2011-02-28, 10:27
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
Jag är inte 100% säker, men jag tror det du citerar handlar om det vitnesmål som ledde till anhållandet av den sk. dansken. Ett vittne skulle ha sett honom plocka upp Helena i sin bil och köra därifrån.
Men tyvärr hade vittnet inte rent mjöl i påsen, utan hade hittat på allt.
Han åtlades senare för mened.

Men jag är inte 100% säker på det jag skriver.

Just det, så kan det ha varit. Framkom det vilka motiv vittnet hade till sitt falska vittnesmål?

Var bodde dansken vid denna tidpunkt, någon som kan PM:a hans namn?
Citera
2011-02-28, 10:36
Bannlyst
När det gäller ljud kan leverera ett färskt "undersökningsresultat". En "granne" som bor 120 meter bort och som jag har fri sikt till var igår ute och lastade ur bilen. Jag satt inne och såg detta och öppnade då fönstret, vilket ger bara ett väldigt litet ljudinsläpp. Jag hörde tydligt när bakluckan slogs igen och sedan också när förardörren slogs igen. Jag betvivlar inte vittnets iakttagelser det allra minsta där hon stod på cykelvägen.
Citera
2011-02-28, 10:38
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatsten
Första fetmarkeringen: Ja, allt stämmer.

Andra fetmarkeringen: Allt fanns där redan då. Gatan hette då Lockerudsvägen men heter idag Mariegärdes väg.

Vittne 1 är kvinnan med hunden.
Vittne 2 är vittnet i bostadsområdet Lockerud.
Vittne 3-4 är killarna på Hällristningsvägen.

Alltså, jag vill återigen understrycka att detta är en teori, vars tillkomst går ut på att försöka förklara bilen på cykelvägen runt 02:30-03.00. Och igen då: DEn ljusa bilen på cykelvägen behöver inte ha med försvinnandet att göra, men en hel tyder på det. Glöm heller inte att vittne nr 2 på Lockerud också ser en mindre ljus bil komma i idiotfart. Detta sker bara några minuter efter det att skriken har tystnat. Sannolikheten för att det skulle ha kommit en annan ljus bil in på Lockerud i idiotfart inom denna enormt snäva tidsmarginal anser jag vara noll. Den bil som vittnet med hunden hör lämna Ekuddenvägen är med största sannolikhet den som nästan omdelebart dyker upp i idiotfart på Lockerud. Frågan som jag förösker svara på är om det är samma bil som typ 20 minuter senare syns igen på cykelvägen - och enligt pojkarnas beskrivning är även den bilen en mindre ljus bil med sluttande bakparti.

Din teori är absolut trovärdig och det är väl egentligen bara eventuella justeringar på några minuter avseende vittnesmålen som behövs om man utgår ifrån att de inte var där två gånger, annars är möjligheten att de varit där två gånger även det möjligt.

Skönt med någon som har ordning på grejerna men jag får en känsla av att även Prinzezzan har någon information om detta.

Under tidsperioden bodde c:a 30-40 män mellan 18-27 år, på lockerudsvägen. vet man vilka nummer som gällde på den tiden, var det samma nummer som idag, 11-25, för de två sista hyreshusen?
Senast redigerad av Lalajlaj 2011-02-28 kl. 10:40.
Citera
2011-02-28, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prytz67
Jag förstår inte varför det skulle vara så konstigt att hon gick hem ?
det har man gjort hundra tals gånger, det jag däremot köper i din frågeställning är: citat
-det verkar vara allt för många som är insnöade på att hon gåtthem.

Var är bevisen på att hon kommit ända fram till Ek-uddenvägen, ringar, däckspår och ett tveksamt vittne som HÖRT något är inga bevis på att hon befunnit sig där, bara en möjlig indikation.
Teorier som vi alla har, värda att testa

Om vittnet kände igen Helenas röst så får man väl anta att det är sant.
Citera
2011-02-28, 10:43
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Om vittnet kände igen Helenas röst så får man väl anta att det är sant.

Välkommen till Flashback.

Jag håller med, kvinnan kände uppenbarligen Helena då de var "hundkompisar" och det finns inget som tyder på att kvinnan skulle överdriva eller hitta på.

Är även du från Mariestad och har du någon information om fallet?
Citera
2011-02-28, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Välkommen till Flashback.

Jag håller med, kvinnan kände uppenbarligen Helena då de var "hundkompisar" och det finns inget som tyder på att kvinnan skulle överdriva eller hitta på.

Är även du från Mariestad och har du någon information om fallet?
Tack!

Håller med, fast det finns mycket runt vittnet som är luddigt.
Citera
2011-02-28, 11:09
Bannlyst
Jag har 2 frågor jag funderat över som någon kanske vet mer om.

