillrättalagd och tagen direkt från tråden. (Därför engagerade jag mig inte i det.) Tyvärr visade det sig att det var så. En icke avancerad gissning från min sida är att berättelsen skulle "passa in", ge en pusselbit, som skulle passa in.

Om du misstror detta och väljer att inkludera "AS", så är det din fulla rätt att göra det. Personligen vill jag skala bort felaktigheter, så att korrekta uppgifter finns kvar. Ju fler fel uppgifter som kan skalas bort, desto klarare borde fallet blir. I alla fall i min bok.

Fantasikonceptet "Anders S" skapat av Snurre80 skrotas omedelbart. Tack, Prinzezzan för arbete med detta. Beträffande Mariestadskällan2 så var detta framställt till Thord som tog upp denna källa skall sägas om det var oklart då.

Denna teknik kan vi kalla det att forcera fram namn nästintill störigt mycket gör då till slut att folk med info samt insikter gällande ett namn eller en teori känner sig nödgade att komma fram och klarlägga saker och helt avföra ett namn, en helt påhittad person i detta fall.

Jag står då kvar här med tre namn i detta danskspår: ErAn, PN och JohLa. Jag kommer inte att tillföra någon mer dansk mansperson till dessa. Kring dessa tre finns det underlag kring. Det är också så här som skavt mig kring den person som Helena gått med, att det blir mycket knepigt om denna person skulle vara en ärrig och råbarkad typ som den fiktive Anders S.

Det är inte sannolikt och det är bra att denna "möjlighet" helt försvann. Pilotman i denna grupp då blir som jag nämnt tidigare och som allt som oftast enligt källa bar just pilotglasögon- JohLa. Han har till och med då ett par uppstickande solglasögon vad som verkar vara av pilottyp i sin kavajficka på bild då i tidningen från den 18 juli 1992, då han snackar så mycket och knepigt om bl a vad ErAn haft för sig denna kväll/natt som helt motsägs av ErAn själv i förhör.

JohLa säger då själv i tidningen att han pratat med Helena inne på Stadt. Är han då så fräck att han kan säga detta i tidningen inför alla om folk visste att han skulle varit en total främling för henne i så fall ? Det är inte heller så ovanligt att GM sett i andra fall haft en vilja av att sätta sig själv i händelsernas centrum och en vilja att framhäva sig själv.

JohLa, snackaren som var jämngammal med Helena och bodde på Lockerud, kan han ha gått med Helena ? Jag tror han kunnat framställa sig själv som både lite trevlig och ofarlig.
Citera
Igår, 13:49
  #56212
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Vad är det som är märkligt med en grupp tjejer där inte alla fokuserar så mycket och lägger på minnet en viss detalj på en persons klädsel när de går med varann och samspråkar ? De hade varit mycket märkligare om allihopa hade tänkt på och lagt märke till exakt samma sak lika ingående, när de går här med varann.

Nej, jag fick inget exakt datum av henne utan det är dessa "dagar efter" försvinnandet som vi har som i P4-dok.

Precis så! Alla (tjejerna) i gruppen går naturligtvis inte och hela tiden tittar på samma sak. Ett par tjejer kan vara fullt upptagna med att prata med varandra utan att lägga märke till att det kommer ett par gående på kanske den andra sidan av bron, någon kan vara "full". Och så vidare. Nu ska vi vara tacksamma för att vi har fått ny information om brovittnet, och att vi kan stryka vittnet GuDa - som in absurdum har misskrediterats samt använts som ett "bevis" på vittnets otillräknelighet.

