2017-11-06, 14:38
Medlem
Ugglan.s avatar
Det senaste radioinslaget (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6808569) tål att lyssnas på flera gånger. Man upptäcker något nytt varje gång. Till exempel säger det manliga vittnet vid 03:30 att han stöter på mannen "i närheten av Mariestads centrala delar". Vad ska vi läsa in i "i närheten av"? Räknas Lockerud dit? Eller Madlyckan? Eller rent av Krontorp? Jag får intrycket av att mötet sker en bit från centrum, i alla fall.

Han går med i flera skallgångskedjor ... Hur många hann polisen genomföra under den där första veckan som "mannen med pilotglasögon" kunde delta i? Det kan ju inte ha varit många. För det är väl inte så att han var med i de första "privata" skallgångarna? Återigen knepiga uppgifter.

För övrigt är det skrattretande märkligt vad mannen kommer ihåg och inte kommer ihåg från natten. Och bara en sådan sak som att ringa sin nattarbetande sambo två gånger (!) - hände det ofta, eller? Men mellan 02:00 och 03:30 kan mannen inte förklara vad han gjorde, men före och efter minns han visst mycket. Jo, tjena.
Citera
2017-11-06, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det senaste radioinslaget (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6808569) tål att lyssnas på flera gånger. Man upptäcker något nytt varje gång. Till exempel säger det manliga vittnet vid 03:30 att han stöter på mannen "i närheten av Mariestads centrala delar". Vad ska vi läsa in i "i närheten av"? Räknas Lockerud dit? Eller Madlyckan? Eller rent av Krontorp? Jag får intrycket av att mötet sker en bit från centrum, i alla fall.

Han går med i flera skallgångskedjor ... Hur många hann polisen genomföra under den där första veckan som "mannen med pilotglasögon" kunde delta i? Det kan ju inte ha varit många. För det är väl inte så att han var med i de första "privata" skallgångarna? Återigen knepiga uppgifter.

För övrigt är det skrattretande märkligt vad mannen kommer ihåg och inte kommer ihåg från natten. Och bara en sådan sak som att ringa sin nattarbetande sambo två gånger (!) - hände det ofta, eller? Men mellan 02:00 och 03:30 kan mannen inte förklara vad han gjorde, men före och efter minns han visst mycket. Jo, tjena.
Beror nog på vad olika personer räknar som centrala delar. Jag skull varken kalla Lockerud, Madlyckan eller Krontorp som centrala delar. Skulle säga att hamnar man på andra sidan Tidan, eller har passerat Oxen, eller är förbi ingången till Karslholme på Strandvägen med mer än 100 meter så är man inte längre i de "centrala delarna"
Citera
2017-11-06, 16:02
Medlem
Citat:

Det är ju rätt enkelt - han kommer ihåg allt som andra har verifierat i vittnesmål etc. Men själva dådet har ju ingen annan sett/hört - han kommer ju inte ihåg att han ringt en andra gång förrän den person i centrala delarna som han mötte 3.30 kom på tal - kan den person även sett honom ringa?
Citera
2017-11-06, 17:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Om datumet den 17 maj nu är korrekt för när "mannen med pilotglasögon" togs in på förhör och anhölls (från 09:49 till 17:15), verkar åtminstone två personer - vars Facebook duger för undersökning - kunna räknas bort med hjälp av just Facebook. Både TS och MRö gjorde inlägg den 17 maj på tider som ligger inom tidsramen för när "mannen med pilotglasögon" satt anhållen. Man får väl anta att det under sådana omständigheter som en anhållan torde ha varit omöjligt att använda mobilen och därmed sociala medier? Vågar man lita på att det fungerar så här kan i så fall dessa två personer räknas bort.

