2010-05-13, 12:31
Medlem
Alla inom Polisen är övertygade om att det finns något svar på gåtan. Men det främsta hindret är mängden information som kom in. det finns över 1500 tips....

Men jag gillar din optimism.

Har du mer info att stämma av. Du kan även använda min mailbox om du inte vill skriva offentligt.

Men det mseta tyder väl på att det handlar om ett mord...
Citera
2010-05-13, 12:38
Bannlyst
Den främsta hypotesen, som polisen och media fört fram, har varit att Helena blev attackerad vid lekplatsen/skogsstigen/cykelvägen ca 75-100 m från sitt hem vid Ekudden, natten till den 14 juni -92. Hon hade i så fall nästan hunnit ta sig igenom skogen från vägen som leder ut till badet/campingen på Ekudden. På platsen där Helena tros ha blivit attackerad, hittades senare två av hennes ringar samt den ena eller båda av hennes skor. Dessa kan hon ha tappat under den eventuella attacken. Vittne/-n hörde en kvinna skrika, minst två höga mansröster prata samt en bildörr slå igen. Dessutom var det någon/några (?) som såg en liten, ljus bil åka från platsen där skriket kommit från, vid tiden för skriket och de höga rösterna.

Om det var så det gick till så kan en gärningsman/gärningsmän ha följt efter Helena i bil hem från Stadt. Antingen kan personen/personerna ha följt efter Helena igenom skogen och ”slagit till” när hon nästan var framme eller så har personen/personerna i bilen förföljt Helena, sett henne gå mot skogsstigen och därefter åkt runt villaområdet och väntat på henne vid lekplatsen. Det som kan tala för det senare, är att gm vid det förra måste ha lämnat bilen vid vägen som går ut mot Ekudden. I ett sådant scenario måste gm ha burit Helena genom skogen, tillbaka till vägen, vilket antingen skulle ha varit besvärligt. Om vittnet fanns på andra sidan skogen, vid villagatorna, kan han/hon då ha hört bildörren slå igen något/några hundratalet meter därifrån? Om gm väntade vid lekplatsen och hade bilen på cykelvägen bredvid, hade det bara varit att köra bilen ut från cykelvägen, via en av villagatorna och därifrån.

En eventuell hypotes kan också läggas fram, som säger att Helena kan ha avsett att ha tagit taxi hem men på väg mot en taxi stött på en bekant/bekanta, som erbjudit henne skjuts hem. Dessa kan sedan ha åkt åt ett helt annat håll än åt Ekudden-hållet. I så fall kan vittnesmålen vara fel; kanske var det en annan natt någon hörde en kvinnas skrik och mäns höga röster. Kanske var det en annan natt som någon såg bilen och hörde bildörren slå igen.

Kan något vittne medvetet ha misslett polisen? Kriminalkommisarie Karl Erik Kvist nämnde i en artikel några år efter Helenas försvinnandet, att man spekulerat i om ringarna och skon/skorna placerats dit i efterhand, för att missleda polisen. Men då måste gm ha vetat att detta var den väg Helena skulle gå hem…

Något som talar för att gm kände eller kände till Helena är att hon gömts så pass ”bra” att ingen hittat henne efter 16 år. Skulle en ”random” gm ha gjort sig så stort besvär, om han visste att polisen inte hade någon koppling mellan Helena och honom? En annan sak är att, om hon blev attackerad i skogen, gm visste att hon skulle ta vägen genom skogen och väntade på henne på andra sidan. Om Helenas tillhörigheter placerades dit i efterhand, borde gm ha vetat vilken väg Helena skulle gå, så att sakerna skulle finnas just längs denna väg hem.

Finns det någon som sett Helena EFTER torget? Och vem var det som kontaktade flera polisstationer i södra och västra Sverige och ”tipsade” om att Helena skulle vara begravd på Ekudden? Finns det någon annan anledning till detta, än att det låg något i det (bortsett från att det var en störd människa som ringde)? Grävdes det på fel ställe på Ekudden?

Vad tror ni andra? Har ni andra hypoteser? Vet ni något? Har ni hört något – gammalt eller nytt?

Det måste finnas någon eller några som vet – eller kan ana sig till – vad som hänt Helena! Diskussionen om vad som hänt Helena och var hon finns måste fortsätta för hennes familjs, släkts och vänners skull! Så – vet ni något eller kan fråga bekanta – berätta! Den här tråden når många och är ett utmärkt ställe att diskutera på. Kan vi inte försöka få igång tråden igen?!?[/quote]

Intressanta hypoteser som polisen jobbat efter, personligen undrar jag följande.