Och just så: Tidpunkten för brovittnets utsaga till polisen är alltså "dagarna efter" försvinnandet, vilket har stått att läsa i tråden länge. (Jag har till och med själv skrivit det. Någon exakt dag har aldrig varit aktuell.) Noterbart med "dagarna efter" försvinnandet är att jag tolkar det som att tiden räknas från just försvinnandet, alltså från den 14 juni. Initialt tänker jag mig då att vittnet hörde av sig på kanske onsdagen eller torsdagen - men som då blir bara en dag eller två dagar efter det att nyheten kom ut officiellt i TSL på tisdagen den 16 juni. Men, det skulle också kunna vara så att brovittnet hörde av sig redan på tisdagen, faktiskt. Just uttrycket "dagarna efter" försvinnandet får vi nog tolka väldigt fritt och "löst".
Citera
Igår, 14:21
  #56213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Precis så! Alla (tjejerna) i gruppen går naturligtvis inte och hela tiden tittar på samma sak. Ett par tjejer kan vara fullt upptagna med att prata med varandra utan att lägga märke till att det kommer ett par gående på kanske den andra sidan av bron, någon kan vara "full". Och så vidare. Nu ska vi vara tacksamma för att vi har fått ny information om brovittnet, och att vi kan stryka vittnet GuDa - som in absurdum har misskrediterats samt använts som ett "bevis" på vittnets otillräknelighet.
[...]

Däremot är det ett felslut att låta detta bli bevis på att vittnet är tillräkneligt, som nu verkar bli fallet. De andra argument som har framförts mot det gäller ju i lika hög grad vem vittnet än är.
Citera
Igår, 14:25
  #56214
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Däremot är det ett felslut att låta detta bli bevis på att vittnet är tillräkneligt, som nu verkar bli fallet. De andra argument som har framförts mot det gäller ju i lika hög grad vem vittnet än är.

Med en dåres envishet fortsätter du. Varför? Börjar det bli nervöst?

Så bara för att GuDa beskrevs som en otillräknelig pundare, är den nu aktuella tjejen det också?
Citera
Igår, 14:31
  #56215
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Det var Helena med sällskap som gick där.

/.../

Slumpen finns, men jag tycker nog att folk bör ha varit ute och bör sett henne. Det är nog mycket därför Jenven inte riktigt vill ta till sig brovittnet. Han säger ju att det var mycket folk ute.

/.../

Det är denna tanke som ändå blir knepig att ta till sig trots allt. Hon måste ju känt förtroende för denne man som gör henne sällskap här, den dolda mörka genväg som det bör bli bakom fängelset och upp till Ekuddenvägen. Om detta hade varit KM som följt henne hem för att vara juste skulle då följt henne ändå fram till i alla fall skogsstigen. När de kommer fram här så måste en bil redan stå här. KM måste i alla fall sett GMs bil eller hela bråket, hört åtminstone. Sticker han bara iväg sedan då ? Hans DNA är klarlagt att det inte finns på skorna inte heller CLs då. Han skall senare då vid 3-tiden träffa på den gamle kompisen Henrik A i backen på Stockholmsvägen och uppträda fullständigt normalt, lite berusad dock. Det f u n k ar inte i hur man än ser på det.

/.../

Det är så att denne man bredvid henne var kapabel att döda, så är det alltså.

Min första fetning: Ja, de nya uppgifterna om brovittnet gör det nästintill omöjligt att det INTE skulle ha varit Helena som gick på bron med manligt sällskap. Det har jag trott från dag ett. Jenvéns "problem" är att han vill få med en bil direkt från början, men det menar jag är ett feltänk.

Min andra fetning: Jo, men folk såg henne ju - på bron! Och sannolikt utanför gamla Systembolaget, som då låg på Österlånggatan med gaveln ner mot Kungsgatan. När Jenvén säger att det var mycket folk ute, menar han i huvudsak på torget.

Min tredje fetning: Jo, det funkar - men kanske inte just som Helenas baneman eller ens som direkt inblandad, vilket också kan vara förklaringen till varför KM:s DNA inte återfanns på Helenas sko/skor. I övrigt kan KM ha träffat på Henrik så sent som 03:30 (eller faktiskt ännu senare!*), eftersom Henrik har sagt att han uppskattar tiden grovt till mellan 02:30 och 03:30. Det är väldigt konstigt att denne Henrik inte bättre kan specificera tidpunkten - särskilt som han precis hade lämnat en ny tjej.
* I ett av samtalen med Fredrik i TV3 hävdar Lars Johansson med bestämdhet att KM inte har kunnat lämna ett fullgott alibi för tiden mellan strax efter 02:00 och 04:00. Just "sluttiden" 04:00 pockar på uppmärksamhet. Polisen har uppenbarligen någonting som "avslutar" bristerna i KM:s alibi först vid just 04:00.

