2010-04-16, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odensvala
Det stämmer det du skriver om skivorna. Dessutom finns det en "Sveriges befolkning 1890", samt en "Sveriges befolkning 1900".
Jag har alla dessa skivor och gjorde en snabb sökning i skivan för 1980.
Hittade en person i Braxbolskvarn 4126 (Braxbolet 6:1). Född 19270224. Vill inte skriva ut namnet ifall det inte är rätt man. (Dessutom levde denna mannen inte ensam där då, flera andra personer fanns på adressen.)
Jämförde även i "Sveriges dödbok 1947-2006" och han fanns inte med som avliden då, så han levde iallafall år 2006.
Skulle det kunna vara mannen ni söker?

Minns jag inte fel så var mannen född 11 juli?
Citera
2010-04-16, 19:16
Medlem
Odensvalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strukturalisten
Ok. Jag är inte hemma nu, men kan senare ikväll söka på födelsedatumet istället. Kan kolla om ngn som är född då bodde i trakterna år 1980. För är väl inte säkert att han bodde i Braxbolet redan då?
Senast redigerad av Odensvala 2010-04-16 kl. 19:20.
Citera
2010-04-16, 20:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Braxbolet och Beateberg ganska okänt område.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nu tar vi det här systematiskt.

Eniro anger följande:

Braxbolet Spetsbolet 1
Braxbolet 2
Braxbolet Kvarnen 3*
Braxbolet Stora Braxbolet 4
Braxbolet Lilla Braxbolet 5
Braxbolet Lilla Braxbolet 6
Braxbolet 7
Braxbolet 8*
Braxbolet 9*
Braxbolet Snickarbacken 11
Braxbolet Lilla Braxbolet 12*
Braxbolet Smedstorp 16
Braxbolet Kullerud 20

Alltså 1-9, 11, 12, 20.

Min känsla är att det rör sig om ett antal postlådor som står placerade bredvid varandra, därför har inga samma nummer. "Smedstorp", "Kvarnen" etc. är förmodligen namn på själva huset, eller gården. Tror att det mest rör sig om fritidsboenden.

De markerade med asterix finns det personer skrivna på enligt ratsit.se, så sannolikt är det inte någon av de husen som brunnit. Enligt ratsit.se finns också någon som bor på Braxbolet 10 (Ölmestorp).

Huset ska vara mycket ödsligt beläget och det var en passerande som upptäckte att det brann, inte "en granne" som det ofta annars brukar stå. En kanske vild chansning är då att det inte är nummer 5 eller 6, som ju då bör vara i närheten av 12? Eller så drar jag lite långtgående slutsatser där. "Stora Braxbolet" uppfattar jag som någon form av större gård? I så faller förmodligen det med, då det verkar vara en "villa" som brunnit.

I så fall återstår 1, 2, 7, 11, 16, 20. Kan man kolla det genom någon form av register, vilka adresser som varit bebodda och när? Mest ödsligt ligger 7, 11 och 20.

Edit: Deckarförfattaren skulle naturligtvis ta fasta på att det inte är klarlagt hur branden började...

Jag har själv åkt genom detta område och man kan väl säga att Braxbolet är en mycket glest befolkad by. Troligtvis mest sommarstugor.

Inte ens folk i Mariestad känner till Braxbolet och Beateberg något närmare. Åtminstone inte de jag har pratat med. Till skillnad mot Lagerforsbruk som inte ligger så långt därifrån.
Citera
2010-04-16, 21:14
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strukturalisten
Citat:
Det stämmer det du skriver om skivorna. Dessutom finns det en "Sveriges befolkning 1890", samt en "Sveriges befolkning 1900".
Jag har alla dessa skivor och gjorde en snabb sökning i skivan för 1980.
Hittade en person i Braxbolskvarn 4126 (Braxbolet 6:1). Född 19270224. Vill inte skriva ut namnet ifall det inte är rätt man. (Dessutom levde denna mannen inte ensam där då, flera andra personer fanns på adressen.)
Jämförde även i "Sveriges dödbok 1947-2006" och han fanns inte med som avliden då, så han levde iallafall år 2006.
Skulle det kunna vara mannen ni söker?

En K**l Her***t I**var Ka**sson är född den 11 juli, men inte aktuell. Nämnd i detta och detta inlägg. Han är alltså avförd från utredningen, och det finns inget som tyder på att han vi söker är född just den 11 juli.
Citera
2010-04-16, 21:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har själv åkt genom detta område och man kan väl säga att Braxbolet är en mycket glest befolkad by. Troligtvis mest sommarstugor.

Inte ens folk i Mariestad känner till Braxbolet och Beateberg något närmare. Åtminstone inte de jag har pratat med. Till skillnad mot Lagerforsbruk som inte ligger så långt därifrån.

Kan du inte åka dit och ta en titt efter ett resterna av ett nedbrunnet hus?
Citera
2010-04-16, 21:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen resa till Braxbolet.

Citat:
Kan du inte åka dit och ta en titt efter ett resterna av ett nedbrunnet hus?