1. är hjulspåren säkrade som mindre än 24 tim gammla, eller är det ett antagande att de skulle vara gärningsmannens hjulspår ?.

2. skor och ringar låg i en följd dvs. först en sko sedan ring efter ring.
ungefär som att man går och plockar av sig och släpper rakt ned.
händer det vid ett överfall ?

3. kan rösterna och skriken tillhöra oskyldiga pisse paus killar ?

4. vem såg den "vita" bilen, under en veckas tid kommer mååååånga ljusa bilar cirkulera i området.
bla en äldre släkting till mig som har båten på ekuddens båtgård.

5. polisen har ju bekräftat att hon är iaktagen fram till i höjd med polishuset/alhagen golfbana.
alltså försvinner hon efter polishuset.

6. vänner borde brutit i hop för längesedan om dom är GM !

7. borde inte bästa stället att gömma ett lik på inom stadsgränsen vara soptippen, som på den tiden var i drift, lättillgänglig, dåligt upplyst och undanskymd

en ny tes kan vara: Helena åker med en känd bil från polishuset och ändrar sina planer, de bestämmer sig för en tur till rattugglan för en kopp kaffe (som de flesta vid den här tiden) men först stannar de och pratar lite i bilen någonstans på vägen till rattugglan, något går över styr och hon brags om livet, närmaste platsen att "dumpa" kroppen är kanske soptippen.
förr fanns en väg från muggebovägen vid det gammla huset som ledde till soptippens baksida, skulle vara dö enkelt att ta sig den vägen osedd.
sedan är det bara att ta E20 där ifrån.
enda svåra här är hur han lyckas "plantera" accesoarerna där de låg, men då kan det förklara varför man hittar skor och ringar på rad som om man kastat dit dom, och då lär kroppen heller alldrig hittas!

MEN bara en tes utan substans ! men heller inget som talar mot.
Citera
2010-05-13, 12:53
Medlem

En eventuell hypotes kan också läggas fram, som säger att Helena kan ha avsett att ha tagit taxi hem men på väg mot en taxi stött på en bekant/bekanta, som erbjudit henne skjuts hem. Dessa kan sedan ha åkt åt ett helt annat håll än åt Ekudden-hållet. I så fall kan vittnesmålen vara fel; kanske var det en annan natt någon hörde en kvinnas skrik och mäns höga röster. Kanske var det en annan natt som någon såg bilen och hörde bildörren slå igen.

Redan mycket tidigt under utredningen berättade Polisen att Helena ringt sin syster Ulirca och berättat att hon var på hemväg.

Ulrica ville att hon skulle ta en taxi...
Helena skall ha sagt att hon inte hade pengar...
Ulrika erbjöd då Helena att betala taxin när den kom fram till deras hus.
Men Helena avböjde...
- jag går...

Kan Helena verkligen tagit en taxi då....

Är den man hon klivit in i bilen hos när de skulle och fika okänd....
Är det ett vanligt beteende att åka iväg med någon okänd...

Varför är soptippen ditt självklara val när det gäller var likets gömts.....
Citera
2010-05-13, 12:54
Medlem
Det vore intressant att få ett tidsscenario utav kända händelser.

1. Vad är klockan när Helena ses gå från torget?
2. Vad är klockan när det kvinnliga vittnet hör det hon hör?
3. Vad är klockan när pojkarna ser en ljus bil på cykelbanan?

Prytz67 kanske kan svara på den första om du kommer ihåg?
Citera
2010-05-13, 12:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Henis

Redan mycket tidigt under utredningen berättade Polisen att Helena ringt sin syster Ulirca och berättat att hon var på hemväg.

Ulrica ville att hon skulle ta en taxi...
Helena skall ha sagt att hon inte hade pengar...
Ulrika erbjöd då Helena att betala taxin när den kom fram till deras hus.
Men Helena avböjde...
- jag går...

Kan Helena verkligen tagit en taxi då....

Är den man hon klivit in i bilen hos när de skulle och fika okänd....
Är det ett vanligt beteende att åka iväg med någon okänd...

Varför är soptippen ditt självklara val när det gäller var likets gömts.....

1. Om hon blir tillfrågad om bilfärd så är det nog någon hon känner till på ett vis eller annat.
kan vara någon i bekantskapskretsen som hört konversationen och tagit fördel.
2. ganska vanligt att dra en kopp på rattis på den tiden.
3. soptippen ligger bara 500-1000 m från rattugglan

Jag har känt på mig från första dagen att hon finns på soptippen, fråga mej inte varför, det bara är så. men jag har haft fel förr !
Citera
2010-05-13, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av strukturalisten
Det vore intressant att få ett tidsscenario utav kända händelser.