Fokusera noga på tiderna som anges, särskilt de i radiodokumentären och tidsuppgiften om Henrik och den nya tjejen. Det är märkligt att Henrik inte bättre kan redogöra för tiden för mötet med Kl*as I TV3, när Henrik precis hade lämnat sin nya tjej. Om inte borde ju Henriks nya tjej också ha kunnat ange en hyggligt säker tidpunkt för när Henrik gick. I övrigt får jag alltmer känslan av att Fredriks syfte med de tre programmen i TV3 var att försöka "hjälpa" KM. Jag kände mig aldrig bekväm med programmen som sändes i TV3, och än mindre nu när jag har tittat på dem igen.

Det är rejält störande att Henrik i TV3:s dokumentär anger tiden för mötet till mellan 02:30 och 03:30, eftersom jag tidigare bevisade att mötet omöjligen kan ha skett förrän tidigast runt 03:00 och senast runt 03:30. (Men även 03:40 skulle vara fullt möjligt.) (Klas skulle ju ringa från torget runt 02:15, sedan köa i korvkiosken, äta upp maten och sedan "aspackad" stappla hemåt. Klockan bör därför ha varit cirka 03:00 i det scenariot.)

I samband med radiodokumentären 2017 angavs tiden för mötet till runt 03:30, vilket skulle stämma bra med PW70:s uppgifter ovan att Henrik lämnade den nya tjejen runt 03:15. Det som är intressant är att KM ska ha sagt i förhören att mötet omöjligen kunde ha skett så sent som 03:30, eftersom han påstod att han var hemma långt före det. Om vi leker med tanken att mötet faktiskt skedde runt 03:30 - vilket det mesta som sagt tyder på - lämnas en irriterande tidslucka på i runda slängar 30 minuter angående Klas göranden. Ett möte runt 03:30 i korsningen Stockholmsvägen/Snickaregatan (alternativt Ladukärrsvägen) öppnar ändå för möjligheten att Klas skulle ha kunnat vara med Helena och några andra vid Kohagen, kanske då som ofrivilligt vittne. Att ta sig från Kohagen runt 02:40 till mötet med Henrik 03:30, innebär faktiskt en promenad på just cirka 50 minuter i packat tillstånd (3 km). Det mesta tyder på att Henrik och Klas möttes runt 03:30, men Klas har sagt att det är omöjligt. Någonting är rejält fel här. Jag är övertygad om att Henrik angav ett ganska exakt klockslag för mötet med Klas i polisförhöret, ett klockslag som Klas inte vill kännas vid. Jag får en känsla av att Klas av någon anledning medvetet ville placera sig i hemmet tidigare än vad som faktiskt var fallet.

Om mötet hade ägt rum 03:00, hade jag utan invändningar accepterat att Klas ringde från telefonkiosken runt 02:15, gick och köade i korvkiosken, åt och stapplade hem. Men det mesta tyder på att mötet ägde rum runt 03:30, och därför uppstår denna irriterande tidslucka på 30 minuter.

Min fjärde fetning: Mannen bredvid Helena måste INTE ha varit kapabel att döda. Det måste inte ha varit den personen som dödade Helena.

Edit: Men självklart skulle mannen som sågs promenera med Helena också ha kunnat vara PU. Sh*ane P skulle också kunna funka. Någon av danskarna? Oavsett känns det som att det är ett mycket litet antal personer som passar in som möjligt promenadsällskap till Helena.
__________________
Senast redigerad av Ugglan. Igår kl. 14:48.
Citera
Igår, 20:26
  #56216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Med en dåres envishet fortsätter du. Varför? Börjar det bli nervöst?

Så bara för att GuDa beskrevs som en otillräknelig pundare, är den nu aktuella tjejen det också?

Nej, det är inte alls nervöst. Alla som har en annan åsikt än du måste inte ha en agenda av att skydda någon.