I det senaste radioinslaget säger Mats att mannen hämtades in till förhör och anhölls klockan 09:49, vilket betyder att åklagaren hade beslutat om förfarandet. Om jag har förstått allt rätt måste man vid en anhållan lämna ifrån sig samtliga personliga tillhörigheter.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-11-06 kl. 18:10.
Citera
2017-11-06, 17:53
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Det kan bero på vem mmpg var vid tiden.
Utgår man ifrån att han tillhörde vänkretsen så gick nog "larmet" redan på söndagen.
Menar att de närstående samt vänner blev tidigt varse om att något hänt. Skillnad mot övriga allmänheten som inte hade samma kännedom.
Låt säga att pilot blev tidigt engagerad och var med övriga vänner och stöttade samt hjälpte UA att leta, då var han naturligt påverkad av den kaotiska situationen som alla andra deltagande.
När första sandalen hittades utbröt nog värsta kaoset, pga fyndet indikerade i situationen att något hemskt hade hänt Helena. Var han kvar isfl, samt vännerna? I det läget blir en sjukskrivning redan på måndagen en naturlig åtgärd som nära vän........väcker nog inga misstankar bland övrigt chockade och oroliga......känsloyttringarna passade in i situationen. Att man inte är riktigt sej själv i det läget väcker nog inga större frågetecken. Ingen kunde väl ana........

Jag gör en citering men tar även upp andras uppgifter.

Att BW inte är intressant, kan bara betyda att han har ett säkert alibi från kl 02?, annars är han intressant. Vilka vänner informerades på söndagen? Och vilka deltog i söket på söndagen? Åkte UA till PW enbart för plånboken, åkte hon ensam? Och söket bör väl ha fortsatt efter att den första skon påträffades, allt annat är ju orimligt (men kanske inte uteslutet).

Tänker på det du och Ugglan skriver om pilotmannens sjukskrivning. Om han är pojkvän till en av Helenas vänner tycker jag att det är anmärkningsvärt att sjukskriva sig, jag tycker att det är lite väl tilltaget med både känsloyttringar och sjukskrivning om det inte är en mycket nära person eller en partner. Ingen vet ju mer än att hon inte har kommit hem från krogen på söndag morgon.

Bra med länk Ugglan.
Citera
2017-11-06, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence

Att BW inte är intressant, kan bara betyda att han har ett säkert alibi från kl 02?, annars är han intressant. Vilka vänner informerades på söndagen? Och vilka deltog i söket på söndagen? Åkte UA till PW enbart för plånboken, åkte hon ensam? Och söket bör väl ha fortsatt efter att den första skon påträffades, allt annat är ju orimligt (men kanske inte uteslutet).

Tänker på det du och Ugglan skriver om pilotmannens sjukskrivning. Om han är pojkvän till en av Helenas vänner tycker jag att det är anmärkningsvärt att sjukskriva sig, jag tycker att det är lite väl tilltaget med både känsloyttringar och sjukskrivning om det inte är en mycket nära person eller en partner. Ingen vet ju mer än att hon inte har kommit hem från krogen på söndag morgon.

Bra med länk Ugglan.

Bara en tanke, om han var en nära vän till H och U. Och isfl medverkade hemma hos U mfl... Första skon hittades sen em/tidig kväll, självklart medförde fyndet en reaktion för de närmsta. Samt en indikation att det inte "bara" var att hon inte kommit hem efter krogen utan något hemskt hade hänt henne. Tillhör man vänkretsen och medverkar under söndagen och har kännedom om H, skapades oron tidigt. Försökte förklara i tidigare inlägg, ett spekulativt senario där mgm är lika nära vän som de övriga medverkande inkl hans dåvarande flickvän.
Citera
2017-11-06, 18:55
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Bara en tanke, om han var en nära vän till H och U. Och isfl medverkade hemma hos U mfl... Första skon hittades sen em/tidig kväll, självklart medförde fyndet en reaktion för de närmsta. Samt en indikation att det inte "bara" var att hon inte kommit hem efter krogen utan något hemskt hade hänt henne. Tillhör man vänkretsen och medverkar under söndagen och har kännedom om H, skapades oron tidigt. Försökte förklara i tidigare inlägg, ett spekulativt senario där mgm är lika nära vän som de övriga medverkande inkl hans dåvarande flickvän.

Jag förstår vad du menar och det är väl inte otänkbart att jag har för långt till min egen 20-åring och till 1992 - men jag tycker inte det är rimligt att en person som inte är i en egen nära relation till Helena stannar hemma från arbetet dagen efter, även om hennes sko har hittats.

Att mmpg stannade hemma var förstås för att hade saker att dona med och han var berörd av händelsen (då hans egen händelse skäligen var att han hade tagit livet av henne). Han kan dock ha förklarat sin hemmavaro genom att hänvisa till omsorg om andra, eller om egen sjukdom + omsorg om andra. Det är svårt att värdera utan att känna individerna men jag hade själv undrat om jag hade varit flickvän till mmpg eller som UA om inte pilotmannen själv hade haft en nära relation till Helena. Det är förstås inte säkert att någon annan än sambon visste att han faktiskt var hemma från jobbet och han kan också ha hänvisat till vad annat som helst.