1. Vad är klockan när Helena ses gå från torget?
2. Vad är klockan när det kvinnliga vittnet hör det hon hör?
3. Vad är klockan när pojkarna ser en ljus bil på cykelbanan?

Prytz67 kanske kan svara på den första om du kommer ihåg?

1. vi såg henne runt 02.00 skall tilläggas att jag ver aningen berusad exakt tid vet jag inte, men jag beställde en koktspecial i korvkiosken när hon gick förbi oss.
2. har inte hittat tiden någonstans
3. ????
Citera
2010-05-13, 13:29
Bannlyst
man bör ävenkomma i håg att mäniskan är väldigt primitiv, vilket avspeglar sig i ett enkelt handlande.
sällan är motiv, handling och orsak komplicerade.

därför gissar jag på en oplanerad händelse !
ev. bilolycka, göm liket för jag är rädd om körkortet och vill inte sitta i fängelse.
Citera
2010-05-13, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prytz67
1. vi såg henne runt 02.00 skall tilläggas att jag ver aningen berusad exakt tid vet jag inte, men jag beställde en koktspecial i korvkiosken när hon gick förbi oss.
2. har inte hittat tiden någonstans
3. ????

3. Två pojkar sitter i en bil troligen på Norra Kolarestigens parkering och lyssnar på musik. Därmed hör de inte skrik, mansröster eller bildörrar och däcktjut som det kvinnliga vittnet uppger att hon gjort. De ser dock en ljus, liten bil komma åkandes på cykelbanan. Färdriktning okänt.
Jag ska dock medge att platsen för var de är parkerade och lyssnar på musik inte är 100%-ig. Är den på N.Kolarestigens parkering så tycker jag att det är en konstig väg att köra då cykelbanan några 100 meter bort delar sig i 3. Rakt fram kommer en gångtunnel och åt sidorna är det en ganska brant lutning uppför. Inte en idealisk flyktväg. Du känner till området likaväl som mig.
Citera
2010-05-13, 13:45
Medlem
Nu är jag tillbaka till ett ämne som delvis förargat några...

I ett TV program där Helena fallet var med talade något okänt vittne att han sett Helena gå med en man på en stenbro. Det skall ha skett efter att hon försvunnit bakom Polisstationen.

Ni verkar duktiga på det område där hon försvann

Säger mina uppgifter er någonting ?
Citera
2010-05-13, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
Nu är jag tillbaka till ett ämne som delvis förargat några...

I ett TV program där Helena fallet var med talade något okänt vittne att han sett Helena gå med en man på en stenbro. Det skall ha skett efter att hon försvunnit bakom Polisstationen.

Ni verkar duktiga på det område där hon försvann

Säger mina uppgifter er någonting ?
sten bron är före polisstationen, helena bor efter polisstationen.

ett rykte som frekvent florerade en långtid efter försvinnandet var att Helena och pappan skulle bråka mycket. själv har jag alldtig lagt någon vikt i det.
många hemska rykten dök upp bla, incest, och att hon därför försvann självmant.

men en intressant sak är hur två "pojkar" lyssnar på bilstereo och ändå hör 150m genom skogen hur någon skriker
om en liten bil skulle vara intressant varför söka igenom en volvo 740 ?
en bil på cyckel banan är väl ändå mer lutande åt en påkörningsolycka ?
lär väl bara vara att kolla upp hur många som ägde en vit liten bil inom mariestads området och utesluta alla över 25 år, då blir antalet bilar minimalt sedan är det bara att kolla alibi !
Citera
2010-05-13, 14:08
Medlem
Citat:

men en intressant sak är hur två "pojkar" lyssnar på bilstereo och ändå hör 150m genom skogen hur någon skriker

!

Läs ordentligt!

3. Två pojkar sitter i en bil troligen på Norra Kolarestigens parkering och lyssnar på musik. Därmed hör de inte skrik, mansröster eller bildörrar och däcktjut som det kvinnliga vittnet uppger att hon gjort. De ser dock en ljus, liten bil komma åkandes på cykelbanan. Färdriktning okänt.
Citera
2010-05-13, 14:09
Medlem
Citat:

om du läser strukturalistens inlägg postst 13.30 en gång till ser du att det inte var så. Ha inte så bråttom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in