Vittnet är/var måhända inte pundare, men det finns ju andra anledningar till att ett vittnesmål kan vara otillförlitligt. Omvänt - ska jag kanske förtydliga - är icke-pundare inte alltid goda vittnen. Det gäller till exempel när de fakta som de vittnar om kan ha varit kända på annat sätt. Det har flera andra skrivit om de senaste dagarna, så jag upprepar inte det.
Citera
Igår, 20:28
  #56217
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Vad är det som är märkligt med en grupp tjejer där inte alla fokuserar så mycket och lägger på minnet en viss detalj på en persons klädsel när de går med varann och samspråkar ? De hade varit mycket märkligare om allihopa hade tänkt på och lagt märke till exakt samma sak lika ingående, när de går här med varann.



Nej, jag fick inget exakt datum av henne utan det är dessa "dagar efter" försvinnandet som vi har som i P4-dok.

Jag tycker nog att vita byxor med breda färjade ränder är mer än bara en viss detalj. Brovittnet kunde lämna detaljerad beskrivning på byxorna samt att mannen bar pilotglasögon, men ingen annan i sällskapet noterade ens att tjejen på bron hade randiga byxor och det tycker jag är lite märkligt.
Citera
Igår, 21:58
  #56218
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.


Sorry ,tvungen att korta ner ditt formidabla inlägg av utrymmesskäl.(IB03)

Fokusera noga på tiderna som anges, särskilt de i radiodokumentären och tidsuppgiften om Henrik och den nya tjejen. Det är märkligt att Henrik inte bättre kan redogöra för tiden för mötet med Kl*as I TV3, när Henrik precis hade lämnat sin nya tjej. Om inte borde ju Henriks nya tjej också ha kunnat ange en hyggligt säker tidpunkt för när Henrik gick. I övrigt får jag alltmer känslan av att Fredriks syfte med de tre programmen i TV3 var att försöka "hjälpa" KM. Jag kände mig aldrig bekväm med programmen som sändes i TV3, och än mindre nu när jag har tittat på dem igen.

Det är rejält störande att Henrik i TV3:s dokumentär anger tiden för mötet till mellan 02:30 och 03:30, eftersom jag tidigare bevisade att mötet omöjligen kan ha skett förrän tidigast runt 03:00 och senast runt 03:30. (Men även 03:40 skulle vara fullt möjligt.) (Klas skulle ju ringa från torget runt 02:15, sedan köa i korvkiosken, äta upp maten och sedan "aspackad" stappla hemåt. Klockan bör därför ha varit cirka 03:00 i det scenariot.)

I samband med radiodokumentären 2017 angavs tiden för mötet till runt 03:30, vilket skulle stämma bra med PW70:s uppgifter ovan att Henrik lämnade den nya tjejen runt 03:15. Det som är intressant är att KM ska ha sagt i förhören att mötet omöjligen kunde ha skett så sent som 03:30, eftersom han påstod att han var hemma långt före det. Om vi leker med tanken att mötet faktiskt skedde runt 03:30 - vilket det mesta som sagt tyder på - lämnas en irriterande tidslucka på i runda slängar 30 minuter angående Klas göranden. Ett möte runt 03:30 i korsningen Stockholmsvägen/Snickaregatan (alternativt Ladukärrsvägen) öppnar ändå för möjligheten att Klas skulle ha kunnat vara med Helena och några andra vid Kohagen, kanske då som ofrivilligt vittne. Att ta sig från Kohagen runt 02:40 till mötet med Henrik 03:30, innebär faktiskt en promenad på just cirka 50 minuter i packat tillstånd (3 km). Det mesta tyder på att Henrik och Klas möttes runt 03:30, men Klas har sagt att det är omöjligt. Någonting är rejält fel här. Jag är övertygad om att Henrik angav ett ganska exakt klockslag för mötet med Klas i polisförhöret, ett klockslag som Klas inte vill kännas vid. Jag får en känsla av att Klas av någon anledning medvetet ville placera sig i hemmet tidigare än vad som faktiskt var fallet.

Om mötet hade ägt rum 03:00, hade jag utan invändningar accepterat att Klas ringde från telefonkiosken runt 02:15, gick och köade i korvkiosken, åt och stapplade hem. Men det mesta tyder på att mötet ägde rum runt 03:30, och därför uppstår denna irriterande tidslucka på 30 minuter.

Min fjärde fetning: Mannen bredvid Helena måste INTE ha varit kapabel att döda. Det måste inte ha varit den personen som dödade Helena.