Bra igen Ugglan. när du hänvisade till det andra FB.
Citera
2017-11-06, 19:02
Medlem
Citat:

Bra med länk Ugglan.

Nja, tänkte mer på hans ev iakttagelser skulle vara av intresse. Eftersom konstaterat är att tidsmarginalerna är små och att hon började promenera från statt i snar anslutning till stängning.
BW talade med H utanför innan hon började gå, likaså pilot. BW och H sa hejdå och skildes åt.
Detsamma hävdar pilot, erkänner dock senare att de inte skildes åt eller att han tog följe eller hur var det? Högst sannolikt är att de talat nästan i anslutning till varandra eftersom det var innan hon började gå och sedan blev sedd på bron med pilot. BWs iakttagelser här skulle vara av intresse, han visste säkert vem pilot var och kanske tom talade med honom, åtminstånde lagt märke till honom i närheten av H vid den tiden.
Citera
2017-11-06, 19:53
Medlem
Citat:
Om datumet den 17 maj nu är korrekt för när "mannen med pilotglasögon" togs in på förhör och anhölls (från 09:49 till 17:15), verkar åtminstone två personer - vars Facebook duger för undersökning - kunna räknas bort med hjälp av just Facebook. Både TS och MRö gjorde inlägg den 17 maj på tider som ligger inom tidsramen för när "mannen med pilotglasögon" satt anhållen. Man får väl anta att det under sådana omständigheter som en anhållan torde ha varit omöjligt att använda mobilen och därmed sociala medier? Vågar man lita på att det fungerar så här kan i så fall dessa två personer räknas bort.

I det senaste radioinslaget säger Mats att mannen hämtades in till förhör och anhölls klockan 09:49, vilket betyder att åklagaren hade beslutat om förfarandet. Om jag har förstått allt rätt måste man vid en anhållan lämna ifrån sig samtliga personliga tillhörigheter.

Pilot släpptes några timmar senare enligt GP —>
”Den 17 maj i år hämtades han återigen in till förhör. Han anhölls och delgavs misstanke om mord. Men timmarna senare släpptes han ut igen.”

http://www.gp.se/nyheter/västsverige/helenas-misstänkte-mördare-har-kontaktat-advokat-1.4792018

Sorry jag läste snabbt trode du menade att pilot var anhållen över natten men ser nu att du skrev ”anhölls (från 09:49 till 17:15)” så glöm detta inlägg.

För övrigt så borde ”centrala mariestad” var i direkt eller i närheten av torget.
Senast redigerad av Legooo 2017-11-06 kl. 20:06.
Citera
2017-11-06, 21:18
Medlem
Citat:

Hämtades in från jobb enligt min källa, fler på den aktuella arbetsplatsen borde veta.
Citera
2017-11-06, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Hämtades in från jobb enligt min källa, fler på den aktuella arbetsplatsen borde veta.

Nu är KM inringad. 17 maj - nån med Bravida kontakter kanske kan ytterligare bekräfta.
Citera
2017-11-06, 22:06
Medlem
Citat:
Jag förstår vad du menar och det är väl inte otänkbart att jag har för långt till min egen 20-åring och till 1992 - men jag tycker inte det är rimligt att en person som inte är i en egen nära relation till Helena stannar hemma från arbetet dagen efter, även om hennes sko har hittats.

Att mmpg stannade hemma var förstås för att hade saker att dona med och han var berörd av händelsen (då hans egen händelse skäligen var att han hade tagit livet av henne). Han kan dock ha förklarat sin hemmavaro genom att hänvisa till omsorg om andra, eller om egen sjukdom + omsorg om andra. Det är svårt att värdera utan att känna individerna men jag hade själv undrat om jag hade varit flickvän till mmpg eller som UA om inte pilotmannen själv hade haft en nära relation till Helena. Det är förstås inte säkert att någon annan än sambon visste att han faktiskt var hemma från jobbet och han kan också ha hänvisat till vad annat som helst.

Bra igen Ugglan. när du hänvisade till det andra FB.

Var det under samma vecka som de första sökinsatserna gjordes som anordnades av vänner som även pilot deltog i under sin sjukvecka? Isfl, var nog sambon införstådd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in