Det tror jag inte att jag kommer att göra. Däremot så vet jag att en annan person som bor i Mariestad kommer att göra så.
Citera
2010-04-16, 21:31
Medlem
Odensvalas avatar
Citat:
En K**l Her***t I**var Ka**sson är född den 11 juli, men inte aktuell. Nämnd i detta och detta inlägg. Han är alltså avförd från utredningen, och det finns inget som tyder på att han vi söker är född just den 11 juli.
Nej, "min man" är inte född 11 juli utan 24 feb. Han var dessutom 1980 ensam om att vara född 1927 och bo i Braxbolet.
Kan sitta en liten stund nu och gå igenom skivorna "Sveriges befolkning" och se om jag hittar fler uppgifter. Återkommer isåfall...
Citera
2010-04-16, 21:33
Medlem
Mellan Braxbolet och Mariestad verkar det vara ungefär fyra mil. Det är nästan raka vägen med länsväg 201 men det finns också ett stort antal småvägar. Dessutom ligger Braxbolet vid en mycket stor mosse...
Men vi får se vad undersökningen av bilen ger innan vi börjar spekulera.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Du menar J, P och BB, som nämnts med initialer? Om J vet jag för lite om för att kunna yttra mig. Ang. P så tror jag, liksom GW, att han inte har med Helenas försvinnande att göra. Jag skulle inte satsa pengar på honom som gm. BB? Jag kan varken säga bu eller bä om honom - jag passar här. Visst finns det saker som är intressanta när det gäller BB, t ex att ryktena om honom inte avtagit med åren, men det behöver inte betyda att han skulle ha något med fallet att göra.

Som inte insatt säger mig dessa initialer ingenting och jag frågar inte heller.
Men eftersom du verkar vara den som är mest engagerad här, vad tror du om uppgifterna från det vittne i Helenas villaområde som var ute och rastade hunden samma natt?
Jag hittar ingen länk men det var en intervju med henne, i en tidningsartikel från juni 1992 som någon var vänlig att scanna och lägga ut för ett bra tag sedan.
Vittnet hade alltså hört en kvinna skrika och eftersom hon kände igen Helenas röst trodde hon att det också var Helena. Helena skulle ha bråkat med två yngre män som också pratade högljutt. Hon sade något som "så kan ni inte göra!", sedan smällde en bildörr igen och det blev tyst.

Om vittnet var helt säker på att det var Helena som skrek är det väl det enda vi vet i det här fallet, förutom de upphittade skorna?
Sedan tror jag generellt på att uppgifter som framkommer i det absolut allra tidigaste skedet är de mest trovärdiga. Innan minnena färgas av analyser, andrahandsuppgifter, rykten, glömska, förväxling o.s.v.
Citera
2010-04-16, 21:56
Medlem
Odensvalas avatar
Citat:
Nej, "min man" är inte född 11 juli utan 24 feb. Han var dessutom 1980 ensam om att vara född 1927 och bo i Braxbolet.
Kan sitta en liten stund nu och gå igenom skivorna "Sveriges befolkning" och se om jag hittar fler uppgifter. Återkommer isåfall...
Har nu hittat följande:
År 1980 bodde det 25 personer i olika åldrar i hela Braxbolet. Endast en av dessa är man och född 1927. Han är gift och har flera barn. (Han heter inte Ka**sson utan har ett annat son-namn.)
År 1999 dör hans fru, registrerad som "gift" även då, samt fortfarande bosatt i Braxbolet. Alltså kan man med största sannolikhet utgå ifrån att även han bodde kvar i Braxbolet år 1999.
Dessutom var han fortfarande i livet år 2006. (Med ganska stor sannolikhet även då fortfarande boende i Braxbolet?)
Oddsen för att ytterligare en man, född 1927, på äldre dar flyttar in i ett hus i lilla Braxbolet torde vara tämligen högt?...
Citera
2010-04-16, 22:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Troligtvis rätt person.

Citat:
Har nu hittat följande:
År 1980 bodde det 25 personer i olika åldrar i hela Braxbolet. Endast en av dessa är man och född 1927. Han är gift och har flera barn. (Han heter inte Ka**sson utan har ett annat son-namn.)
År 1999 dör hans fru, registrerad som "gift" även då, samt fortfarande bosatt i Braxbolet. Alltså kan man med största sannolikhet utgå ifrån att även han bodde kvar i Braxbolet år 1999.
Dessutom var han fortfarande i livet år 2006. (Med ganska stor sannolikhet även då fortfarande boende i Braxbolet?)
Oddsen för att ytterligare en man, född 1927, på äldre dar flyttar in i ett hus i lilla Braxbolet torde vara tämligen högt?...

Bra arbetat Odensvala. Troligtvis är detta rätt person du har fått tag på. Nej att en annan man född 1927 på äldre dar flyttar permanent till en sådan utpost är inte troligt.
Citera
2010-04-16, 22:36
Medlem
Odensvalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Bra arbetat Odensvala. Troligtvis är detta rätt person du har fått tag på. Nej att en annan man född 1927 på äldre dar flyttar permanent till en sådan utpost är inte troligt.
Tack, antar också att det borde vara rätt person.
Kan lämna ut uppgifterna med namn osv om intresse finns. Fast det är ju inte alls säkert att han alls är inblandad. Han hade ju även flera barn som antagligen fortfarande är i livet. (Har inte kollat upp det.)
Citera
2010-04-16, 23:49
Medlem
Troians avatar
Citat:

Ja, jag vet. Det var just min poäng. Finns som sagt inget som tyder på att den innebrände mannen är född 11 juli. Det kan det vara din herre.

Vilket Braxbolet bodde han på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in