Edit: Men självklart skulle mannen som sågs promenera med Helena också ha kunnat vara PU. Sh*ane P skulle också kunna funka. Någon av danskarna? Oavsett känns det som att det är ett mycket litet antal personer som passar in som möjligt promenadsällskap till Helena.

Jag ryser av detta, gåshud. Herrejävlars helvete, jag tror jag nu vet hur allt detta har gått till hur och varför. För det första skall man bara inte tro att man som utifrån skulle veta mer om Helena( och vad hon skulle göra och inte), än hennes bästa vän PW och hennes systrar.

Det finns bara en enda person som Helena skulle ha förtroende för att gå denna mörka ödsliga sträcka med bakom polishuset och det är KM. Det är bara så.

Jag tror att det gått till så här. Helena frågar vid stängning om ingen "skall gå/åt hennes håll", KM finns där vid hennes sida och har tidigare hjälpt henne att ringa hem. KM kan nog tänka sig att följa henne hem som en god vän. Han måste i alla fall gå iväg och ringa sambon på KSS. Frågan är om han här sade att han skulle följa Helena hem ? Jag tror inte detta, för då hade hon tvingats blivit invigd i denna lögn. KMs ide att följa efter får han i stunden när han ser Helena gå över torget. Medan KM pratar lite i telefon så pratar Helena samtidigt med BW kort, hon börjar sedan gå över torget, detta stöds av tre vittnen.

Klas får syn på Helena när hon går förbi telefonkiosken, han känner igen henne enkelt av de ovanliga, randigt färgglada byxorna bl a. Han hinner ikapp vid Österlånggatans början. De går tillsammans, KM har bara tänkt att vara juste och följa henne hem De når teatern vid Kungsgatan och här står en bil parkerad, med de mot kvinnor framfusiga danskarna ; ErAn, PN och JohLa. De vill gärna köra hem henne endast inte KM, han får ej plats...Min tanke.

KM och Helena fortsätter 230 meter västerut tills de når slutet av bron, de möter en grupp tjejer där och beslutar sig för att vika av höger ner efter bron på stigen emellan Fängelset och ån. Detta är Helenas ide att de skall ta denna bakväg för hon känner sig inte bekväm med danskarna i bilen på Kungsgatan särskilt inte en person som varit extra påflugen tidigare- JohLa. Hon har dåliga vibbar av dessa och är lite rädd att de skall följa efter dem. Detta kan de inte göra med sin bil om de tar denna ödsliga naturstig över denna äng då , där de sedan kan komma upp väldigt bra i anslutning till den skogsstig på Ekuddenvägen som leder fram till Helenas hem.

Det är bara det att när KM och Helena kommer upp hit så står redan danskarna här med sin bil. Det är Johla som har kommit på detta kanske för att visa sig macho , eventuellt trakassera paret, för han är själv intresserad av Helena. Så tror jag det är och att han är den som tidigare på kvällen även ha kört på denna cykelväg med sin bil eller en bil han lånat av sina föräldrar, detta kan jag tro. För det är så att om GM senare skall köra in på denna cykelväg och upphämta kroppen så måste de veta att det går att köra här inne med bil i detta kritiska läge. Man behöver alltså haft info om detta att denna väg var farbar väldigt färskt, så inte kommunen hade fått upp några betonggrisar eller bommar något typ minst dagen före eller något som man inte smällt i inte kunde fortsätta köra, i detta hyperkritiska läge.

Det uppstår sedan bråk här och de kanske rycker tag i KM eller vill håna, sätta sig över honom, JohLa tror jag igen är orsaken. "Så får ni inte göra", säger Helena. Det eskalerar och händer mycket värre grejjer då och KM bevittnar detta, allt. Detta är ju ett mycket kort händelseförlopp och Helena avlider som följd och KM är helt ensam med tre stycken substansknaprande förhärdade/psyko danskar som håller ihop.

De säger nu till KM att han skall hålla käften om detta. De kan hota att även döda honom men de kan också endast ha sagt att om han angav dem så skulle de neka eller helt lägga skulden på honom. Tre mot en. Om vi skall vara ärliga här så uppstår det ett dilemma här. Uppdagas detta så har då han följt henne hem men han kunde inte beskydda henne (hur hade han kunnat ?) och risken är att han själv blir utskämd och misstänkt själv. Vi kan säga att han skulle sprungit till polisen direkt givetvis. Det är ju bara det att detta beslut måste göras omgående för annars kan både tid ticka iväg och tankar på den egna säkerheten och välbefinnandet ta form.