1. Vem var killen/mannen som befann sej på hotellet den kvällen? Helenas syster nämnde det i Veckans brott och hon sa att Helena var så glad över att han var där just den kvällen. Alltså en person som inte brukade vara där annars eller så ofta.

2. Helena hade tidigare på dagen seglat med vänner. Med vilka och vart? Hade familjen egen segelbåt? Träffade hon någon redan där som hon kände? Kanske mannen som senare dök upp på hotellet? En person som har sommarbostad/båt runt Mariestad och som kommer dit ibland?
Senast redigerad av Yznof 2011-02-28 kl. 11:11.
Citera
2011-02-28, 14:45
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YngveFrej
Ja hela den här utredningen är ett fiasko. Bara en sådan sak som att de ringde Saida, säger en hel del.

Pga den fruktansvärt dåliga utredningen har gärningsmännen fått ett ganska bra försprång.Kan bara tänka att dom sitter och skrattar när dom läser tråden men dom ska känna flåset som Jenven sa.
Citera
2011-02-28, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Pga den fruktansvärt dåliga utredningen har gärningsmännen fått ett ganska bra försprång.Kan bara tänka att dom sitter och skrattar när dom läser tråden men dom ska känna flåset som Jenven sa.

Jag skulle vilja säga att gm har all anledning att börja bli nervösa. Jag ska f-n i mig bli kvinna för att de åker in - in, in, in och in!
Citera
2011-02-28, 16:04
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Jag skulle vilja säga att gm har all anledning att börja bli nervösa. Jag ska f-n i mig bli kvinna för att de åker in - in, in, in och in!

Dont mess with that bitch Skulle inte vilja vara i deras kläder när gatsten går gatlopp
Citera
2011-02-28, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anbi002
Har läst igenom denna tråden x antal gånger. men har en del funderingar ...

- Varför går man och lägger sig som Helenas syster gjorde när ens syster ringer från krogen runt två och är på väg hem, när hon gick ensam utan plånbok osv... de tar som sagt circus15min att gå hem? Vem hinner somna på så kort tid? lämnade systern dörren öppen med sin plånbok liggande innanför dörren ? Sällsynt på denna tiden att inte låsa om sig om natten mitt i stan!!

- Vem var personen på krogen som Helena var så glad att träffa?

- Hur och med vem tog de sig från festen i Töreboda?

- Vart hade föräldrarna sin stuga?

Citat:
Ursprungligen postat av anbi002
1992, måste väl telegrafen varit öppen ? (dagens björnes = uteställe)
Då borde Helena gått förbi där på hemvägen , fler personer borde ha sett henne gå hem?
Eller stannade hon där på hemvägen ?

- Fanns ju även en restaurang på hörnet vid "bron" (st. michell) som antagligen varit öppen denna natt?

/någon som vet något om detta?

- någon som vet?
Citera
2011-02-28, 17:24
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
När det gäller ljud kan leverera ett färskt "undersökningsresultat". En "granne" som bor 120 meter bort och som jag har fri sikt till var igår ute och lastade ur bilen. Jag satt inne och såg detta och öppnade då fönstret, vilket ger bara ett väldigt litet ljudinsläpp. Jag hörde tydligt när bakluckan slogs igen och sedan också när förardörren slogs igen. Jag betvivlar inte vittnets iakttagelser det allra minsta där hon stod på cykelvägen.
Ja, 100-150 m är ju en sak men 700 m låter långt. Jag håller det dock inte för helt otroligt att det skulle kunna vara möjligt under "rätt" omständigheter. En relativt tyst och stilla sommarnatt med gynnsamma vindar så hörs förmodligen ett rejält gallskrik ganska långt.

Beträffande GM: Såvida inte GM är en "fullblods psykopat" a la A.Eklund, Hagamannen o dyl. så borde ju rimligtvis någon i GM´s omgivning ha märk att dennes (deras) beteendet efter mordet på något sätt förändrats. Dessa beteendeförändringar borde även via "djungeltelegrafen" ha nått en hel del öron på bygden. Om man dessutom förutsätter att GM är från rel. lilla M-stad, el. närliggande omgivning (den rimligaste teorin), så borde antalet rimliga GM inte direkt vara skyhögt. Hade jag själv misstänkt att en nära anhörig var inblandad i ett så pass grovt brott skulle jag inte tveka att föra dessa tankar vidare till lagens företrädare.

Hagamannen var förövrigt "verksam" i mina kvarter, hans föredetta arb.plats ligger endast ett stenkast från undertecknads bostad. Att det tog så lång tid att gripa detta psyko berodde till stor del på att han levde ett på ytan "normalt liv" med fru o två barn, fast jobb osv. Han framfördes tidigare i tråden som ev. möjlig GM i detta fall. Han var vid mordet mellan 19 o 20 år och jobbade förmodligen redan då inom fordonsrep. branschen. Det tidigaste överfall han dömdes för inträffade 1998.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in