Citat:
Ursprungligen postat av Gatsten
När det gäller ljud kan leverera ett färskt "undersökningsresultat". En "granne" som bor 120 meter bort och som jag har fri sikt till var igår ute och lastade ur bilen. Jag satt inne och såg detta och öppnade då fönstret, vilket ger bara ett väldigt litet ljudinsläpp. Jag hörde tydligt när bakluckan slogs igen och sedan också när förardörren slogs igen. Jag betvivlar inte vittnets iakttagelser det allra minsta där hon stod på cykelvägen.
Ja, 100-150 m är ju en sak men 700 m låter långt. Jag håller det dock inte för helt otroligt att det skulle kunna vara möjligt under "rätt" omständigheter. En relativt tyst och stilla sommarnatt med gynnsamma vindar så hörs förmodligen ett rejält gallskrik ganska långt.
Beträffande GM: Såvida inte GM är en "fullblods psykopat" a la A.Eklund, Hagamannen o dyl. så borde ju rimligtvis någon i GM´s omgivning ha märk att dennes (deras) beteendet efter mordet på något sätt förändrats. Dessa beteendeförändringar borde även via "djungeltelegrafen" ha nått en hel del öron på bygden. Om man dessutom förutsätter att GM är från rel. lilla M-stad, el. närliggande omgivning (den rimligaste teorin), så borde antalet rimliga GM inte direkt vara skyhögt. Hade jag själv misstänkt att en nära anhörig var inblandad i ett så pass grovt brott skulle jag inte tveka att föra dessa tankar vidare till lagens företrädare.
Hagamannen var förövrigt "verksam" i mina kvarter, hans föredetta arb.plats ligger endast ett stenkast från undertecknads bostad. Att det tog så lång tid att gripa detta psyko berodde till stor del på att han levde ett på ytan "normalt liv" med fru o två barn, fast jobb osv. Han framfördes tidigare i tråden som ev. möjlig GM i detta fall. Han var vid mordet mellan 19 o 20 år och jobbade förmodligen redan då inom fordonsrep. branschen. Det tidigaste överfall han dömdes för inträffade 1998.