Någon i denna grupp kommer på iden att kroppen måste bort från platsen och detta sköter danskarna (förövarna) själva, KM skall bara tiga och återvända samma väg som han kom över ängen tillbaka in mot stan och hem. KM drar från Kohagen kanske vid 2.30. Det tar en 30-35 minuter hem och han funderar... och överlevnadsinstinkten tar överhanden, ingen tid för gråt .Han träffar på kompisen Henrik i sista backen innan hans skall höger in på Ladugårdsvägen. De står och snackar där uppe i några minuter och KM säger alltså inget om detta här. Då har han redan här i så fall slagit in på en väg som det kan bli mer och mer smärtsamt att avvika ifrån.

Han går sedan de då c.a 450 metrarna hem till sin bostad och det tar cirka 5 minuter. Klockslaget 4.00 (c:a) är mycket viktigt för det är då han ringer sin sambo igen som nattarbetar på KSS. Detta framgick även i Fredriks Undeviks "Att lösa ett mord". Man kan ju då helt klart anta att han funderar lite kanske innan han ringer sambon i ett antal minuter. Han har gått om tid faktiskt för detta om vi ser på tiderna vi bollar med här. Om KM var så full så att han skulle haft betydande luckor under klockslaget 2.00-3:00 så skulle han varit "radar" och då undrar jag om han ens kommit på tanken att ringa sambon vid 2:15 vid torget. Sedan har jag lite svårt att tänka mig då om han tar en korv och det är klart vid 2:30 och sedan går han hem, han stöter på Henrik A, c.a 2.50 och de står och pratar kanske i 5, 6 minuter och sedan går han hem . Han är då hemma lite efter 3:00-3:10 om vi sträcker ut det.

Om man är så full så är man helt slut nu. Man däckar antingen i sängen eller i soffan ganska snart, att hålla sig vaken till 4.00 för att ringa sambon...känns lite märkligt mot denna bakgrund skall sägas. Allt detta ovan då är en hypotes av mig här, kom ihåg det. Säger han inget till sambon här heller rullar detta på, sjukskrivning på måndag blir ju självklart mot denna bakgrund. Behöver ju ej vara av detta skälet skall sägas.

Jag tittar på "Att lösa ett Mord" igen och kommer in vid när han säger att "det är en skam" och "en svart fläck i mitt liv" och tar sig för näsan med tårar i ögonen, är det endast att han var misstänkt för detta som oskyldig som skaver honom här ? Vi vet inte men... Problemet med polisens tänk som Ugglan också sagt att de typ alltid vill ha EN GM till brottet. KM sågs som GM vilket han inte är, helt övertygad om. Han hamnade i en helvetisk situation som han var tvungen att hantera på något sätt. Jag säger igen detta ovan är spekulation och vi vet inte men för mig kryper det alltså närmare...hm.
__________________
Senast redigerad av IB03 Igår kl. 22:54.
Citera
Igår, 22:33
  #56219
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jag tycker nog att vita byxor med breda färjade ränder är mer än bara en viss detalj. Brovittnet kunde lämna detaljerad beskrivning på byxorna samt att mannen bar pilotglasögon, men ingen annan i sällskapet noterade ens att tjejen på bron hade randiga byxor och det tycker jag är lite märkligt.

Alla tjejerna har sett paret mer eller mindre , men det är särskilt en tjej i gruppen som har memorerat dessa byxor fullständigt. Hon är då den i gruppen med störst detaljkunskap av detta signalement och är den som hör av sig. Hon har mest kött på benen av dem och vet vad hon har sett och snackar om då.

Det är samma ifall du går omkring med ett gäng grabbar förslagsvis , kanske en i gruppen är helt grymt intresserad av bilar och kan komma ihåg någon bil han ser in i minsta detalj. Vad regplåten beträffar så fångar den inte intresset ,så vida denna bil som ses inte uppfattas som kraftigt misstänkt i ett pågående brott förslagsvis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback